Annons

Sony a6000 eller Fujifilm x-t10

Produkter
(logga in för att koppla)

FannyFilippa

Ny medlem
Hejsan!

Jag tänkte köpa en kompakt systemkamera men står och väger mellan Sony a6000 och Fujifilm x-t10. Sony är ju lite billigare så det har ju lutat lite mer åt den. Men om det är någon som skulle vilja skänka lite tips och smarta tankar angående de olika modellerna så vore jag väldigt tacksam!

Tack på förhand!
/Fanny
 

Janne Ar

Aktiv medlem
Har båda systemen...

Har båda systemen, en Sony a6000 och en Fujifilm X-T1. Använder nästan uteslutande Sonyn, främst pga storleken. Den är kompakt, har ett menysystem som passar mig, och kontrollerna "på rätt ställen".
Fujin är störtläcker och det är lättare att finna bra objektiv till den, framför allt på längre brännvidder, har många manuella kontroller och rent logiskt borde mitt hjärta klappa för den. Men när jag skall ut och fota, ja då är det Sonyn som ligger i min hand... :)

Mitt ärliga svar, ta det för vad det är värt... :)

/Janne
 

El-Bonko

Aktiv medlem
Jag har själv en a6000 och är helnöjd med den. Jag tror i och för sig att du kommer att bli det oavsett vad du väljer.

En sak att tänka på är att det är ett system du köper, och inte bara en enskild kamera. Mitt tips är att titta på objektiven som finns till båda system, och välja det som har den optik du vill ha/behöver.
 

equa

Aktiv medlem
Mycket talar för att a6000 snart får en uppföljare (a7000?). Kanske är värt att vänta på då den nya säkert innebär en rejäl prestandahöjning och att a6000 sjunker i pris.
 

Skarström

Aktiv medlem
Jag har själv en a6000 och är helnöjd med den. Jag tror i och för sig att du kommer att bli det oavsett vad du väljer.



En sak att tänka på är att det är ett system du köper, och inte bara en enskild kamera. Mitt tips är att titta på objektiven som finns till båda system, och välja det som har den optik du vill ha/behöver.

+1, kolla så systemet du är intresserad av har objektiven du behöver/vill ha sedan kollar du på kamerahus.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Det är riktigt att en A7000 förväntas komma här under hösten. Med kännedom om Sonys ändrade allmänna strategi sedan några år tillbaka (då de lanserade en serie med 2-3 lite olika kameror, och sedan slutade producera dessa sedan när det var dags för en ny generation, och ersatte då allting med en ny serie på 2-3 olika modeller) kan man förvänta sig att A7000 inte kommer att vara en ersättning för A6000, utan en ny modell med markanta förbättringar i vissa avseenden, men också med ett markant högre pris. Den kommer således att vända sig till en kundgrupp med högre krav i diverse avseenden, och som också är beredda att betala för detta. Så man kan nog knappast förvänta sig några nämnvärda prissänkningar på A6000. Sony lär väl inte heller känna något större behov av att sänka priset för att bättra på försäljningen, den är fortfarande Sonys mest sålda spegellösa kamera (och därmed också världens mest sålda, eftersom Sony säljer mer spegellösa kameror an alla andra i världen tillsammans).

En annan aspekt är som sagt att man köper in sig i ett system, vilket när det gäller A6000 är E-mount. Detta system är det enda som medger en väg upp till high end-kameror. Det finns 5 st spegellösa fullformatskameror inom E-mountsystemet som alla är kapabla att leverera bildkvalitet av högsta klass. Den senaste i serien, A7R II, ser enligt preliminära rapporter ut att vara en kamera som klarar att ge bättre bildkvalitet än någon annan kamera i världen f.n. Påstås även överträffa många mellanformatskameror (med detta menar jag självfallet inte alls att du ska överväga någon av A7:eek:rna som instegskamera - det är menat enbart som bakgrundsinformation).

