Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon 610 eller Canon 6D

Produkter
(logga in för att koppla)

Otten

Aktiv medlem
Eller annan FF kamera. Kompis har Nikon idag, med inte allt för dyra gluggar. Funderar på att byta till FF, och kan tänka sig även Canon. (Kan då låna en del bra gluggar av sin partner, tex Canon 70-200 4,0 med 1,4 converter, Sigma 70 mm 2:8 Macro, Sigma 24-70 2:8 mm.

Vad rekommenderar Ni?
 

excesslight

Aktiv medlem
Vilken typ av fotografering har du tänkt att ägna dig åt? För som det ser ut nu så kan du dra nytta av andras objektiv oberoende av märke (Nikon eller Canon). Min morbror har en Canon 6D och jag älskar greppet på den. Byggkvaliten i magnesiumet är grymt konstruerat. Dock har den ingen inbyggd blixt vilket jag kan tycka är bra att ha i nödfall, samt för att kunna trigga andra blixtar om det skulle behövas.

Är man ute efter bästa bildkvalitet är Nikon D610 utan tvekan det bästa valet. Sony sensorn i den är otrolig. Du har ett bättre autofokusystem också ifall det är snabba motiv du försöker fotografera. Men tittar man på andra aspekter som användarvänlig, dvs hur kameran är användarvänlig för dig, det kan vara allt från knapplayout till hur kameran sitter i handen. Astrofotografering ska även vara en styrka för 6D med sitt låga signalbrus.

Så här har du en liten sammanfattning kring vad som kan skilja sig när du vill fotografera. Det kanske är framtida objektivutbud som lockar dig, du kanske är intresserad av naturfoto och då är Canon ett strå vassare än nikon när det kommer till teleobjektiv på begangnadmarknaden. Ja, det finns många aspekter så om vi ska försöka guida dig åt rätt håll gäller det att du förklarar dina behov!
 

Otten

Aktiv medlem
Jag tror hon vill kunna fota det mesta, vet att porträtt och barnfoto ligger henne varmt om hjärtat. Även studiofoto är en grej hon håller på med. Men ju äldre barnen hennes blir kommer det säkert att fotas sport oxå.

P

Vilken typ av fotografering har du tänkt att ägna dig åt? För som det ser ut nu så kan du dra nytta av andras objektiv oberoende av märke (Nikon eller Canon). Min morbror har en Canon 6D och jag älskar greppet på den. Byggkvaliten i magnesiumet är grymt konstruerat. Dock har den ingen inbyggd blixt vilket jag kan tycka är bra att ha i nödfall, samt för att kunna trigga andra blixtar om det skulle behövas.

Är man ute efter bästa bildkvalitet är Nikon D610 utan tvekan det bästa valet. Sony sensorn i den är otrolig. Du har ett bättre autofokusystem också ifall det är snabba motiv du försöker fotografera. Men tittar man på andra aspekter som användarvänlig, dvs hur kameran är användarvänlig för dig, det kan vara allt från knapplayout till hur kameran sitter i handen. Astrofotografering ska även vara en styrka för 6D med sitt låga signalbrus.

Så här har du en liten sammanfattning kring vad som kan skilja sig när du vill fotografera. Det kanske är framtida objektivutbud som lockar dig, du kanske är intresserad av naturfoto och då är Canon ett strå vassare än nikon när det kommer till teleobjektiv på begangnadmarknaden. Ja, det finns många aspekter så om vi ska försöka guida dig åt rätt håll gäller det att du förklarar dina behov!
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Jag skulle säga att Canon eller Nikon spelar ingen roll. Själv kör jag Nikon och skulle göra samma val idag. Jag skulle hävda att Canon legat lite på efterkälken med sensorer och så de senaste åren, men är väl i princip ifatt. Det går lite fram och tillbaka Vem som ligger i framkant. Men de matchar varandra i varje segment.

Dock skulle jag inte köpa en gammal modell, gammal teknik. Om partnern har samma märke så är det väl en bra ide att matcha det.
 

HenryB

Aktiv medlem
Nikon har bättre sensorer och större dynamiskt omfång. Detta ger stora fördelar i praktiken. I objektivutbudet så är det dött lopp. Jag hade inte tvekat på att välja Nikon som det ser ut i dag.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Idag skulle jag välja Canon Eos 6d enbart pga deras trevliga pannkaksobjektiv 40mm /2.8. Nikon har ingen motsvarighet mer än gamla manuella Nikkor-E 50mm, som kan vara svårt att hitta ett vettigt exemplar av..

Ska vi pratar bildkvalité så finns det flera aspekter. Gäller det dynamiskt omfång så är det Nikon du ska satsa på. Är det att konvertera raw-filer till svartvitt du vill göra så är det Canon som gäller (det lägre dynamiska omfånget ger en mycket naturligare gråskala).

