Annons

Suddiga bilder, hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

NarinC

Ny medlem
Hej!

Har en Nikon D5000 och den har på senaste tiden börjat krångla. Den vill inte fokusera på rätt saker! När jag ska ta en bild på något, så blir föremålet suddigt, medans bakgrunden blir helt klar. Varför?! Blir så irriterad på detta, det syns inte så väl på displayen, men när man väl laddar upp de på datorn så ser man hur suddiga de verkligen är.. Någon som är kunnig inom detta område som skulle kunna hjälpa mig? Är det fel på själva kameran eller objektivet?

Tacksam för all hjälp!
 

Mrdoderhult

Aktiv medlem
Det innebär att om du fokuserar på något sedan komponerar om bilden, alltså flyttar kameran så fokuserar kameran om har du singel fokus så stannar fokus kvar där du valde, lite luddigt förklarar men hoppas du för står

kolla kamerans manual för jag vet inte riktigt hur det funkar på din kamera..
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Rätt

En kamera tar suddiga bilder om den inte är rätt inställd. Du måste lära dig hur du skall använda kameran innan det blir bra.
 

NarinC

Ny medlem
Grejen är att den fixar att fokusera rätt ibland. Så jag tror ändå inte att det är någon inställning, för de har jag inte rört ända sedan inköp!
 

jelu1661

Aktiv medlem
Om du verkligen inte vill läsa manualen så rekomenderar jag dig att försöka ta hjälp av någon fotointresserad vän.
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Grejen är att den fixar att fokusera rätt ibland. Så jag tror ändå inte att det är någon inställning, för de har jag inte rört ända sedan inköp!
Eftersom du inte ändrat inställningar så är det troligt att den är fel inställd för din situation, exakt därför du måste läsa manualen och lära dig att styra din kamera rätt. :) Precis som med dyra instrument, blir inte automatiskt fint ljud om man inte lär sig att spela!
 

Bessel

Aktiv medlem
De flesta som har svarat verkar ha missat det här
[...] så blir föremålet suddigt, medans bakgrunden blir helt klar.
Kameran har ett antal autofokussensorer på olika ställen i bilden. Det kan vara så att kameran inte använder den sensor du tror. Kanske ställer den skärpan i något hörn när du vill ha skärpan mitt i bilden? Eller så ställer den verkligen skärpan mitt i bilden fast du inte har något motiv där. (Vanligt vid porträtt på två personer, t.ex.)
 
ANNONS