Annons

Allroundobjektiv till D2x.

Produkter
(logga in för att koppla)

bartan

Aktiv medlem
Hejsan.
Är i full färd med att uppgradera mitt system och tänker köpa en Nikon D2x inom kort och kommer även att köpa mig en sb-600 eller sb-800.

Nu till min fråga:
Vilket allroundobjektiv skulle ni satsa på om ni hade 7000kr? Jag hade tänkt mig begagnat.

Kommer nog fota mest natur, motorsport/action.

Jag prioriterar bildkvalitet och ljusstyrka framför stort zoomomfång.

Tacksam för svar.

Mvh Andreas.
 

adsten

Aktiv medlem
Hej Andreas!

Skulle leta efter ett begagnat AF Nikkor 17-55/2,8 en mkt kompetent normal zoom till din D2:a. Såg en på blocket för under 7000:- för någon dags sedan.

Lycka till!


/Adsten
 

ESS

Aktiv medlem
adsten skrev:
Hej Andreas!

Skulle leta efter ett begagnat AF Nikkor 17-55/2,8 en mkt kompetent normal zoom till din D2:a. Såg en på blocket för under 7000:- för någon dags sedan.

Lycka till!


/Adsten
qft
 

lawe

Aktiv medlem
Helt klart en 17-55:a! Måste vara en perfekt kompis med en D2x. Har en själv till min D80 och stortrivs med den. Sitter nästan alltid på (tillsammans med batterigreppet som krävdes för att få balans med D80:ans lite lättare hus).
 

Sabud

Aktiv medlem
17-55/2,8 är fin och funkar till landskap......men fotar ni verkligen motorsport/action med denna glugg??
 

bartan

Aktiv medlem
Ok, tack för svaren.
Blir nog till att införskaffa mig en sådan då.

En fråga till.

Om man vill uppgradera en D2x till D2xs, hur gör man då?
Antar att det är mjukvaran man uppdaterar.

Vilka förbättringar får man?
Vad kostar det?
Vart gör man uppgraderingen?
 

adsten

Aktiv medlem
Finns ingen hårdvaru uppgradering utan då får man byta kamerahus. Kom en firmware uppgradering samtidigt som D2Xs-huset. Den finns att ladda ner på Nikons hemsida för service och support. Ger några nya customfunktioner.
 

bartan

Aktiv medlem
En tanke bara!
Undrar om man kanske skulle chansa och köpa ett med fast brännvidd i stället för med zoom?

Dom gångerna jag fotar sport så handlar det nästan uteslutande om Enduro och än så länge har jag inte haft någon större nytta av zoomen, åtminstånde inte vad jag kan dra mig till minnes.

Nu blev det lite kast fram och tillbaka men jag hoppas ni har överseende med det.

Så, vilket fast objektiv skulle ni använda till en D2x? Samma budget som innan!

Mvh Andreas.
 

jonasy

Aktiv medlem
Förslagsvis den brännvidd som du använder när du fotar? Om du säger att du ändå inte använder zoomen så mycket.
 
ANNONS