Ytterligare en aspekt är att just Sonys E-mountsystem f.n. representerar den sektor inom fotovärlden som står för en förvånansvärt snabbt utveckling av kameratekniken. Alla övriga verkar sitta stilla och undra - vad är det som händer? Speciellt de båda stora kolosserna inom "gammalkameravärlden"... :)

När det gäller framtida trygghet för sitt systemval så kan man få vissa indikationer genom attt läsa de olika kameratillverkarnas finansiella rapporter. Sony är det enda företag som rapporterar förväntad vinstökning för sin kameraavdelning. Samtliga andra kameratillverkare jag sett rapporter ifrån skriver om minskad vinst eller ren förlust för sina kameraverksamheter.

OK, det här drog väl iväg ganska mycket längre än vad du du tänkte dig behöva (men som vi foto-nördar här alltför lätt brukar hemfalla åt), fast du får väl se det som en ögonblicksbild inom det långt större området "fotografisk allmänbildninng". :)
.
 
Senast ändrad:

afe

Aktiv medlem
Jag har en A6000 och tycker det är en bra kamera. Däremot tycker jag att Fuji har ett mycket bättre objektivutbud, vilket ju också är viktigt. Vilken tillverkare som säljer mest hävdar jag borde ha noll betydelse för valet av kamera ...
 

rsdea

Medlem
Går väl att använda det flesta objektiv till sony med adapter. Köpte nyligen en Sony själv och är super nöjd. Ett tips är att kolla på Gary Fongs filmer om A6000. Det va det som fick mig vilja ha en!
 

FannyFilippa

Ny medlem
Ta en funderar på vilka objektiv du kommer att behöva. Om en skarp normal-zoom är viktigt för dig så är utbudet magert på Sony-sidan. 16-50 och 18-55-zoomarna är inga höjdare. Zeiss-objektivet 16-70 har en saftig prislapp och har inte direkt fått toppbetyg den heller.

http://www.cyberphoto.se/foto-video/objektiv?MF=13&subMONTH=133&subMF=999&objtype=999&aps=yes&sortera=utpris
Är normal-zoomarna bättre hos fujifilm då? Har tittat på detta paketet: http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1009378559/fujifilm/x-t10-med-af-16-50-3-5-5-6-xc-ois-ii-svart

Annars hade jag nog tänkt skaffa ett macro i framtiden men just nu vill jag bara ha ett bra instegspaket och börja lära känna kameran/systemet som jag väljer. :)
 

martinot

Aktiv medlem
Jag har en A6000 och tycker det är en bra kamera. Däremot tycker jag att Fuji har ett mycket bättre objektivutbud, vilket ju också är viktigt. Vilken tillverkare som säljer mest hävdar jag borde ha noll betydelse för valet av kamera ...
Är själv lite inne i samma dilemma som TS. Kikar på att komplettera mina DSLR:er och mina kompakter med en liten spegellös. Står just i valet och kikar på olika APS-C alternativ (tycker att FF-spegellöst kommer lite för nära mina DSLR:er i storlek, och speciellt med de lite större obejktiven monterat).

Gillar precis som du det jag ser med Fujis objektivserie, men skulle hellre ha en spegellös med Sonys sensor&CFA (är inte helt 100% övertygad om Fujis tekniska val av CFA här - speciellt ihop med Adobe Lr som jag kör).

Synd att det inte går att få det bästa ifrån bägge världar; dvs Fujikamera med X-fattning, men med Sonys tekniska inkråm...

Kommer förmodligen avbeställa min Fuji jag lagt order på i förra veckan (huset är restnoterat paket ihop med XF 35/1,4), och istället vänta något år och se hur det hela utvecklar sig.
 

martinot

Aktiv medlem
Kommer förmodligen avbeställa min Fuji jag lagt order på i förra veckan (huset är restnoterat paket ihop med XF 35/1,4), och istället vänta något år och se hur det hela utvecklar sig.
Har nu avbeställt min Fuji. Avvaktar vad som sker på spegellöst APS-C-området det kommande året.

Skall bli spännande att se vad A-7000 kommer med.

