Annons

Firmwareuppdatering till D600

Produkter
(logga in för att koppla)

Przemek

Aktiv medlem
Nikon uppdaterar D600 och glömmer det viktigaste: fixa så man kan zooma in på en bild genom att trycka på mittenknappen på joysticken (som man gör på D800 bla.a). Så grymt irriterande och jag vet att nikon gör så med mening också...
 

Teodorian

Aktiv medlem
Nikon uppdaterar D600 och glömmer det viktigaste: fixa så man kan zooma in på en bild genom att trycka på mittenknappen på joysticken (som man gör på D800 bla.a). Så grymt irriterande och jag vet att nikon gör så med mening också...
D600 är inte en proffsmodell...
 

antic

Aktiv medlem
Nikon uppdaterar D600 och glömmer det viktigaste: fixa så man kan zooma in på en bild genom att trycka på mittenknappen på joysticken (som man gör på D800 bla.a). Så grymt irriterande och jag vet att nikon gör så med mening också...
Det där visste jag inte. Min visar ett histogram så det går säkert att konfigurera själv, ska kika på det sen.

Det är frustrerande att tillverkarna medvetet gör vissa modeller haltande i mjukvaran. Som bracketing där vissa modeller bara låter en göra 3 bilders bracket där det rimligtvis inte borde finnas någon teknisk anledning att begränsa det överhuvudtaget. Att man inte vill göra en kamera så bra som möjligt för användaren är lite sjukt.
 

Przemek

Aktiv medlem
Det där visste jag inte. Min visar ett histogram så det går säkert att konfigurera själv, ska kika på det sen.

Det är frustrerande att tillverkarna medvetet gör vissa modeller haltande i mjukvaran. Som bracketing där vissa modeller bara låter en göra 3 bilders bracket där det rimligtvis inte borde finnas någon teknisk anledning att begränsa det överhuvudtaget. Att man inte vill göra en kamera så bra som möjligt för användaren är lite sjukt.
Precis, och nikon tänker pengar: Användaren inser att funktionerna som "saknas" på D600 finns på D800 och uppgraderar - då har nikon sålt två kameror istället för en.
 

Teodorian

Aktiv medlem
Kanske inte, hindrar dock inte proffs från att använda den =). Sen hade ju D700 denna funktion så man undrar varför efterföljaren inte har det.
D600 är inte en efterföljare till D700 utan en instegsmodell. Nikon differentierar sina modeller med skillnader i funktioner, prestanda och byggkvalitet. Efterföljaren till D600 lär dock få den funktion du saknar samt ett uppgraderat AF-system. D7100 fick detta i förhållande till D7000 så logiken finns där
 

Torparfarsan

Avslutat medlemskap
Precis, och nikon tänker pengar: Användaren inser att funktionerna som "saknas" på D600 finns på D800 och uppgraderar - då har nikon sålt två kameror istället för en.
Givetvis "tänker Nikon pengar". Det är vad ägarna förväntar sig istället för att Nikon skall ägna sig åt att tillfredsställa en liten klick "experter" på FS.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Vad är det för uppgraderingar mer? Är det lönt att ladda ner å kladda med det?
Om man filmar med kameran och matar ut en signal via HDMI till en extern monitor eller inspelare som t,ex, Atomos Ninja, så var det en komprimerad och croppad signal tidigare, men med nya fw är den ren och fyller hela bilden.

Det här har Nikon fått mycket kritik för och är en viktig sak om man vill filma på det sättet.


/Mats
 
ANNONS