Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trög fast optik

Produkter
(logga in för att koppla)

alfivar

Medlem
Har en gammal mikro nikon en 55mm. Den har blivit fruktansvärt trög i fokuseringen. Finns det något jag kan göra för att ordna detta?

Ivar
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Har en gammal mikro nikon en 55mm. Den har blivit fruktansvärt trög i fokuseringen. Finns det något jag kan göra för att ordna detta?

Ivar
Klassiskt problem för dessa objektiv.
Mikroobjektiv som denna har en väldigt lång "fokusgänga". Fettet åldras och stelnar.
Objektiven med bländare 2.8 har dessutom ofta olja på bländarlamellerna.

Man får ta isär objektivet och fetta om det. Inte omöjligt om man är lite händig och road av sånt.
Finns bra artiklar på internet som beskriver hur man gör.

Kan leta om du är intresserad. Annars får man lämna in det. LPFoto är ett bra ställe. Werner är duktig.
 

alfivar

Medlem
Klassiskt problem för dessa objektiv.
Mikroobjektiv som denna har en väldigt lång "fokusgänga". Fettet åldras och stelnar.
Objektiven med bländare 2.8 har dessutom ofta olja på bländarlamellerna.

Man får ta isär objektivet och fetta om det. Inte omöjligt om man är lite händig och road av sånt.
Finns bra artiklar på internet som beskriver hur man gör.

Kan leta om du är intresserad. Annars får man lämna in det. LPFoto är ett bra ställe. Werner är duktig.
Jag har letat på nätet men antagligen med fel sökord. Det mesta som kommer upp är rengöring av lameller. Så jag tar tacksamt emot några länkar. Var håller LPFoto till om jag bedömer att min förmåga inte räcker till.

Ivar
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Jag har letat på nätet men antagligen med fel sökord. Det mesta som kommer upp är rengöring av lameller. Så jag tar tacksamt emot några länkar. Var håller LPFoto till om jag bedömer att min förmåga inte räcker till.

Ivar
Den bästa beskrivningen tycker jag är denna
http://conradhoffman.com/MicroNikkor55.html

Du har inte sagt vilket objektiv du har. Är det 3.5 eller 2.8? Länken ovan beskriver hur man tar isär ett 2.8 objektiv. Principen är förstås den samma men detaljerna kan skilja mellan olika modeller.
Vill du inte rengöra bländaren är det ju bara att stoppa renoveringen när du fått isär "the helical" (vet inte korrekt svenskt ord). Finns många bra tips här som är generella.

Har du plockat isär ett objektiv tidigare? Allmänt road av att skruva och fixa saker?
Tar man det bara allmänt lugnt och fotograferar för referens lite då och då samt inte tappar bort några skruvar så kan du som har lite allmän händighet fixa det här.

Här är en annan länk. Kanske du stött på den
http://blog.prairierimimages.com/2011/06/micro-nikkor-55mm-f28-aperture-blade.html

Jag har själv gjort rent bländarlameller några gånger och det är inte omöjligt. Det jobbigaste brukar faktiskt vara att få ihop själva fokuseringen.
 

alfivar

Medlem
Den bästa beskrivningen tycker jag är denna
http://conradhoffman.com/MicroNikkor55.html

Du har inte sagt vilket objektiv du har. Är det 3.5 eller 2.8? Länken ovan beskriver hur man tar isär ett 2.8 objektiv. Principen är förstås den samma men detaljerna kan skilja mellan olika modeller.
Vill du inte rengöra bländaren är det ju bara att stoppa renoveringen när du fått isär "the helical" (vet inte korrekt svenskt ord). Finns många bra tips här som är generella.

Har du plockat isär ett objektiv tidigare? Allmänt road av att skruva och fixa saker?
Tar man det bara allmänt lugnt och fotograferar för referens lite då och då samt inte tappar bort några skruvar så kan du som har lite allmän händighet fixa det här.

