Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är det jag har?

Produkter
(logga in för att koppla)

A.C.

Ny medlem
Hejsan! Behöver lite hjälp med att veta vad det är det jag har och vad det är värt!
Sambon fixade lite fotoutrustning till sin pappa som present inför pensionen men han känner att han inte har någon som helst lust att syssla med det! Nu vet vi inte vad vi ska göra med allt detta utrustning och vad det är värd! Tack för all hjälp i förhand! Mvh A.C
 

Bilagor

fotobollfoto

Aktiv medlem
Bild 1. Förstoringsapparat
Bild 2. Fot till förstoringsapparaten, mörkrumsbelysning samt objektiv till förstoringsapparaten.
Bild 3. Torkpressar, sannolikt med högglansplåtar
Bild 4 o 5. Fotopapper och diverse tillbehör
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Vet inte din sambo vad hon köpt och hur mycket det betalades för den?

I övrigt så är det en häftigt chansen att köpa saker till en hobby som inte existerar utan att veta vad som köps.
 

sceptic

Aktiv medlem
Objektivet, som dessutom verkar ha "originalburken" kvar (plexiglaslocket och den svarta botten som objektivet sitter fastskruvat i på bilden) kan användas som makroobjektiv, om det monteras på lämplig bälg eller adapter med möjlighet till fokusering. Objektivet har M39-gänga, som lätt går att omvandla till M42 med en billig adapter, och sedan monteras på en M42-bälg, exempelvis.

Kolla exempelvis
http://extreme-macro.co.uk/el-nikkor-50mm-28n/

Är det i bra skick (jag gissar att det är ett El-Nikkor 50/2.8 eller kanske 50/2.8N, som är nyare) så bör du kunna få 3-400 för det. Eftersom objektivet oftast "sitter still" på ett och samma ställe år ut och år in utan att röras, så brukar de generellt vara i mycket bra skick.
 

A.C.

Ny medlem
Ok, tack för alla svar! Så vit jag vet så var det en kompis som tipsade henne angående utrustningen! Får vad jag gör med grejerna! Som sagt, tack för alla svar! A.C.
 
ANNONS