Annons

Ersätta eller komplettera 18-200mm med vad?

Produkter
(logga in för att koppla)

wecta

Ny medlem
Jag planerar att köpa nytt objektiv men har problem med att välja vilket. Ja fotar nästan bara naturfoto, gatufoto. Håller mig till APS-C sensor tills vidare.

Ja har en Canon 550D med Sigma 18-200 f3.5-6.5 "is" Det fungerat bra, har bra skärpa och är väldigt allround. Skulle vilja ersätta det av två anledningar. Ett, ja kommer inte tillräckligt nära vid djur och naturfoto. Två, ett mer ljuskänsligt normalzooms objektiv önskas. Har även Canon 50mm 1.8.

Eftersom ja har ett objektiv som är väldigt allround och inte har råd att ersätta det med att köpa två linser på samma gång så måste ja ställa frågan. Vilket objektiv ska jag börja med att köpa tycker ni?

Objektiv som ja kollat på är Canon 70-300 f4-5.6 is usm (inte L verisionen) men det överlappar mitt sigma ganska mycket. Skulle bara få ut 100mm extra zoom, är det ett bra val? Finns de något annat alternativ på 300mm+ som inte kostar över 5000? Tamrons 17-50 2.8 utan vc har jag också kollat på. Har ni andra förslag?
Länkar till min flickr om de skulle på nått sätt underlätta att förstå vad ja är ute efter..
http://www.flickr.com/photos/wickerfalt/
 

jelu1661

Aktiv medlem
Tele och billigt går tvärr sällan hand i hand. Ska du komma över 300mm under 5kkr så tycker jag att du ska kika på begagnatmarknaden. Sigma har ett par zoomar som 120-400/4,5-5,6 DG HSM OS och 150-500/5-6,3 HSM DG OS där nypriset ligger på 7-8kkr.

Jag har dock inte provat något av dem, ej heller den "superzoom" du har idag, så det är svårt för mig att veta vad du är nöjd med idag och vad du kommer få sett till bildkvalitet.

Kanske kan jag hjälpa dig att visualisera skillnaden dem emellan. Om vi antar att bilden jag bifogar är tagen med 200mm på din kamera, så markerar ramarna de utsnitt du skulle få med 300, 400 och 500mm.
 

Bilagor

ANNONS