Här är en annan länk. Kanske du stött på den
http://blog.prairierimimages.com/2011/06/micro-nikkor-55mm-f28-aperture-blade.html

Jag har själv gjort rent bländarlameller några gånger och det är inte omöjligt. Det jobbigaste brukar faktiskt vara att få ihop själva fokuseringen.
Det är en 2.8 som jag har. Har även en fast 50mm 1,8 serie E med liknande problem som jag kan börja experimentera med. Den är inte riktigt lika mycket värd som 55:an
Tack för länken.
Ivar
 

Måns H

Aktiv medlem
Manuell bearbetning

Jag köpte ett Nikon 50 mm 2,0 på Tradera för ett par hundra kronor. Det såg tämligen OK ut men gick trögt i fokus. Efter yttre rengöring skruvade jag fokus fram o tillbaka (väldigt) många gånger. Det räckte för att mjuka upp fettet så att funktionen kändes fin. (Väldigt bra lins f ö.)
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Jag köpte ett Nikon 50 mm 2,0 på Tradera för ett par hundra kronor. Det såg tämligen OK ut men gick trögt i fokus. Efter yttre rengöring skruvade jag fokus fram o tillbaka (väldigt) många gånger. Det räckte för att mjuka upp fettet så att funktionen kändes fin. (Väldigt bra lins f ö.)
Så kan man göra med en gammal 50. Vilka för övrigt oftast blir för glappa hellre än att de blir för tröga. Det är i alla fall min erfarenhet. Helikoiden är mycket kortare på en 50 än vad den är på en 55 micro.

Gamla Nikkor 50 mm är väldigt trevliga. Jag har snöat in på gamla 2/50. Dom som gjordes för Nikon började tillverka AI-objektiv. Med lite tur kan man hitta sådana som är konverterade. Fast med lite fixande kan man själv slipa ner bländarringen så att den går att använda på en modern kamera.

Har just köpt en 2.8/35 som jag tänkte modifiera på det sättet.
Dom är högst rimliga i inköp så man blir inte ruinerad av att hålla på med sådana gamla objektiv.
 

sceptic

Aktiv medlem
Jag har skruvat isär och fettat om ett antal 55/2.8 micro-Nikkor. Bland det svåraste kan vara att få loss skruvarna på baksidan. De är INTE vanliga Philipsskruvar, utan JIS (Japanese Industry Standard), som är snarlika. Philipsmejslar riskerar slinta och förstöra spåren. Dessutom är skruvarna limmade med gänglim. Detta kan lösas med aceton (om du lyckas få ner det i gängorna) eller genom att värma med ex en lödkolv på skruvskallen.

Objektivet har två fokussnäckor (eng helicals); en "grov" som påminner om de som sitter i "vanliga" objektiv och en finare som är kopplad till den grova. När du vrider på fokuseringen är det alltså två uppsättningar gängor du vrider.


PMa om du vill ha hjälp.
 

Måns H

Aktiv medlem
Mejsel

Jag letade jättelänge efter lämplig mejsel till Nikonskruvskallar och hittade en på Bauhaus av alla ställen. Det var nog 10 år sen så den behöver ju inte finnas kvar. Med rätt mejsel fick jag loss skruvarna oskadade.
 

alfivar

Medlem
Lösningsmedel och olja

Hej

Länge sedan jag startade denna tråd. Men nu har jag lyckats skaffa mig rätt verktyg. Det jag däremot inte har hittat är fett/olja som man kan använda till att smörja in helicoilen med samt ett bra lösningsmedel som tar bort det gamla fettet. Hoppas någon kan hjälpa mig med eventuella länkar eller butiker i Göteborg som säljer detta.

Glada tillrop och hälsningar

Ivar
 

sceptic

Aktiv medlem
Gammalt fett tas enklast bort med kemiskt ren bensin, som du hittar i vilken mataffär som helst. Jag brukar dock börja med att torka bort så mycket jag kan med baby-våtservetter. Japp, såna man torkar mat runt munnen på småbarn med. De är suveräna på att lösa fett, kostar i princip ingenting (köp oparfymerade, så slipper du ha gluggar som luktar lavendel...) och är inte i närheten lika otrevliga att hantera som bensin.

Observera att servetterna lämnar lite olja efter sig, som lätt torkas bort med en mikrofiberduk med en dutt bensin på. Se också upp för att servetterna kan ludda om de fastnar i gängorna.

