Annons

Alternativ till vattenmärkta bilder/högerklick

Produkter
(logga in för att koppla)

RockAlgot

Aktiv medlem
Jag har sett någon som fått sina bilder stulna, men som sedan gjort något så att bilderna "förvandlats" till bildfelmeddelanden eller liknande på de sidor som snott dem. Alltså där de står något om copyright osv, en liten ruta istället för den tagna bilden.

Någon som förstår vad jag menar? Isåfall vill jag väldigt gärna veta hur man programmerar det då jag inte är ett fan av vattenmärkningar eller högerklicksskydd på hemsidor.

Och är det även lagligt att göra så med pressbilder från företag, som jag personligen fått tillgång till, men som andra sedan tagit från mig?
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Om jag skall kunna ändra en bild som någon annan lagt på sin hemsida så måste de ha "hetlänkat" bilden, istället för att direkt "sno" den.

Tekniskt sett är det en enorm skillnad, men användaren märker ingen skillnad. Det vanligaste när någon "snor" en bild är att tjuven sparar en kopia av bilden på sin dator, och senare lägger upp den på sin webbsida, på något sätt. På detta vis kommer en kopia av bildfilen att ligga på bildtjuvens server. Fotografen kan i detta läge inte komma åt kopian direkt.

Men man kan lika gärna göra så att hemsidan bilden "ligger" på bara refererar till bildfilen i original. På det viset har "bildtjuven" faktiskt inte kopierat bilden, men den "finns" på hans/hennes hemsida ändå. Det är detta som kallas "hetlänka" (efter engelskans hotlinking), och i det läget kan bildägaren göra något: han/hon kan byta ut sin egen bildfil mot något passande, med tex en text om att bildstöld är olagligt. Samtidigt byter man bild på sin egen hemsida: besökarna till min sida märker ingen skillnad, och "bildtjuvens" besökare får se den bild jag bestämt.




Oavsett vilken metod "bildtjuven" har använt så brukar det inte uppskattas.
 

RockAlgot

Aktiv medlem
Ja, då förstår jag precis. Känns som dött lopp för min del nu för de flesta hotlänkar ju inte. Men tack för förklaringen!
 

Patrik_vm

Aktiv medlem
Jag har sett någon som fått sina bilder stulna, men som sedan gjort något så att bilderna "förvandlats" till bildfelmeddelanden eller liknande på de sidor som snott dem. Alltså där de står något om copyright osv, en liten ruta istället för den tagna bilden.

Någon som förstår vad jag menar? Isåfall vill jag väldigt gärna veta hur man programmerar det då jag inte är ett fan av vattenmärkningar eller högerklicksskydd på hemsidor.

Och är det även lagligt att göra så med pressbilder från företag, som jag personligen fått tillgång till, men som andra sedan tagit från mig?
Är det svårt att lägga in högerklickskydd på en sida?
Jag har gjort mina sidor i frontpage
En amatör på hemsidor :)
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Är det svårt att lägga in högerklickskydd på en sida?
Jag har gjort mina sidor i frontpage
En amatör på hemsidor :)
Svårt är det väl inte, men du stoppar egentligen bara de allra mest dataokunniga. Min personliga inställning är att om verktyget du använder för sidan redan har nerladdningsskydd så kan du låta det vara kvar, men annars skulle jag inte bry mig om det: ett någorlunda effektivt skydd är mer besvär än jag tycker det är värt.
 
ANNONS