Annons

Att överleva i vilmarken (inte bara om klädsel)

Produkter
(logga in för att koppla)

Eeros

Aktiv medlem
Det finns en tråd om klädsel för extrem kyla. Jag vill gärna ha en tråd som gäller överlevnad utomhus mer allmänt. Inte bara om klädsel, utan om alla aspekter som måste beaktas, som ta till exempel förnödenheter och underhåll av utrustning.

Av det jag läst hittills och baserat på mina egna begränsade erfarenheter skulle jag vilja sammanfatta och försöka forma några enkla basregler, mest till mig själv, men kanske även någon annan finner dessa intressanta. Eftersom det som sagt är många olika aspekter som ska beaktas, riskerar det här att bli en mastodont öppningsinlägg.



Det finns ingen statisk universiell utrustning som gäller i de flesta fall. Men det finns några grundattribut som istället bestämmer utrustningsnivån, som då dynamiskt utformas efter dessa attribut. Detta gäller såväl val av klädesel, som allt annat, t.ex. proviant och fotoutrustning. Vad jag kan se är det följande attribut (kommentera gärna om ni tycker annorlunda):

-Tiden. Ju kortare tid du är borta, destå mindre planering och utrustning. Ska du vara borta några timmar i urban miljö räcker det förmodligen med de kläder du tog på dig när du steg upp i morse. Ingen extra utrustning, såsom proviantering behöver nödvändigtvis medtas. Ska du på en 4 månaders expedition till antarktis rusar både planeringstiden och utrustningsnivån upp i skyn.

-Klimatet. Är det fuktigt och blåsigt kan syntetiska GoreTex och liknande material vara lämpliga som klädsel. Om det istället är torrt och kallt som det oftast är här i Sverige vid temperaturer lägre än -20C, så är nog ull och dun det bättre valet. I båda fall verkar de allra flesta vara överens; lager på lager av kläder, oavsett om man väljer naturliga eller syntetiska material.

Men det finns även andra sortens klimat, vad om man ska till varma ökentrakter? Dessutom måste även anna utrustning utformas efter klimatet. Vid fuktigt klimat måste mat, kläder och kamera m.m. kunna hållas torra. Vid temperaturer under -30 är all plast skört som blött papper. Sjunker temperaturen ytterligare, börjar även metall bli skört. Då finns en överhängande risk att transportfordon går sönder och måste därför kunna tinas upp innan användning.

-Transport. All den utrustning, förutom kläder, campingutrustning och proviant, även fotoutrustningen ska forslas till din destination. Ska du själv med egen kraft ta dig till din destination, gående eller med skidor. Eller finns det transport tillgänligt, antingen egen bil/motorkälke, eller kommer du att skjutsas? Och hur nära din destination kan du få transport?

-Mobilitet på plats. Hur hålla sig torr om man rör på sig? Hur hålla sig torr om man bara sitter på pass? Hur mycket kan jag bära om jag med egna krafter ska ta allt till min destination? Ska jag kunna röra på mig, t.ex. klättra i berg?

-Backup.Kan du få hjälp om du bryter benet eller blir sjuk? Reser du ensam är det extra viktigt att tänka på att underrätta anhöriga om var man är och hur länge man ska vara borta. Även vid kortare exkursioner. Dock måste man ta ställning till följande. Hur "fri" och obunden vill man vara? Vill man vara ouppnåelig för att kunna koppla av, eller tar man med sig någon form av kommunikationsutrustning? Och även utrustningsnivån kan begränsas om du har möjlighet att få nytt om någonting tar slut eller går sönder. Kan du få nya batterier till kameran om alla har tagit slut?

-Ekonomi. Hur mycket får allt kosta?

Dessa attribut, Tiden, Klimatet, Transport, Mobilitet på plats, Backup och Ekonomi bestämmer sen följande:

-Klädsel
-Proviant
-Campingutrustning
-Planering
-Expeditionens storlek.
En enmansexpedition för några timmar eller högst ett par dagar i svenska sommar- eller vinterförhållanden. Eller en tiomannaexpedition till Himalayas bergsmassiv?



För att man ska kunna greppa denna tråd, behövs det en god översyn över vad som behandlas i varje svar. Skriv därför gärna en rubrik till ditt inlägg. T.ex. "Klädsel vid vinterförhållanden, handskar" som rubrik om du har tips eller frågor om handskar. Eller "Vätskeintag" som rubrik om du vill veta hur mycket du ska dricka i Sahara. Och så vidare.