Jag använder ett fett jag fått som varuprov från Cargo Oil i Partille (godkänt för användning i maskiner som kommer i kontakt med livsmedel, så det släpper inget skräp ifrån sig).

Om du googlar "helicoid grease" kommer du få en massa träffar på påståenden att gluggar måste smörjas med det mest avancerade fett som finns att få tag i (för att berättiga hutlösa priser), vilket är rent nys. Rätt fett för rätt applikation, helt enkelt, och det finns massor med firmor som kan ordna fram 100 olika fetter, beroende på vad du vill ha det till.

En annan populär serie fetter är Nye Damping grease (googla) som finns i olika "trögheter" beroende på applikation.
Det saluförs av Aventure i Sverige (www.aventure.se), jag fick en liten "provkarta" med fem olika hårdhet skickad till mig.

Pma om du vill ha kontaktinformation till respektive firma.

Slutligen, Helimax XP är också populärt (googla) och finns på EBay. Väldigt "lätt" men har en förmåga att krypa ur burken (jo faktiskt). Om burken står stängd i en låda så blir den oljig på utsidan efter ett tag (händer med andra fetter också, ska jag tillägga)
 

alfivar

Medlem
Gammalt fett tas enklast bort med kemiskt ren bensin, som du hittar i vilken mataffär som helst. Jag brukar dock börja med att torka bort så mycket jag kan med baby-våtservetter. Japp, såna man torkar mat runt munnen på småbarn med. De är suveräna på att lösa fett, kostar i princip ingenting (köp oparfymerade, så slipper du ha gluggar som luktar lavendel...) och är inte i närheten lika otrevliga att hantera som bensin.

Observera att servetterna lämnar lite olja efter sig, som lätt torkas bort med en mikrofiberduk med en dutt bensin på. Se också upp för att servetterna kan ludda om de fastnar i gängorna.

Jag använder ett fett jag fått som varuprov från Cargo Oil i Partille (godkänt för användning i maskiner som kommer i kontakt med livsmedel, så det släpper inget skräp ifrån sig).

Om du googlar "helicoid grease" kommer du få en massa träffar på påståenden att gluggar måste smörjas med det mest avancerade fett som finns att få tag i (för att berättiga hutlösa priser), vilket är rent nys. Rätt fett för rätt applikation, helt enkelt, och det finns massor med firmor som kan ordna fram 100 olika fetter, beroende på vad du vill ha det till.

En annan populär serie fetter är Nye Damping grease (googla) som finns i olika "trögheter" beroende på applikation.
Det saluförs av Aventure i Sverige (www.aventure.se), jag fick en liten "provkarta" med fem olika hårdhet skickad till mig.

Pma om du vill ha kontaktinformation till respektive firma.

Slutligen, Helimax XP är också populärt (googla) och finns på EBay. Väldigt "lätt" men har en förmåga att krypa ur burken (jo faktiskt). Om burken står stängd i en låda så blir den oljig på utsidan efter ett tag (händer med andra fetter också, ska jag tillägga)
Det tackar jag för.
Ivar
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Om man nu får för sig att skruva isär objektivet (vilket jag har gjort) så gäller det att fota processen noga. Att skruva isär ett objektiv är ingen lek , och att skruva ihop det är ett rent helsike! Tänk efter före!
 

alfivar

Medlem
Om man nu får för sig att skruva isär objektivet (vilket jag har gjort) så gäller det att fota processen noga. Att skruva isär ett objektiv är ingen lek , och att skruva ihop det är ett rent helsike! Tänk efter före!
Har tänkt efter före många gånger. Optiken är riktigt gammal så om jag lyckas så har jag en fungerande lins till att leka med. Jag tar chansen.
Tack för varningen
Ivar
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Har tänkt efter före många gånger. Optiken är riktigt gammal så om jag lyckas så har jag en fungerande lins till att leka med. Jag tar chansen.
Tack för varningen
Ivar
Det går säkert bra!
Ta det bara lugnt och stressa inte.
Fota av det som ser krångligt ut.
Vissa saker är luriga. Att skruva isär fokuseringsgängan, helicoiden tror jag det heter.
Den går att sätta i på flera sätt men bara ett är rätt.
 
ANNONS