Annons

Kära vänner, hjälp mig i mellanformatsjungeln!

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Är väldigt sugen på en bra mellanformatskamera.
Frågan är bara vilken.
Jag vill ha en praktisk (allt är relativt) field camera som även kan fungera i studio. Plåtar mest sv/v reportagebilder.

Hasselblad 500 C/M i svart och krom är sjukt snygg, förmodligen världens vackraste kamera.
Är dock inte helt överförtjust i det rektangulära formatet (6*6) även om det är bra ibland.
En del objektiv är ganska dyra.
Bra med centralslutare som synkar på alla tider.
Bra med utbytbara bakstycken eftersom jag snabbt flyttar mig mellan olika fotogenrer. Stort system som kan byggas ut.
Svensktillverkad+++ Är det en vanesak med de rektangulära bilderna?

Pentax 67. Finns några ljusstarka objektiv. Stor tung spegel?
Gillar formatet tror jag, passar bra på papprena (Föredrar A4 framför 20*30).
Priser på objektiv?

Mamaiya 67? Priser på objektiv?

Mamaiya 645 -Mindre neg. Fler bilder per rulle.

Rolleiflex. Har en Ikoflex idag, tvåöging alltså.
Psykologiskt en av de bästa kameror som finns.
ALLA dörrar öppnas när man plockar fram den.
KUL kamera, Centralslutare, ej utbytbara objektiv, ej snittbild, ej ljusmätninig, ej krånglig.
Förhållandevis dyr, börjar på 2.000:- för de enklare, en dyrare kostar över 50.000.

Kiev 66. Kul grej. Finns kanske någon användbar..
Men efter att ha avverkat ett par ryssar (leica-kopior) förstår jag varför planekonomin var en återvändsgränd. Usel kvalitet.
 
Senast ändrad:

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Även om du inte vill ha kvadratiska bilder finns det ju fördelar med formatet. Du behöver ju t ex aldrig hålla kameran i någon konstlad vertikalposition. Och du kan komponera både vertikaler och horisontaler på en naken mattskiva. Roterad kamera förutsätter ju prisma, men att jobba med ljusschakt kan vara bättre i många situationer.

Annars skulle jag nog luta åt 645 hellre än 6x7. 6x7-kamerorna börjar bli lite väl biffiga. I 645 finns dessutom det största utbudet med Pentax, Mamiya, Bronica mfl. Alla till mycket bra priser idag.

Men jag skulle definitivt välja 6x6. En Bladare är ju inte fel, fast jag skulle inte ha råd att köpa den optik jag ville ha till den. Köper jag en mellis igen blir det säkert en Bronica SQ-någonting från utlandet komplett med de objektiv jag vill ha.

Den gamla sanningen att huset står för den minsta kostnaden är enormt sann när det gäller mellanformat. Så kolla upp totalkostnaden för det system du vill ha när du är klar.
 

Dez

Aktiv medlem
Som vanligt många kloka ord från Jim.

Så länge bilden är skarp har väl inte formatet någon avgörande betydelse även om oskärpan inte blir lika framträdande med större neg.
Kornig sv/v har oxo fördel där då det kan ge skarpare intryck än vad det är.
Ljusschakt är bra, och att slippa vrida på kameran är ju stor fördel.
plåtade rock en gång med ikoflexen, och eftersom jag bara är 178 cm lång blev det perfekt att stå med ryggen mot scenen, kameran upp på raka armar och titta på den stora mattskivan rakt upp.
Eller så kan man hålla kameran rakt fram in över scenen med objektivet rakt upp. Finns m.a.o alla möjligheter till bisarra vinklar.
Jag är så invand med avlånga bilder så det känns lite avigt med rektangulärt, men det går nog att lära om sig att komponera 6*6 oxo.

