Annons

Svartvita appar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej, av praktiska skäl så funderar jag på att ansluta mig till 2000-talet. Jag funderar på att köpa en surfplatta, av mindre format kanske. Det huvudsakliga (enda?) syftet är att kunna ta "råbilder" innan jag tar min analoga bild.

Därför undrar jag om någon känner till huruvida det finns någon app som kan ordna konverteringen snabbt och enkelt utan att man ska behöva gå via photoshop eller liknande? Det blir så onödigt krångligt om man står mitt i läskiga skogen. Om det går att ställa in så att den gör det automatiskt är det ju ännu bättre, och ännu bättre blir det om den klarar av att fixa till bilden i mellanformat på en gång. Eftersom jag inte köpt någon platta ännu så spelar det väl ingen roll för mig efter vilket system den jobbar, om det nu finns olika.

Peter
 

jelu1661

Aktiv medlem
Det finns massvis, det knepiga blir att hitta den som känns rätt för just dig ;)

Jag har t.ex använt Vignette till min android-telefon, finns samma till android-plattor. Den kan göra konvertering till svartvitt med visst stöd för färgfilter. Den kan även beskära till en rad olika sidförhållanden (var det det du menade med "fixa till bilden i mellanformat"?).

Oavsett vad du väljer för system så lär det finnas appar som fixar detta. Vi får se om någon kommer med mer specifika tips.
 
Tack för förslaget. Det stämmer, jag vill kunna beskära bilden till mellanformat så jag ser bilden som det är tänkt eller om jag ska tänka om. Var nog lite otydligt där.
 

PMD

Aktiv medlem
Vad menar du med "beskära bilden till mellanformat"? Mellanformat brukar vara negativstorlek 6x6, 6x4.5, 6x7, 6x8 eller 6x9 (centimeter).

(Andra storlekar har nog förekommit i historien, men de där tror jag är de vanligaste).
 
120-film som om jag förstått det rätt ger negativformat 6x6? Jag hittade en gammal Zeis hemma som jag tänker börja använda om den funkar, jag har aldrig använt mellanformat.

Jag tänker att det blir smidigt att ha med sig en mindre surfplatta att ta en "råbild" med. Med en app som med de rätta inställningarna tar min bild i svartvitt och visar den i 6x6 så att jag kan se om det blir som jag vill. Helst utan onödigt pekande och dragande och fumlande, bara pang på.

Jag vet att Anton Corbijn jobbar på det sättet, så jag tänker att om det duger åt honom så måste duga åt mig också.
 

afe

Aktiv medlem
120-film kan ge alla möjliga proportioner beroende på vilken kamera den sätts i. Hasselblad och Rolleiflex och diverse andra använder kvadratiskt format, men det finns som sagt alla möjliga varianter från 4,5x6 till 6x12.
 

snap01

Aktiv medlem
120-film kan ge alla möjliga proportioner beroende på vilken kamera den sätts i. Hasselblad och Rolleiflex och diverse andra använder kvadratiskt format, men det finns som sagt alla möjliga varianter från 4,5x6 till 6x12.
lite större finns ;)

https://www.google.com/search?q=fuji+6x17&client=safari&rls=en&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=Fdw9U6DHNef44QSbqoGoAw&ved=0CCcQsAQ&biw=2244&bih=1237
det blir dyra bilder per rulle med tex min penatx 6x7 fick man ut 10 bilder per 120 film Hasselblad med 6x6 ger 12 bilder och om jag minns rätt så ger 6x17 endast 4 bilder rullen.
 

afe

Aktiv medlem
De där hade jag glömt, och ändå är en av mina favoritböcker Vertical av Horst Hamann som använt en dylik för att fotografera NYC (en liten långsmal bok i samma format som negativen) :)
 
Det där har kanske ytterst lite, eller ingenting, med den fråga jag ställde. Om formatet är en centimeter eller några millimeter hit eller dit känns mer som nördiga hårklyverier. Jag får väl nöja mig med att ha fått ett bra svar. Tack för den riktiga hjälpen jelu 1661. Hårklyverierna får ni ta till en annan tråd, jag vill ha fler förslag på den fråga jag ställt.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tänker att det blir smidigt att ha med sig en mindre surfplatta att ta en "råbild" med. Med en app som med de rätta inställningarna tar min bild i svartvitt och visar den i 6x6 så att jag kan se om det blir som jag vill. Helst utan onödigt pekande och dragande och fumlande, bara pang på.
Det tycker jag låter som en rätt fiffig metod att spara film på. :)
Berätta gärna vilken app du valde och hur det fungerar i praktiken. Jag tror att jag nog skulle vilja göra på liknande sätt.
 
Det ska jag göra, jag var in och tittade på Vignette som jelu 661 föreslog, den verkar väldigt mångsidig. Men mitt behov är ju enkelhet att använda, så jag ska titta runt lite innan jag bestämmer mig.
 

Yonazarith

Aktiv medlem
Antar att du redan har koll på att standard kamera-appen ofta löser en hel del av det du efterfrågar? Åtminstone i ios7/iPhone så kan jag direkt i kameran välja kvadratisk bild och svartvit (på den iPad jag hittade på kontoret gick det lätt att ställa in kvadrat men inte svartvitt eller andra filter).
 
Jag håller väl på att göra en marknadsundersökning här skulle man väl kunna säga. Jag har vare sig surfplatta eller smartphone. Min mobil är dum i huvudet och är så gammal att den har knappar. Så jag sonderar terrängen innan jag köper platta, min osmarta mobil trivs jag med så den får hänga med tills den självdör av hög ålder. Med tanke på att den är fyra år gammal och fortfarande har samma batterikapacitet så blir det nog ett tag. :)
 

PMD

Aktiv medlem
Kanske ett redundant påpekande, men se till att du köper en surfplatta med kamera på baksidan, och inte bara en kamera på framsidan för videosamtal. Det blir enklare att komponera bilder då. :)
 

x-country

Aktiv medlem
Om du fotograferar med en Apple med senaste iOS kan du ställa in kvadrat och tre olika svartvita lägen så du ser resultatet direkt på skärmen innan du skjuter av. Detta går säkert också på Android eller Windows?

En trevlig app är Snapseed (gratis). Väldigt enkel och snabbjobbad applikation.
 
ANNONS