Annons

Kiruna -> Luleå

Produkter
(logga in för att koppla)

HenryB

Aktiv medlem
Kommer köra bil från Kiruna till Luleå någon gång i oktober. Går det enligt plan så får jag en helg som jag kan ägna mig åt foto. Har ni några tips på fina platser i dessa krokar för landskapsfoto? Hade även varit kul med lite norrsken om möjlighet uppstår. Jag reser i jobbet så det blir ingen vildmarksutrustning i bagaget :)
 

nbottning

Aktiv medlem
Hade ont om tid när jag var uppe i måndags, hade tänkt fota mer kring kyrkan, men det blev ett par bilder genom bilfönstret.

Men kyrkan var vacker, precis som jag blivit tipsad om i en annan tråd om fotoplatser i Norrbotten

03102016-DSC_9608.jpg

03102016-DSC_9610.jpg
 

HenryB

Aktiv medlem
Tack Per för din input. Jag noterade att det är ca 85min körning från Kiruna till Abisko. Tar nog en avstickare dit och ser vad som går att fånga utan att vandra allt för långt från bilen.
 

nbottning

Aktiv medlem
Jukkasjärvi är ju så här års kanske inte lika intressant när ishotellet inte är igång ännu, annars är det ju också nära. På väg ner kan du enkelt svänga in i Gällivare och köra upp på Dundret som jag kan tänka mig bjuder en del fina vyer.

Norrsken har det varit en del redan och på senare år har dessa tilltagit tycker jag så du borde ha goda chanser om vädret är med dig.

Man kan, eller kunde iaf förr åka en dagstur med tåg till Narvik, dock svårtatt fota från tåget, men det är en fin resa :)

Mitt i stan (Kiruna) ligger en slalombacke/utkiksplats. Man kör upp med bil. bl.a. så här ser utsikten ut där:
03102016-DSC_9588.jpg

03102016-DSC_9585.jpg

Åt andra hållet ligger stan:

03102016-DSC_9589.jpg
 

HÅHÅ

Aktiv medlem
Det finns många fotostopp under vägen!!

Åkte från Luleå till Kiruna (till Lofoten) för många år sedan i maj månad.
Nu har du ju höstfärgerna att ta vara på.
Jukkasjärvi kyrka bör du inte missa, kolla även platsen för ishotellet, det fanns ett ”museum” med gamla isskulpturer, kanske än i dag?
Försökte komma ner i gruvan i Kiruna, men för lite deltagare. Kiruna turistförmedling ringde en svampodlare som hade sin Shiitake odling nere i gruvan. Då 200: -- För 4 timmars guidning. Han berättade väldigt mycket om gruvan och sin svampodling, mycket givande.
håhå
 

Bilagor

nbottning

Aktiv medlem
Sen kan man välja att köra över gällivare, porjus, jokkmokk, Vuollerim, harads, boden ena vägen.
Porjus gamla kraftstation kan vara något.
Jokkmokks kyrka är fin.

Den andra vägen (E10) tar dig förbi Överkalix som är vackert.

Men jag är ju partisk som tom använder Nbottning som nick :)
 
ANNONS