Nå väl..
Om man gör affär till rätt pris går det ju alltid att sälja om man inte skulle gilla kameran..
 

paco

Aktiv medlem
Jim, din dröm Fuji GX680 (en tråd för evigheter sen) börjar finnas lite varstans ganska "billigt". Till och med version 3 som printar exif på negativen.
 

alf109

Aktiv medlem
Kör själv med Hasselblad 503 cx som är suverän på alla sätt och vis. Men förhållandevis långsam att jobba med, inget för snaps direkt ;).

Skulle jag köpa ett mellanformatssystem i dag skulle jag satsa på en Mamiya 7, den är betydligt snabbare att jobba med (som en förvuxen Leica-M) och har suverän optik (även den).
 

StaffanW

Aktiv medlem
Lite tillägg till mitt tidigare inlägg.

Tycker det beror mycket på vad du fotograferar.
Har haft Mamiya 645 och Pentax 67.

Mamiyan var suverän för lite långsammare bilder och jag använde den mest på stativ och för lagbilder i basket, landskap mm.

Pentax 67 ser ut som en förvuxen småbildskamera och var kanon att användas utan stativ på fri hand.
Det var min favorit av dom två, och togs med på semestrar, skidresor, mm. Spegeln som du skriver är verkligen tung och stor. Ibland när jag fotograferade på fri hand med något längre tider, använde jag vänster tumme att fälla upp spegeln med, någon sekund innan höger pekfinger tog bilden. Då fick man iallafall bort vibrationerna från spegeln.
 

henpe

Aktiv medlem
Jag köpte en begagnad Bronica ETRSi för ett tag sedan. Jag kan inte jämföra denna med andra mf, men jag trivs bra med 4:3 formatet. Kameran är väldigt smidig att använda och lätt att ta med ut i skogen. Jag fick med diverse handgrepp och med dessa monterade så blir kameran väldigt smidig att köra handhållen, dock så kör jag uteslutande med stativ. Optiken upplever jag som skarp, även om jag inte kan jämföra med exv hasselblads objektivutbud. En nackdel är att bronica är relativt ovanlig i Sverige och att det är lite svårt att få tag på tillbehör här hemma (till rimliga priser). Om man dock vänder sig till exv engelska eller amerikanska begagnathandlare så finns ett stort utbud och till väldigt bra priser, mkt billigare än exv Mamiya och Hasselblad.


PS: Om du söker vidare info om ETRSi på nätet, så beskylls denna för att ha ett osedvanligt klumpigt förfarande vid spegeluppfällning. Denna beskyllning tror jag beror på en svag formulering i manualen. För spegeluppfällning fäller man spelegen med ett reglage, trycker av, fäller tillbaka reglaget, drar fram filmen till nästa ruta. En ganska enkel procedur i min mening. Däremot är det knökigare om man vill avbryta proceduren när man redan fällt spegeln, då måste man bl.a. plocka bort filmstycket och köra en "tom-exponering" innan man fortsätter, detta för att inte slösa på en filmruta.
 
Senast ändrad:

Graal

Avslutat medlemskap
Jag köpte ett system Pentax 67 i vintras. Ett hus (67, alltså version 2 med spegeluppfällning) med TTL-prisma och 4 objektiv, 55mm, 75, 105 och 135. Kompletterade sedan med ytterligare två objektiv, 45 och 200mm. Detta har inte kostat mig mer än ca 12.000:-.

Objektiven håller ypperlig klass och kameran funkar utmärkt handållet. Sökaren i TTL-prismat är helt underbar, stor och relativt ljusstark, lätt att ställa skärpa även utan mattskiva med snittbild. En Rolleiflex med ljusschakt är inte mycket att ha i jämförelse med den. Under bilden finns visarnål med + och minusmarkeringar. Ypperligt och snabbarbetat. Men köper man 67 II (tredje generationen) finns AE-prisma. 67 II är lite dyrare dock. Med TTL-prismat är separat exponeringsmätare onödigt (men bra i reserv). Den inbyggda mätaren fungerar utmärkt.

