Annons

Classic - Canon 85mm f/1.8 vs 100mm f/2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

Fjellreven

Aktiv medlem
Tjena!

Jag står nu inför det klassiska valet mellan 100mm f/2.8 USM Macro och 85mm f/1.8 USM. Vad borde jag tänka på etc?

Det är ju så att jag just nu äger detta 100mm Macro, men jag fotar väldigt sällan macro och om jag verkligen vill göra det så äger jag ett par budget Mellanringar.

Jag älskar mitt 50mm f/1.8, jag är också en människa som älskar brännvidder som skiljer sig från det normala, alltså långa och korta brännvidder. Så jag gillar alltså mitt 100mm Macro, men jag saknar det där extra steget på bländaren (både skärpedjupet och ljusinsläppet).

Så jag står ju nu i valet och kvalet. Vad ska jag göra?

Snälla motivera varför jag ska sälja mitt 100mm Macro och köpa 85mm, jag blir galen.

Mvh
 

Fjellreven

Aktiv medlem
Är du säker på att du inte vill ha ett EF 100/2.0? :)
Jag har faktiskt tittat på det också, men jag känner ofta att 100mm är för långt och 50mm är för kort (till och med 70mm) så 85mm verkar ju vara det perfekta mellantinget.

Jag fotar ju mycket polare etc i deras "naturliga habitat" och jag gillar att isolera folk från son omgivning. Så 100mm blir lite för snävt medan 50mm blir för vid =/

mvh
 

niclasforsberg

Aktiv medlem
Svårt att svara på utan att veta om du tänker i termer fullformat eller crop.
Rent spontant så är 85mm mer allround än 100mm i de flesta fall.
Jag tycker du redan har sorterat ut 85mm:ren med tanke på det du skriver om de du har idag.
85 1,8 har jag själv och även om jag har ganska lite användning av det så skulle jag endast sälja det om det fanns ett zoom 50-100mm f/1,8L eller liknande.. med samma kvalitet rent optiskt..
85 f/1,2 är ju ett av optikvärldens råaste objektiv.. men jag kan inte motivera köpet.
/N
 
85:an låter ju optimalt för dig i så fall. Jag är supernöjd med mitt: snabb AF, bra skärpa, f1.8 och en mycket användbar brännvidd. Jag har en eos 550d och får ju cropfaktor på 1.6. Passar bra till porträtt, inomhussport och mycket annat. Jag har dock inget av 100mm objektiven att jämföra med.
 

Fjellreven

Aktiv medlem
Åh! Jag brukar ha lite svårt att hitta tillbaka till trådar jag skapat! Ursäktar för det!

Tack för svaren! Jag är dock fortfarande riktigt kluven till hur jag ska göra.

Jag använder en Canon 6D (alltså FF), glömmer alltid bort att nämna det!

Men ja, jag lutar nog ändå mot att köra på en 85mm. Är riktigt sugen på den bländaren!

Vilken skulle ni säga är skarpast?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
85/1,8 eller 100/2,8 vid f/2,8 är båda mer än tillräckigt skarpa. Skillnaden får ligga i brännvidd och möjligheten till tunt skärpedjup där 85:an vinner. Samtidigt är det inte alltid det lättaste att få helt rätt fokus med 85:an vid f/1,8 och ett litet fokusfel blir väldigt synligt. Betänk också att den har påtaglig longitudinell CA nära full glugg om du har blänk ur fokus. Annars är den guld värd för porträtt.

Skall det vara 85mm titta också på Sigma 85/1,4.
 

Fjellreven

Aktiv medlem
Jo, det är sant det där med att sätta fokus. Men det är jag rätt van vid med 50mm f/1.8!

Sigmas 85a ser riktigt fin ut, cyberphoto ger den bra betyg också! Nypriset ligger dock en bit utanför min budget =/ Har du någon aning om vad den går för begagnad? Tänkte mig max 4000kr!
 

Linmajon

Aktiv medlem
Sigmat är ganska nytt på marknaden och lär vara väldigt svårt att hitta beg. Under 4kkr för den kan du nog glömma. 85an är helt suveränt och ganska billigt. Bara att köpa.
 
ANNONS