Annons

Vimmelfotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

Derure

Aktiv medlem
Hallå! Här kommer fler knepiga frågor!

Letar ständigt efter fototillfällen där man kan tjäna en hacka. Jag tog tidigare idag kontakt med stans nya inneställe och hörde om dom behövde en vimmelfotograf. Tydligen var det helt ok och allt jag behövde göra var att komma med ett prisförslag.
Har aldrig tagit på mig något sådant här liknande jobb tidigare och vet inte vad jag skall lägga fram för något erbjudande. Vill inte säga för högt och råka bli av med möjligheten och inte för lågt för att känna att jag bli blåst på pengar.

Skulle verkligen behöva eran hjälp med tips om hur mycket som är rimligt, vad ni själva har haft för överenskommelser som vimmelfotografer.

Även kringrustning. vad kan vara bra att tänka på?

tack i förhand!
 

Foto-Rickard

Aktiv medlem
Junkers skrev:
Hallå! Här kommer fler knepiga frågor!

Letar ständigt efter fototillfällen där man kan tjäna en hacka. Jag tog tidigare idag kontakt med stans nya inneställe och hörde om dom behövde en vimmelfotograf. Tydligen var det helt ok och allt jag behövde göra var att komma med ett prisförslag.
Har aldrig tagit på mig något sådant här liknande jobb tidigare och vet inte vad jag skall lägga fram för något erbjudande. Vill inte säga för högt och råka bli av med möjligheten och inte för lågt för att känna att jag bli blåst på pengar.

Skulle verkligen behöva eran hjälp med tips om hur mycket som är rimligt, vad ni själva har haft för överenskommelser som vimmelfotografer.

Även kringrustning. vad kan vara bra att tänka på?

tack i förhand!
Jag har en lön på 500kr minus skatt = 350kr för varje vimmelrepotage jag gör. 5 bilder med lite text till varje bild.
 

Conna

Aktiv medlem
Tjena Christoffer

Har varit i din situation för några år sen. Jag fick det jag ville och ägaren fick det han ville. Men det var en del ”resor” innan vi var överens.

Min deal såg ut så att jag fotade nästan varje fredag och lördag för ett uteställe och för det fick jag 4000 kr efter skatt.

För de pengarna fick han cirka 40 bilder per kväll, ibland mer. Flera hundra bilder per kväll orkar inte folk titta på. Fotade också en del personalfester som en ren hygglighetsgrej då jag trivdes med personalen och stället. Kanske inte så mycket pengar i dagsläget men för ett par år sen så vad det ok.

Ett tips bara… Skippa bilder på inventarier och folks tatueringar. Sådana bilder är ganska intetsägande.

Lycka till Christoffer

Mv. Conny
 

Derure

Aktiv medlem
Tack för alla svar!

Rickard, vart jobbar du? tycker det låter väldigt bra för så få bilder?

jesper, hehe.. hmm ska försöka erbjuda dom ett prisförslag på 250kr för första kvällen och 500 i fortsättningen. Det är lite svårt att gämföra kristinehamn med stockholm då vi har 23k här i stan bara. Fast på sätt och vis så gör det inte ett arbete mindre viktigt för det =)

tack! ska försöka komma överens om betalning för gång till. har ibland lite jobb på andra håll och det skulle vara jobbigt att skriva upp sig för varje helg. men det är en vinkel som jag inte tänkt på förut.

hade ni något kontrakt eller fick ni pengarna i handen i slutet av kvällen?

uppskattar all hjälp jag fått! tack
 

popboydeluxe

Aktiv medlem
Conna skrev:
Tjena Christoffer

Har varit i din situation för några år sen. Jag fick det jag ville och ägaren fick det han ville. Men det var en del ”resor” innan vi var överens.

Min deal såg ut så att jag fotade nästan varje fredag och lördag för ett uteställe och för det fick jag 4000 kr efter skatt.

För de pengarna fick han cirka 40 bilder per kväll, ibland mer. Flera hundra bilder per kväll orkar inte folk titta på. Fotade också en del personalfester som en ren hygglighetsgrej då jag trivdes med personalen och stället. Kanske inte så mycket pengar i dagsläget men för ett par år sen så vad det ok.

Ett tips bara… Skippa bilder på inventarier och folks tatueringar. Sådana bilder är ganska intetsägande.

Lycka till Christoffer

Mv. Conny

Säger du det? Jag tycker att man kan få riktigt snygga miljöbilder också ;)



mvh pavel
(jobbar på Glife.se)
 

Derure

Aktiv medlem
fick lite tips av pavel om isotal. därimot vet jag inget om vad jag ska köra för inställningar på sb-800? tips och trix någon?

slänger upp lite bilder om resultatet blir bra =)
 

Conna

Aktiv medlem
När jag tar mina bilder på krogarna i Västerås så ställer jag oftast in kameran på detta vis.

M-läget
Iso 400/800
Slutarhastighet 1/8
Bländarvärde f/5.6

Bilden som jag visar här är tagen i somras på "Vattendraget" som är en festival i Västerås. 2005-06-18 klockan 23:23.

M-läget
Iso 200
Slutarhastighet 1/8
Bländarvärde f/5.6

Endast den inbyggda blixten på en Eos 350D.
 

Bilagor

ANNONS