Annons

Var köpa professionell skanner för mellanformat?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Om det är 20-25.000 kr klassen man hamnar för begagnade Imacon skulle jag nog heller rekommendera en Nikon Super Coolscan LS-9000 ED som väl går att köpa ny med garanti för ca 20-25.000:-.
 

snap01

Aktiv medlem
Du kan inte jämföra kvaliten från en imacon och en Nikon ls 9000 scanner. Mina 6x7 samt 6x4,5 scannades på imacon och det är en annan liga. Att köpa en imacon för 25000 det lockar även mig trots att jag kör bla med D3X idag.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Du kan inte jämföra kvaliten från en imacon och en Nikon ls 9000 scanner. Mina 6x7 samt 6x4,5 scannades på imacon och det är en annan liga. Att köpa en imacon för 25000 det lockar även mig trots att jag kör bla med D3X idag.
Frågan blir väl då vad bilderna ska användas till? Ska man visa bilderna på en bioduk med digital projektor i miljonklassen, trycka reklamaffisher i stl 2x3m, eller kanske mest visas på nätet/skrivas ut i storlekar upp till 50x60cm/tryckas i böcker. I de tre senare fallen räcker en Super Coolscan LS-9000 ED mer än väl, det kan säkert den här mannen vittna om:

http://www.transientlight.co.uk/a_frame.php
 

Bengus

Aktiv medlem
skulle vara kul att se hur stor skillnad det blir på en Imaconskannad fil och en från en semi-proffs som en Epson V750. Är det så stor skillnad, är det mjukvaror som skiljer eller är det märkesreligion? Vad är det crimson kör? Trumskanner?
 

Fabian.Gafvelin

Aktiv medlem
Jag har kört en del i en imacon och fått en del scannat på en ls9000 av farsan.

Skillnaden när man väl får till det är inte så stor vad gäller skärpa och upplösning och liknanade, båda är ehlt enkelt mycket bra.
Det som skiljer är att imacon använder sig av en virtuell trumma och har såldes inga problem med planhållningen på filmen och så har imaconen lite större möjlighet att plocka ut information ur riktigt täta diabilder och liknande även om nikonscannern är mycket bra den med.
I nikon (som i alla med styva hållare) kan planhållningen vara ett problem, men i gengäld är den mycket snabb i jämförelse med imaconen som tar lite tid att scanna.

Ska du scanna småbild och lite mellanformat är nikonen bättre, speciellt om det är en större mängd bilder, ska du däremot framförallt använda den till mellanformat och då inte i stor skala utan prioritera kvalite skulle jag säga imaconen.

Skulle jag själv fått välja idag om jag hade 25 lax öronmärkta för en scanner skulle det blivit en imacon och sedan kanske kompletera upp med en separat småbildare för hastighet om behovet upplevs nog stort.
 

paco

Aktiv medlem
skulle vara kul att se hur stor skillnad det blir på en Imaconskannad fil och en från en semi-proffs som en Epson V750. Är det så stor skillnad, är det mjukvaror som skiljer eller är det märkesreligion? Vad är det crimson kör? Trumskanner?
Imacon kan få fram kornet från t.ex. Tri-X. Det klarar inte en V750. Finns ett bra test i ett gammalt nummer av Cap&Design Proffsfoto, där de jämför just Epson, Imacon och nåt mer.

Epsons filmhållare är under all kritik. Fick nån vag orsak till varför de var så rangliga på mässan här i Gbg, men kommer inte ihåg vad. Men..tillbaks till ämnet :)
 

Danlo

Avslutat medlemskap
skulle vara kul att se hur stor skillnad det blir på en Imaconskannad fil och en från en semi-proffs som en Epson V750. Är det så stor skillnad, är det mjukvaror som skiljer eller är det märkesreligion? Vad är det crimson kör? Trumskanner?
Vad jag förstått så är skillnaden ljusårs-stor :)

Av egen erfarenhet så blir Skannade filer från Imacon perfekta, och då menar jag PERFEKTA, skärpan och upplösningen blir lika bra som om du skulle använt ett digitalt mellanformatsbakstycke. Ja, färgåtergivningen och det dynamiska omfånget behöver jag kanske inte nämna ;D

Men jag har också sett exempel på skannade mellanformatsneg från Epsonen V750 och då är vilken digital kompaktkamera som helst mycket bättre.
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Jag ska nästan uteslutande skanna mellanformats färgnegativ.. så kanske att en ny Nikon-skanner kan vara något.. Hm..

Problemet är ju det här med service av en begagnad Imacon-skanner.. Det måste ju kosta skjortan.. speciellt om det inte finns någon garanti kvar..
 

Bengus

Aktiv medlem
mm, jag har också sett både ock.. o det finns nog en massa faktorer som spelar in, inte minst bakom spakarna. Det är tydligen ett litet hantverk att skanna korrekt.

Tänkte mest, som nån annan här var inne på, vad orsaken till att slå till på en 100k+ pjäs? Jag får utmärkta 50x50cm utskrifter med min amatörmässiga Epson 700 utan allt för stort meck. Enda riktigt stora problemet är allt satans damm på negativen.. konstigt att det inte finns på de digitala :) Jag har polare som sålt massor med stora utskrifter som skannats på än enklare epsonscanners är 700an... O är kunderna så bråkiga, varför inte köpa/hyra en digiback direkt?

Undrande Bengus :)
 
ANNONS