Annons

Granska lcd i solsken

Produkter
(logga in för att koppla)

gamleJ

Aktiv medlem
I väntan på att kunna köpa spegellöst så vill jag hitta en lösning på problemet att granska lcd:n i starkt solljus. Bifogar en bild från igår som blev helt ok men i starkt solsken såg den ut som en riktig miss på skärmen. Detta är egentligen det som stör mig mest med min Canon 5dsr som annars har det jag behöver. Jag har wifikortet och kan föra över bilder till iPad men det är inte smidigt, sen är även den skärmen svår att granska i solljus.

Har någon erfarenhet av denna LCD lupp eller annan till 5dmkiii/dsr. Tycker magnetlösningen verkar smart och snabb. Frågan är hur bra den fäster och om LCD:n tar skada. Eller finns det smartare lösningar jag missat?

https://www.ebay.com/itm/V2-2-8X-3-3-2-LCD-Viewfinder-Extender-for-Canon-550D-T2i-5D-Mark-III-Nikon-D90/252762201256?_trkparms=aid=222007&algo=SIM.MBE&ao=2&asc=44039&meid=11fe7427dfc745578b463761155fd240&pid=100623&rk=3&rkt=6&sd=312097456326&itm=252762201256&_trksid=p2047675.c100623.m-1
 

Bilagor

pdahlen

Aktiv medlem
Har inte Canon någon varning för högdagar? Blinkade ytor är ganska lätt att se och så länge det inte är utfrätt så brukar det inte vara några problem att justera det vid redigeringen.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Har inte Canon någon varning för högdagar? Blinkade ytor är ganska lätt att se och så länge det inte är utfrätt så brukar det inte vara några problem att justera det vid redigeringen.
Jo och alla bilderna var användbara. Jag gjorde dock förändringar som blev mindre lyckade för på LCD:n såg det då bättre ut. Sedan började jag justera komposition tills jag var nöjd. Hade jag kunnat bedöma bilderna rätt på plats hade slutresultatet blivit som jag vill. Blandade i detta läget blixt med befintliga ljuset vilket är knöligare att rätta till i efterhand.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
På mina nikon kör jag med histogram och högdagervarning.
Det går snabbare än att kämpa med fysiska hjälpmedel på något sätt.
 

gamleJ

Aktiv medlem
På mina nikon kör jag med histogram och högdagervarning.
Det går snabbare än att kämpa med fysiska hjälpmedel på något sätt.
Det räcker långt i vissa lägen men när du blandar blixt med befintligt ljus så blir rätt blandning vacker och fel medioker. Svårt att åtgärda i efterhand.
 

lonian

Aktiv medlem
En polare till mig ägde tidigare en Canon och körde just sådan lupp när han skulle filma genom liveview. Antar att den fungerar bra då. Inte testat själv.
 

gamleJ

Aktiv medlem
En polare till mig ägde tidigare en Canon och körde just sådan lupp när han skulle filma genom liveview. Antar att den fungerar bra då. Inte testat själv.
Tack, vissa av dessa verkar avancerade och kostar mycket så det beror förmodligen lite på vilken sort kompisen hade. Vissa blir mer som en riktig Evf och funktioner som zebra mm tillkommer. Den jag länkar till har inga andra funktioner mer än hålla ljuset ute och förstora 2.8x. Fördelen är priset och det snabba handhavandet men är de tillräckligt bra? Har ingen testat någon av de här billiga varianterna så får jag beställa ändå. Priset är ju på testanivå :). Känns lite onödigt bara om någon provat redan och vet att de fungerar dåligt. Skulle du råka prata med din kompis under de närmaste dagarna så kolla gärna om det var en billig variant han hade och om den fungerade bra.
 

Ventures

Aktiv medlem
En av orsakerna till att jag föredrar optisk sökare framför live view. Man har noll koll på vad man fotar i solsken om man bara har displayen. Tyvärr är man beroende av skärmen när man filmar med kameran. Att ha något slags "strutarangemang" på displayen måste ses som en nödlösning. Högdagerblinket på Nikon brukar gå att se även i solsken.

Med spegellöst får man fota i gråväder. ;)
 

gamleJ

Aktiv medlem
Har förstått att Evf med bra förstoring samt att den är högupplöst gör livet lättare i dylik situation. Inte perfekt men bättre. Struten får bli en fattigmans variant säkert placerad mittemellan handduk och evf ala a7riii ;).

Angående högdagervarning så är det bra för att inte bränna ut högdagrar, men för att avgöra om förhållandet mellan befintligt ljus och blixtljus blev bra duger det inte. Skulle blixten slå i läget där näthinnan förångas hos modellen lär jag se det på skärmen trots solljus :)
 

horvendile

Aktiv medlem
...och ett problem med högdagervarning är väl att den baseras på den inlagrade jpg-filen, inte raw-filen. Det gör inte verktyget värdelöst, men minskar dess värde.
 

pdahlen

Aktiv medlem
...och ett problem med högdagervarning är väl att den baseras på den inlagrade jpg-filen, inte raw-filen. Det gör inte verktyget värdelöst, men minskar dess värde.
Hur tänker du här, är det att även om du får en varning på jpg bilden så finns det möjlighet till en räddning med raw?
 

gamleJ

Aktiv medlem
...och ett problem med högdagervarning är väl att den baseras på den inlagrade jpg-filen, inte raw-filen. Det gör inte verktyget värdelöst, men minskar dess värde.
Så är det men påverkar inte så mycket rent praktiskt. Tycker ofta det varnar mer än vad som behövs. Det är väl mer i lägen när du medvetet överexponerar för att få med mer information i lågdagrar som det kan bli intressant med dessa små skillnader. Fast i dessa lägen är det bättre att mäta upp var gränserna går för din sensor och spotmäta på de ljusaste partierna inom utsnittet och pressa max oavsett hur mycket det blinkar :)
 

gamleJ

Aktiv medlem
Så är det men påverkar inte så mycket rent praktiskt. Tycker ofta det varnar mer än vad som behövs. Det är väl mer i lägen när du medvetet överexponerar för att få med mer information i lågdagrar som det kan bli intressant med dessa små skillnader. Fast i dessa lägen är det bättre att mäta upp var gränserna går för din sensor och spotmäta på de ljusaste partierna inom utsnittet och pressa max oavsett hur mycket det blinkar :)
Hehe ska inte svara när jag har koncentrationen på annat :). Den lilla skillnaden blir än mer ointressant i läget jag beskrev. Antingen blinkar det tokmycket eller tokmycket och så lite till :). Kontentan blir att lite blink kan vara ok för oftast löser det sig i raw. Däremot hjälper det inte gällande frågeställningen i tråden.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag blir så trött. Beställde luppen via länken jag bifogade. Precis efter att jag fått affären konfirmerad av paypal började jag fundera kring övriga kameror som stod uppräknade. 550d borde inte ha 3.2” skärm. Mycket riktigt den är 3”. Troligen har de skrivit 5dmkiii istället för 5dmii. Det går inte att kontakta företaget via e-bay mer än för information kring produkten men mejlet kunde inte skickas. Hoppas jag får någon form av orderbekräftelse från dem så jag kan stoppa affären innan de skickar. Har ni någon erfarenhet jag kan ha nytta av?
 
ANNONS