Annons

Hasselblads analoga hus

Produkter
(logga in för att koppla)

J-Bq

Aktiv medlem
Jag har börjat kika lite på analoga hasselbladshus för porträttfotografering. (Just nu använder jag Nikon D3s) I framtiden eventuellt gå över till digitala bakstycken.
Fick rekommendationen att en 553elx är trevlig att använda och att motorn är till fördel när man använder digitalt.

Om jag förstått rätt så är de flesta hasselbladare kompatibla med digitala bakstycken gjorda för hasselblad?
Vad är det för för och nackdelar med motor när man går över till digitalt?

Vilket/vilka hus rekommenderar ni? T.ex. 500 elx? Eller 500c/m?
Vad ska jag undvika?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tycker du skall kontakta Hasselblad i Göteborg och prata med dem. Har haft möjlighet att tack vare kontakter leka en hel del med olika Hasselblads kameror. De är helt fantastiska. Bäst är för mig de nya modellerna. Detta därför de är mer lika mina moderna Canon kameror där allt hänger ihop i en integrerad lösning.
De äldre kamerorna kamerorna ger kanske mer känsla där det är en gammal finmekanisk kamera som har bakstycket utbytt från film till digitalt som ger bättre resultat än någon film någonsin kom i närheten av.
Fast hela systemet blir en enhet som är uppbyggt av moduler. Huvudkomponenterna blir huset, sökaren och bakstycket.
Det krävs att fotografen förstår exakt hur dessa 3 enheter skall ställas in för att de skall lira ihop med de andra två.
Det är inte alls lika intuitivt som deras nya kameror. Det krävs mer av fotografen och kommer nog alltid ta lite mer tid att ställa in rätt.
Så jag föreslår igen du kontaktar Hasselblad för att få en beskrivning av hur olika sökare, kamerahus och bakstycken passar ihop på ett bra sätt.
Sedan har du att ta ställning till CCD sensor eller CMOS.
Personligen har jag svårt att välja. CCD-sensorn ger finare färger tycker jag men är långsammare och
klarar inte höga ISO på ett bra sätt. CMOS klarar högre ISO men ger bilder som mer liknar färgerna och resultaten från en Nikon eller Canon. I en studio är kanske en CCD att föredra.
Hasselblad har fantastiska tekniker i Göteborg som kan ge dig en all information du någonsin behöver.
Kanske kan du också få prova en av deras testkameror några timmar för att prova en lösning om du kommer till Göteborg. De säljer ju gärna ytterligare ett bakstycke.

Jag skulle gärna ha haft en lösning där mina gamla Leica R kameror som verkligen andades kvalitet och husen var byggda i mässing kunde få ett bakstycke som gav dagens bildkvalitét. Det finns inte idag. Fast med en Hasselbladare kan du få till det.
 

vifra

Aktiv medlem
Jag har använt Hasselblads CFV bakstycke i flera år. Ska jag
rekommendera några hus så får det bli 503 med winder eller
553ELX eller 555ELD. Undvik dom allra äldsta, mest beroende
på att dom kan vara slitna. Hittar du en fin 500C eller CM så
fungerar det lika bra med bakstycket. Undvik helt 500EL.
Winder eller motor underlättar arbetet lite grann, man slipper
ju manuellt spänna slutaren. Däremot så är det lätt att vara
för snabb på avtryckaren då bakstycket är förhållandevis långsamt.
Men man lär sig efter en stund hur lång tid man behöver vänta.

Hasselblads bakstycken, CFV-, passar direkt på huset och fungerar
utan extra kablar. Andra tillverkares bakstycken kan kräva kabel mellan
objektiv och bakstycke. Gå till Hasselblads hemsida så kan du
hämta information, manualer och broschyrer.

Jag var på väg att byta till nya CFV-50c (CMOS sensorn) men backade
då det visade sig att senorns yta var avsevärt mindre än de äldres CCD-
sensorer. Så p.g.a. cropfaktorn så avstod jag.
 

J-Bq

Aktiv medlem
Tack!

Tror att jag får ta ställning till CCD och CMOS sen när det valet är aktuellt. Först måste jag ju skaffa ett hus.

På något sätt tror jag att jag ska gå budgetvägen och köpa ett helmekaniskt hus till att börja med.
Ett enkelt set med 500c/m , A12 bakstycke, waist level finder och ett objektiv för 2-300 €. Det borde väl få allt i rullning?

Försöker läsa på lite på hasselblads hemsida och kolla lite youtubevideos på olika kameror. Det har blivit liite klarare iaf med er hjälp.
 
ANNONS