Annons

Zoom eller fast poträttobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Spirit night

Avslutat medlemskap
Har ett Pentax 55-300mm som jag nöjer mig med. Men efter ha köpt ett Sigma 17-70, som var meningen till traska i naturen objektiv, är jag inte riktigt nöjd med. Visst att bilderna/skärpan duger, men man sitter framför datorn och jämför med andras bilder, ja då börjar man titta på några andra objektiv och undrar om dom är mycket bättre. Har kollat på Tamrons 28-75, men då blir det inte mycket till vidvinkel, men jag tar ju inte mycket kort inomhus. Men ljustyrkan är bättre på Tamrons och därmed bättre/roligare till poträttbilder då skärpedjupet kan bli kortare. Eller om man ska behålla Sigmat och köpa ett Koreaobjektiv "Samyang 85mm/1.4f" till poträtt. Autofocus kan jag vara utan för det använder jag aldrig, endast då min grabb spelar rugby. Eller så struntar jag i allt och köper ett långt spinnspö till kommande havsöringsfiske.
 

Spirit night

Avslutat medlemskap
Frågan är om Tamrons 28-75 är så mycket bättre än Sigmas 17-70 i skärpa, att det är lönt att lägga ner energi och pengar på ett byte? Jag förlorar säkert ca 2000 kr på att göra ett byte, men alla hobbies kostar.
 

Fogel70

Aktiv medlem
Iom att du inte behöver AF så kan du även titta på Pentax M 50/1.7 eller K 55/1.8 som du kan hitta begagnade för några hundralappar.

Dock är det svårt att sätta fokus med f/2.8 eller större manuellt med en DSLR, och med helmanuella objektiv blir det lite jobbigare att hantera ljusmätningen.
 

Spirit night

Avslutat medlemskap
Iom att du inte behöver AF så kan du även titta på Pentax M 50/1.7 eller K 55/1.8 som du kan hitta begagnade för några hundralappar.

Jag har ett gammalt Sigma zoom som jag har haft till en analog Chinon CE4 som har PK-fattning, men inte passar det på min Pentax K-x. Så jag har inte vågat köpa begagnade objektiv för jag vet inte om det passar. Verkar finnas olika versioner av PK-fattning eller?. Funderar även på att köpa en ögonmussla med förstoring så att det blir lättare att manuellt ställa focus. Så långt tillbaka som till helt manuella objektiv vill jag inte gå, visst att jag har någon gammal ljusmätare liggandes, nej det blir för jobbigt. Jag är inne på Trader många gånger per dag för att se om det kommit något nytt objektiv.
 

Fogel70

Aktiv medlem
Objektiv från tredjeparttillverkare eller andra tillverkares K-fatttade objektiv kan eventuellt ha vissa kompatibilitetsproblem, men Pentax egna objektiv ska det inte finnas några problem att använda på deras DSLR.

Dock kommer du behöva ändra inställningar i kameran för att använda helmanuella objejektiv. Med originalinställningarna kommer kaneran bara kunna användas med objektiv där objektiven kommunicerar med kameran elektroniskt. Mer om detta kan du läsa om i den svenska manualen till K-x på sidorna 285-287.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Det skulle inte kunna vara så att du bommar skärpan på grund av att du fokuserar manuellt?

Som sagt, sökaren på en vanlig DSLR har inte så hög precision att det går att fokusera exakt med mindre bländare än f/5,6-8, vid större bländare än så krävs det en mattskiva med högre precision för att pricka fokus.

Om du testar med autofokus kanske du kan få upp skärpan, för det är definitivt inget oskarpt objektiv du har!
 

Björkhult

Aktiv medlem
Iom att du inte behöver AF så kan du även titta på Pentax M 50/1.7 eller K 55/1.8 som du kan hitta begagnade för några hundralappar.

Jag har ett gammalt Sigma zoom som jag har haft till en analog Chinon CE4 som har PK-fattning, men inte passar det på min Pentax K-x. Så jag har inte vågat köpa begagnade objektiv för jag vet inte om det passar. Verkar finnas olika versioner av PK-fattning eller?. Funderar även på att köpa en ögonmussla med förstoring så att det blir lättare att manuellt ställa focus. Så långt tillbaka som till helt manuella objektiv vill jag inte gå, visst att jag har någon gammal ljusmätare liggandes, nej det blir för jobbigt. Jag är inne på Trader många gånger per dag för att se om det kommit något nytt objektiv.
Om du kör helt manuellt så borde du prova några M42:eek:r t.ex. Super (SMC) Takumar eller Vivitar Serie 1. Skarpa linser för några hundralappar på Tradera.