-Eero
 

dJb

Aktiv medlem
Ojoj vilken mastodontinledning. Vet inte riktigt var jag ska börja.. För det första vill jag slå fast att överlevnad i första hand handlar om kunskap än om utrustning och jag brukar utgå ifrån devisen "less is more", alltså att försöka minimera packningen så mycket som möjligt. Det är ju inget problem att vara ute hur länge som helst om man har obegränsade resurser.

Men jag ska försöka ge några svar som utgår ifrån min erfarenhet, ffa från den lappländska fjällvärlden och norrbottens skogsland.

Tiden
Ofta 12-16 dar "unsupported", dvs jag bär med mig all packning och mat och sover i tält.

Klimatet
Sommartid har jag följade klädesplagg:
1 ullunderställ
1 par Mammut champ pants. Byxor i ett snabbtorkande material
1 Norröna Trollväggen jacka
2 par strumpor från Thorlo
1 par damasker i gtx
1 par kängor. GTX med urtagbar innersko för att de ska torka snabbare
1 keps
1 fleecemössa med windstopperfoder från Taiga
1 par tunna patagoniahandskar
2 par kalsonger
1 skjorta
1 tunnare fleecetröja

Regnbyxorna har jag rationaliserat bort eftersom jag ändå sällan använde dom och de dessutom vägde en hel del. Ullunderstället använder jag aldrig när jag när i rörelse utan byter om till när jag är framme och slagit upp tältet samt sover i det.

Vintertid krävs naturligtvis mer kläder och då byter jag ut byxorna mot ett par Taiga GTX hängselbyxor samt använder Lovvikkavantar med en vattentät ytterhandske. Har även ett extra underställ, en tjockare fleecetröja och en rejäl Taigaparkas som förstärkningsplagg.

Vintertid är det absolut viktigt att anpassa klädseln så man inte blir svettig i onödan. GTX fyller inte samma funktion men fungerar även vintertid om man klär sig rätt, alltså inte så man svettas för mycket. Gräver man t.ex. snöbivack så är det bra med vattenskyddade kläder. På jägarskolan i Kiruna hade vi med oss regnkläder vintertid just av den anledningen. Det är ju nämligen mycket svårt att få något torrt när det är riktigt kallt (förutom att låta plagget frysa till is och försöka bryta loss is från det).

Transport
Går för egen maskin eller skidor med pulka. Har dock även paddlat hela Lainioälven med gummibåt en gång och ibland flugit ut när det gäller fiskeresor.

Mobilitet
Pga rätt omfattande kamerautrustning så brukar vikten ligga på ca 30kg för två veckor men runt 20 kg är nog bättre att rekommendera.

Backup
Går jag själv berättar jag vart jag ska och när jag ungefär ska dyka upp. Upprättar ingen strikt färdplan utan tycker att lite av frihetsupplevelsen är att själv kunna bestämma "i fält" hur jag vill lägga upp min tur. Har jag mobiltäckning (som t.ex. runt Kebne) så skickar jag ett sms någon gång. I mer avlägsna trakter får man förlita sig på sig själv mer och jag tar därför inga onödiga risker (som riskabla vad t.ex.)

Ekonomi
Jag har redan all utrustning och torkar min mat själv så det brukar bli mycket billigt.

Det finns naturligtvis hur mycket som helst att skriva om detta men det beror helt och hållet på vad man menar med att överleva och under vilka förhållanden och det är omöjligt att ta upp allt men det här bygger på de turer jag oftast gör (som har sträckt sig från ett par dar upp till 27).
 

Eeros

Aktiv medlem
About denna tråd

Tack Daniel för länken, jag ska kolla igenom det mer sen, men det verkade vara jätteintressant. Daniels länk handlar alltså om klädsel.

dJb skrev:
...överlevnad i första hand handlar om kunskap än om utrustning och jag brukar utgå ifrån devisen "less is more", alltså att försöka minimera packningen så mycket som möjligt...
Absolut, kunskap är A och O. Det är därför jag ville ha denna tråd, för att samla all möjlig kunskap om friluftsliv på ett ställe. Och jag håller med om att uttrycket "less is more" är bra. Men ska man till antarktis räcker det inte med fotoväska och tandborste. Det var det jag menade med att utrustningen måste dynamiskt anpassas efter de attribut jag tog upp i inledningen.

dJb skrev:

Det finns naturligtvis hur mycket som helst att skriva om detta men det beror helt och hållet på vad man menar med att överleva och under vilka förhållanden...
Håller med till 100% även här. Det går inte att uttömmande gå igenom alla möjliga situationer på en sådan här forumdiskussion. Det var därför jag föreslog rubriker i alla inlägg, för att lättare kunna hitta information om just det man söker.


-Eero
 
ANNONS