Har du tänkt att fota jpeg? Då ska du definitivt inte lägga såna grova pengar på en kamera utan titta i instegssegmenten istället.

Lycka till!
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag har ägt båda systemen. Pratar man ren kameraprestanda skulle jag påstå att Nikon vinner: mer avancerad AF och bättre sensor. Canon har en fördel i att man kan byta mattskiva om man gillar att fota med manuell fokus. Skall man fota mest stilla motiv och dessa i sämre ljus har Nikon ingen AF fördel men det är kul att det går att fota sport eller springande barn med Nikon vilket är betydligt svårare med 6D. Rent kameramässigt skulle jag valt D610.

I stort är det dött lopp vad gäller objektiv men tittar man på att skaffa äldre objektiv med autofokus från före år 2000 kan det hända att de fokuserar snabbare på Canon (AF motor i objektiven ffa USM (och STM) är ofta snabba. AF-S hos Nikon kom runt år 2000) om centrala fokuspunkten endast används. TS har bättre tillgång till bra Canonobjektiv vilket är ett plus.

Ergonomi är tycke och smak.

Bor man i västsverige är det närmre till Canons RCC reparationsverkstad och bor man nära Stockholm är det närmre till Nikons service.

För Canon var jag väldigt nöjd med RCC.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Idag skulle jag välja Canon Eos 6d enbart pga deras trevliga pannkaksobjektiv 40mm /2.8. Nikon har ingen motsvarighet mer än gamla manuella Nikkor-E 50mm, som kan vara svårt att hitta ett vettigt exemplar av..

Ska vi pratar bildkvalité så finns det flera aspekter. Gäller det dynamiskt omfång så är det Nikon du ska satsa på. Är det att konvertera raw-filer till svartvitt du vill göra så är det Canon som gäller (det lägre dynamiska omfånget ger en mycket naturligare gråskala).

Har du tänkt att fota jpeg? Då ska du definitivt inte lägga såna grova pengar på en kamera utan titta i instegssegmenten istället.

Lycka till!
Har aldrig haft några problem att göra vettiga svartvita bilder från Nikon D800 som väl har minst lika bra dynamiskt omfång som D610. Hur det blir, beror på hur man spakar sin råkonverterare.
Vad det gäller Canon eller Nikon så kvittar det nog rätt mycket. Canon är lite mer landskapsfotokamera och Nikon aningen bättre för snabbare motiv när det gäller autofokus. Vad det gäller optikkvalitet så är det nog också hugget som stucket.
 

Per_Eisele

Avslutat medlemskap
Eller annan FF kamera. Kompis har Nikon idag, med inte allt för dyra gluggar. Funderar på att byta till FF, och kan tänka sig även Canon. (Kan då låna en del bra gluggar av sin partner, tex Canon 70-200 4,0 med 1,4 converter, Sigma 70 mm 2:8 Macro, Sigma 24-70 2:8 mm.

Vad rekommenderar Ni?

Håll i kameran, gå på känsla, välj den kamera du trivs med. Det finns ingen skillnad mellan Nikon och Canon som motiverar val av den ena före den andra. Det viktiga är att man trivs med kameran.
Själv tycker jag canon 5DMIII är alldeles underbar.

//
 

Damm på sensorn

Aktiv medlem
Jag köpte 6D men nog mest för att jag i princip fick huset för 5000kr (9900kr med 50mm f/1.8, Adobe ett helt år samt en Wacom ritplatta). 6D autofokus är riktigt grym. Få punkter men dem träffar rätt mest hela tiden.
 

petri0

Aktiv medlem
Var länge inne på Nikon spåret men efter att ha fingrat på olika alternativ så föll valet till 6D. Undrar hur folk vet att den har sämre autofokus vid snabba situationer? Jag har inte haft några problem med det samt i mörkret fungerar AF mycket bra utan någon störande lampa som Nikon har. Ifs min passion inte sportfoto.

Och om partnern nu redan har Canon gluggar så borde valet inte vara så svår? Kanske vänta på 6D Mk2? Som förhoppningsvis får bättre AF så att alla kan... ;-)
 

phool

Aktiv medlem
En kamera är väldigt mycket mer än sensor. Och sensorn i 6D är inte dålig, även om det kanske finns andra som är lite bättre på vissa sätt.
Håller med, sensorn i 6D är mer än tillräckligt bra. Filerna blir supersnygga, Har en D610 själv, skulle klara mig lika bra med en 6D. Det som avgjorde för mig efter mycket testskjutande var att Samyangs objektiv till Nikon levereras med chip (fokus confirm), absolut inte för att jag tyckte att D610 hade så mycket bättre bildkvalité.
 
ANNONS