Kolla mer här: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=92619

Mvh Pär
 

Spirit night

Avslutat medlemskap
Om du kör helt manuellt så borde du prova några M42:eek:r t.ex. Super (SMC) Takumar eller Vivitar Serie 1. Skarpa linser för några hundralappar på Tradera.

Kolla mer här: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=92619

Mvh Pär
Tackar för all hjälp, nu ska jag köpa begagnade objektiv. Faktiskt så har jag några gamla objektiv med skruvfattning som min pappa använde till sin Pratika Super TTL. 135/2.8:an tror jag kan vara något, tyckte den var skarp på den tiden, när jag fotade i naturen på 70-talet. Jag var och hämtade ner dom från vinden nyss, bländarlamellerna kärvar, men få se om dom blir bättre när dom kommer in i värmen.

Mvh
JanneÖland!
 

Spirit night

Avslutat medlemskap
Det skulle inte kunna vara så att du bommar skärpan på grund av att du fokuserar manuellt?

Som sagt, sökaren på en vanlig DSLR har inte så hög precision att det går att fokusera exakt med mindre bländare än f/5,6-8, vid större bländare än så krävs det en mattskiva med högre precision för att pricka fokus.

Om du testar med autofokus kanske du kan få upp skärpan, för det är definitivt inget oskarpt objektiv du har!
Det var så det började, med autofocus blev skärpan ännu sämre vid flertalet gånger. Nja, manuell skärpeinställning har jag gjort sen ungdomsår ca 40 år så det bör jag kunna. Men visst man har fått sämre syn och blivit betydligt skakigare i händerna på senare år. Så jag har testat med kortare slutartider där det går. Bilderna är inte dåliga, men jag vet inte på något sätt är jag inte riktigt nöjd. Nu har jag inte haft Sigmat så länge, jag tror inte att det varit en solklar dag utan lite grått med mycket dimma då jag testat det och då är det inte lätt att få skarpa bilder, bra ljus är ju en förutsättning. Jag behåller Sigmat och testar lite begagnade objektiv vid sidan. En sak till, många gånger blir bilderna lite onödigt gryniga även om jag kör på iso 100-400, men det tror jag är kameran. Jag tillåter som högst iso 400 på min Pentax kx.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Nja, manuell skärpeinställning har jag gjort sen ungdomsår ca 40 år så det bör jag kunna.
Tyvärr hjälper inte det. Som Rickard påpekar är det i praktiken omöjligt att ställa skärpan manuellt i de flesta dslr med hjälp av mattskivan, eftersom den inte är optimerad för det på samma sätt som mattskivorna (med mikroprismor och liknande) i spegelreflexerna på 1970-talet.
 

Spirit night

Avslutat medlemskap
Tyvärr hjälper inte det. Som Rickard påpekar är det i praktiken omöjligt att ställa skärpan manuellt i de flesta dslr med hjälp av mattskivan, eftersom den inte är optimerad för det på samma sätt som mattskivorna (med mikroprismor och liknande) i spegelreflexerna på 1970-talet.
Nu har jag köpt Seagull sökarlupp 2,3 ggr förstoring, så då bör det vara lättare att ställa skärpan manuellt. Jag gillar att jobba manuellt, känns mer påverkbart, då jag får skärpan precis där jag vill ha den "förhoppningsvis". Vill jag ha allt automatiskt kunde jag lika väl valt en kompaktkamera. Vilket man kanske måste om 20 år på grund av åldern. Men som du skriver det finns inga bra mattskivor med snitt längre, varför vet jag inte. Jag har läst en del om hur svårt det är att ställa skärpan manuellt med dagens dslr kameror, men man kan öva upp sig menar en del artiklar. Till slut, jag tror stenhårt på Seagull sökarlupp, kanske att den är i vägen en del, men det får man leva med.
 
ANNONS