Annons

Bildskärm för 5 eller 15 tusenlappar?

Produkter
(logga in för att koppla)

vifra

Aktiv medlem
Kära forummedlemmar!

Jag står inför kvalet(!) att införskaffa en ny bildskärm.
Har länge funderat på Nec eller Eizo som ju ska vara det bästa.
Sedan läser jag om Dell:s skärmar, med i princip samma specifikationer
som NEC och Eizo, vilket gjort att processen gått i stå.

Behöver hjälp från er i cyberrymden med era erfarenheter som användare
av Nec Spectraview, Eizo CG och Dell 2713.

Det är ju så att jag kan köpa tre Dell till priset av en NEC/Eizo.
Kravet är 99% Adobe, 14-bit LUT, äkta hårdvarukalibrering, vilket
vad jag fattar alla tre har. Kanske finns det fler "måsten" krav?

Vilken och varför?
 

atotowi

Aktiv medlem
Jämn färgtemperatur över hela bild ytan.
Andra saker som kan skilja är hur bra justerad den är från fabrik etc.
Jämnhet i kvalité

Om jag fattat det rätt så har i alla fall tidigare varit lite ojämn kvalité på Dell skärmen så man kan behöva testa, skicka tillbaka osv några gånger innan man fått ett riktigt bra exemplar.
Men det kanske har blivit bättre.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Instämmer.

Jag försökte med en Dell 2410 för 3 år sedan. Totalt hopplös med olika färgstick över panelen. Efter fjärde (!) utbyteskärmen gav jag upp och köpte en dyrare NEC - och har inte ångrat mig en sekund. Det är visserligen en sRGB skärm men duger utmärkt för de jobb jag gör.

Jag vet att det finns många som haft bättre lycka med DELL och det är möjligt att jag var ett extremfall. Problemet är emellertid att om du får en dålig skärm så hamnar du i en knepig bytesloop med utbytesskärmar från Dell. Dvs nya skärmar men som av olika anledningar returnerats av andra kunder och gjorts iordning av Dell. Risken finns alltså att man får skärmar med samma fel om och om igen - vilket var mitt fall.

Men, det kan ha ändrats som sagt. Jag skulle dock inte köpa en om jag inte visste att Dell lämnade särskild garanti på konsekvent kvalitét.
 

stefohl

Aktiv medlem
Det är ju så att jag kan köpa tre Dell till priset av en NEC/Eizo.
Kravet är 99% Adobe, 14-bit LUT, äkta hårdvarukalibrering, vilket
vad jag fattar alla tre har. Kanske finns det fler "måsten" krav?
Jämnhet i färg och ljusstyrka över skärmytan har nämnts, vilket är en viktig faktor. Jämnhet över tiden, alltså att skärmen har samma färg när du sätter igång och arbetar som efter 1 timme, 4 timmar och 8 timmar. Jämnhet mellan olika exemplar är också viktigt.

Får du tag i en bra Dell är den utan tvekan mycket prisvärd idag. Jag testade fyra Dellskärmar nyligen och alla var OK. Så jämfört med hur det var för tre-fyra år sedan verkar det ha hänt något, eller hade jag bara tur.

Stefan
 

vifra

Aktiv medlem
Stefan

Vilka Dellskärmar testade du?

Nec nya Spectraview ska ju vara väldigt bra, men priset på närmare 16.000kr eller 21.000kr om man
vill ha pixelgaranti känns ju förskräckligt, jämfört med lite drygt 6.000kr som Dell:en kostar.

Kanske ska man testa att köpa en Dell eftersom det borde vara 14 dagars ångerrätt även på skärmar.
 

stefohl

Aktiv medlem
Stefan

Vilka Dellskärmar testade du?

Nec nya Spectraview ska ju vara väldigt bra, men priset på närmare 16.000kr eller 21.000kr om man
vill ha pixelgaranti känns ju förskräckligt, jämfört med lite drygt 6.000kr som Dell:en kostar.

Kanske ska man testa att köpa en Dell eftersom det borde vara 14 dagars ångerrätt även på skärmar.
Dell 2413 var den skärm jag kalibrerade. Den hade köpts in av en reklambyrå och jag skulle dels kolla att de fungerade OK, dels kalibrera och profilera skärmarna.
 
ANNONS