Vibrationer från spegel och slutare är kritiskt på tider från 1/30 - 1 sek. På 1/60 har jag fotat på fri hand och bilden blir knivskarp där skärpan ligger. Exempel här: http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1787540&target=_blank. 1/15 - 1/8 är nog värst problem med. Då hinner inte vibrationerna stanna under exponeringen. men när man kommer upp mot ½ sek eller längre är det inga problem med vibrationerna. Ett stabilt stativ med bra led är alltså nödvändigt vid tider från 1/30 - ½ sek. Handållet på 1/30 kan gå bra (man kan ju som tidigare nämnts, snabbt fälla upp spegeln innan avrtyck). Men det är svårt vid snapshots, funkar bättre när man har lite tid på sig.

Skillnaden mellan småbild och 645 är inte så stor. Men när man kommer upp mot 6x7 blir negativen ytterligare nästan dubbelt så stora, och det märks. Kornet med filmer som Tri-X och T-Max 400 syns knappt i normala storlekar. Men vill man ha korn är det småbild som gäller.
 
Senast ändrad:

Graal

Avslutat medlemskap
Den gamla sanningen att huset står för den minsta kostnaden är enormt sann när det gäller mellanformat. Så kolla upp totalkostnaden för det system du vill ha när du är klar.
Gäller kanske vissa mellanformatare? Men inte generellt. Vill du ha ett begagnat Pentax 67 II hus får du säkert betala minst det tredubbla för huset mot vad många fullt kompetenta optiker till kameran kostar.
 

adsten

Aktiv medlem
Hej!

Att rekommendera en typ mellanformatare kan jag tycka är lite svårt. Jag kommer senare i texten att ge bifall åt tre olika och fantastiska kamerasystem. Allt hänger ju lite på hur och vad man fotograferar.

Hasselblad's V-system - gillar jag för det kvadratiska formatet samt det lite långsammare fotograferingstempot som kameran gav mig. Bra med dyr optik.

Mamiya 645 Af - är väl den kamera som jag använt som påminner mest om en småbild systemkamera i sitt användande. Förhållandevis enkel att jobba med. Bra ljusmätning. Med inbyggd film frammatning och autofokus gav denna kamera en tempofylld fotosession. Billigt med både hus och optik på beg marknaden

Mamiya 7 - är den kamera som jag tveklöst gillat allra mest. Nästintill helt ljudlös (centralslutare i objektiven), neg storleken. Låg vikt och ett enkelt handhavande. Perfekt för reportage, tycker iaf jag. Kanske inte en kamera dedikerad för porträtt då närgränsen inte är den bästa. Men superb optik gör den till min favvo.

/Mats
 

Graal

Avslutat medlemskap
Hej!

Att rekommendera en typ mellanformatare kan jag tycka är lite svårt...... Allt hänger ju lite på hur och vad man fotograferar.
Håller med! Skulle jag t.ex fotografera mycket i dåliga ljusförhållanden med handhållen kamera passar nog en Mamiya 7 ypperligt. Centralslutaren gör underverk vid tider kring 1/15 - 1/30. En Pentax 67 är då ett kass alternativ, både pga vibrationer från spegel och slutare och pga dess tyngd/storlek.
 

Dez

Aktiv medlem
Jag var SÅ inne på en Pentax 67. Höll på att vänta på att auktionen skulle närma sig slutet bara.
Då upptäckte jag att den bara har 1/30 i blixtsynk. Inte alls bra.
Som sagt ovan, centralslutare is the shit!
Så nu får jag fortsätta grubbla ett tag till.
 

Dez

Aktiv medlem
Det blev en Hasselblad 500 c/m från ebay.
Kostade 3.500:- inkl waist level sökare och två magasin.
Fick hem den idag ;)
I morgon borde det trilla in en 150/4 jag klippte till på på blocket för 1.800:-
Missade tyvärr en 50/4 som gick för 700:-
Förvisso var den i behov av service (1500:)
Men det kommer väl "nya"
Tror att 50 & 150 blir bra till att börja med.
Eller kommer jag att känna saknad efter en normal tror ni?
Ska plåta reportage och porträtt till att börja med.
Det roliga med Hasselblad är att det går att bygga ut systemet efter behov.
 
ANNONS