Annons

DNA plug-in

Produkter
(logga in för att koppla)

Spirit night

Avslutat medlemskap
Har förberett att fota av dia & neg med ett macroobjektiv, Jag slaktade min förstoringsapparat och monterade en snabbplatta på den höj & sänkbara pelaren, mycket stadigt och bra. Men för att det ska gå jobba anständigt med detta behövs ett tetherprogram där man kan se live för att ställa skärpa m.m direkt på datorskärmen. Nu är det så jäkligt att man kör Mac och till och med Pentax, men det är inget jag tänker byta ut, trivs mycket bra med dessa, macen var en livstil i början av 90-talet, faktiskt att det var roligare då när allt gick så snabbt i utvecklingen. Det kan väl inte vara svårare att skriva ett program till macen än vad det är till Windows, nu får programmakarna vakna:). Hittade denna plug-in för just Mac och Pentax, men det är så fruktansvärt buggit och inte kan man se live utan bara ställa tid, bländare och iso. Allt det kan man lätt ställa innan man fotar dia, men skärpan är det sämre med. Har ingen större lust att krypa in med huvudet i denna anordning varje gång man ska fota. Så om det är någon här som vet om något tetherprogram till Mac och Pentax vore det kul att höra om detta. I annat fall får man väl skaffa en billig bärbar Pc för just detta ändamål, då finns Pk-tether tror jag det heter.


Länk till DNA,s tether plug-in:

http://dslrsoftware.com/tethered_shot.php
 

holmbo

Aktiv medlem
Kan inget om mac, men har testat pk-tether. Funkar rätt ok men har bara stöd upp till och med k5.
Sen har du inte liveview som du önskar, utan bilden visas först när den är tagen.

//Lars
 

Spirit night

Avslutat medlemskap
Ha, då sket sig det programmet också, då finns det tydligen inget liveview program då eller? Spelar ingen roll om det är till Pc, bara det är till Pentax K5.
 

holmbo

Aktiv medlem
Det lär finnas en plugin för lightroom. Har inte provat den så jag kan inte säga nåt om den. Fanns en tråd om den på dpreview för ett tag sen.
 
ANNONS