Annons

Direktfångst lightroom utan kort i 5d markIII

Produkter
(logga in för att koppla)

gamleJ

Aktiv medlem
Hej!

Har med alla mina tidigare kameror kunnat köra utan kort i kameran vid direktfångst men nu med 5d mark III fungerar det bara om jag har ett minneskort i kameran. Förmodligen är det någon inställning jag inte hittar men kan inte minnas att jag gjort något speciellt varken i kameran eller lightroom tidigare. Köpte en 50d nyligen och den fungerade direkt utan att ha kort i. Hoppas någon har ett enkelt svar på vad jag kan göra.

Vänligen
Jonas
 

gamleJ

Aktiv medlem
Funkar inte på min heller. Varför vill du inte ha minneskortet i?



/Stefan R. Nilsson
Det är inte hela världen om det inte fungerar men har man som jag få minneskort så är det inte helt ovanligt att de är fulla, och tyvärr har jag många gånger inte säkerhetskopierat bilderna på datorn direkt efter import. I det läget är det skönt att kunna ta lite test bilder ändå utan att blanda in korten. Konstigt att det inte fungerar hos dig heller. Tycker det vore lustigt om funktionen tagits bort.

Vänligen
Jonas
 

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Googla "direktfångst" och lightroom 4 så bör du få besked såvida du inte menar att du har samma problem med Nikon som jag med Canon.

Vänligen
Jonas
Nej då jag stal bara tråden för jag kom på genom den att jag sett något liknande i nån youtube-video i en studio shoot. Sorry ;) Eftersom jag fotar hyfsat nära datorn så vore ju detta en grym funktion att använda.
Bara en lång usb-kabel då? Sen ta en bild, direkt se den på skärmen, justera ljuset lite och direkt se skillnaden på kalibrerad skärm. Måste va sjukt praktiskt.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Nej då jag stal bara tråden för jag kom på genom den att jag sett något liknande i nån youtube-video i en studio shoot. Sorry ;) Eftersom jag fotar hyfsat nära datorn så vore ju detta en grym funktion att använda.
Bara en lång usb-kabel då? Sen ta en bild, direkt se den på skärmen, justera ljuset lite och direkt se skillnaden på kalibrerad skärm. Måste va sjukt praktiskt.
Jepp, helt suveränt. Lycka till
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Själv kör jag numera oftast preview till iPad. Tycker det är smidigare, snabbare och lättare för andra att se.
Men ibland kopplar jag upp mig till datorn ifall det är studio och inte handlar om människor som ska avbildas.



/Stefan R. Nilsson
 

Curt L

Aktiv medlem
Läste lite i instruktionsboken till 5D MkIII, så här står det:
"Bilder kan registreras om minst ett kort finns installerat i kameran"
Jag tolkar nog det som att det inte fungerar med direktfångst heller utan kort.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Läste lite i instruktionsboken till 5D MkIII, så här står det:
"Bilder kan registreras om minst ett kort finns installerat i kameran"
Jag tolkar nog det som att det inte fungerar med direktfångst heller utan kort.
Frågan är om det inte står likadant i bruksanvisnngen till tex 7d och 50d som ju fungerar utan kort vid direktfångst. Har inte någon bruks till min 50d så jag kan inte kolla. Tack hursomhelst för din hjälp att försöka lösa problemet.

Vänligen
Jonas
 

AFJ

Aktiv medlem
Uppenbarligen funkar 5D3 annorlunda här.

Testat i Lightroom, med 7D kan jag fånga bilderna direkt utan minneskort. Med 5D3 fungerar det inte, avtrycket fungerar men det kommer inte upp någon bild.

Lite märkligt, men för min del spelar det ingen större roll. Jobbar alltid mot CF kort men har ett SD kort i kameran som reserv.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Uppenbarligen funkar 5D3 annorlunda här.

Testat i Lightroom, med 7D kan jag fånga bilderna direkt utan minneskort. Med 5D3 fungerar det inte, avtrycket fungerar men det kommer inte upp någon bild.

Lite märkligt, men för min del spelar det ingen större roll. Jobbar alltid mot CF kort men har ett SD kort i kameran som reserv.
Får väl ha ett extra kort helt enkelt, men lite konstigt är det att de tar bort en helt ok funktion i en nyare kamera.

Vänligen
Jonas
 

RH85

Aktiv medlem
Lånar tråden lite då jag för första gången testar "Direktfångst" i Lightroom 4.3 med min 5D mark 3 men programmet hittar ej kameran.

Vart ska man börja felsöka??

Fungerar EJ via HDMI men A/V-out kabel fungerade utmärkt :/ Borde väl fungerade med HDMI också??
 

pechblande

Aktiv medlem
Lånar tråden lite då jag för första gången testar "Direktfångst" i Lightroom 4.3 med min 5D mark 3 men programmet hittar ej kameran.

Vart ska man börja felsöka??

Fungerar EJ via HDMI men A/V-out kabel fungerade utmärkt :/ Borde väl fungerade med HDMI också??
Kan inte tänka mig att LR kan fånga via en HDMI-ingång, vilket dessutom vore en rätt undermålig lösning då det knappast skulle ge högre upplösning än 1920x1080 ändå. Det är alltid USB som ska användas (vilken jag gissar är samma kamerautgång som A/V-out).
 

AFJ

Aktiv medlem
Instämmer, det är inte HDMI du skall använda när man kör direktfångst. USB är det som gäller.
 
ANNONS