Dock lite mer benägen som sagt att satsa på Fujis objektivpark. Speciellt som om det verkar som om Sony kommer att sluta att fokusera på kameror med APS-C-objektiv och gå "all in" på fullformat E-mount:

http://www.dpreview.com/articles/7224213078/sony-reportedly-shifting-focus-to-full-frame-cameras
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Martin, du måste fullständigt ha missuppfattat vad Sony Koreas fotodivisionschef säger. Att fokusera på ett segment är absolut inte detsamma som att lägga ner de övriga. Det är ju inte ens klart ifall han talar enbart om sin koreanska marknad, eller hela världsmarknaden...

Nåväl, det gäller förmodligen hela världsmarknaden. Men jag citerar ordagrant ur DPReview-artikeln: "... Sony plans to FIRST target current full-frame camera users, THEN shift toward attracting new customers who currently use 'entry and mid-class models.'

Finns ABSOLUT INGENTING HÄR som indikerar planer på att skrota APS-C E-mount. Det vore ju fullständigt idiotiskt, och helt emot deras övriga mål. Självfallet ger Sony järnet när det gäller den spegellösa FF-kategorin. Det är den kategori inom kameravärlden som ökat mest under senare tid (alla andra kategorier krymper, förutom avancerade kompaktkameror), och den kategori som drar in mest pengar till Sony.

Men, till skillnad från oss kvartalrapportsinkrökta västerlänningar, har de även lite mera långsiktiga mål. SEDAN vill de skifta fokus till att attrahera även nybörjare och användare på mellannivå. Hur många nybörjare kommer att gå direkt på en FF A7? Sony behöver förstås APS-C E-mount också.

Vidare, de säger att under de senaste fem åren har Sony varit nr ett inom den spegellösa världen i marknadsandelar, och att de under år 2014 sålde mer än alla andra spegellösa system tillsammans. Att lägga ner E-mount skulle ju direkt motverka ett av deras andra mål - att bli nr ett inom de spegellösa och icke-spegellösa *) systemkamerasegmenten sammantagna. Nedläggning av APS-C E-mountkategorin skulle ju mycket kraftig reducera deras sammantagna marknadesandelar - Sony säljer fler APS-C än FF E-mountkameror. Att lägga ner APS-C E-mount skulle förstås förutom att direkt reducera Sonys sammantagna marknadsandelar, även medföra att denna kundkategori senare inte kan gå någon annanstans än till konkurrenternas spegellösa system. Och dämed öka DERAS marknadsandelar. Vilket förmodligen skulle omöjliggöra Sonys eftersträvade delmål.

Vi har ju under lång tid haft en högljudd A-mountdödgrävarskock, som påstått att Sony redan har lagt ner A-mount. Genom att misstro vad Sony säger och inte begripa vad de gör. Sony gör precis som de säger, och det är INTE att lägga ner A-mount, utan att skifta till mer high-end produkter, vilket förstås innebär längre cykler mellan nylanseringarna.

Samma var det den dag Sony satte sin första A-mountkamera på marknaden. Alltså A100, som var en APS-C kamera. En högljudd dödgrävarskock bildades direkt - Sony kommer ALDRIG att komma ut med någon FF-kamera. När de gjorde detta två år senare (A900), så tystnade inte skocken. Den dämpades temporärt, men tilltog gradvis igen. När sedan Nikon-killen Thom Hogan skrev att en av hans affärskontakter (för ett annat märke) hade talat med en Sonyanställd (dock inte inom kameradivisionen) som "hade hört" att Sony skulle sluta med att tillverka FF-sensorer så ökade skockvolymen till orkanvrål. Verkligheten blev dock den precis rakt motsatta. Räknar lite snabbt och får det till att Sony vid det här laget har kommit ut med 11 FF-kameror av lite olika slag. Vilket väl blir fler än vad Canon har gjort under motsvarande tid.

Eller med andra ord - ryktena om Sony E-mount, A-mount eller deras FF-sensorers död är betydligt överdrivna. :)

Jag skriver detta för att du inte bara friktionslöst ska vidarebefordra all sk-t som skrivs om Sonys fotogrejer. Det är kolossalt mycket sådant som sprids! Du är kanske inte så van vid att läsa fotofora, så jag vill tipsa dig om att du kommer närmare sanningen när det gäller många av dessa negativa påståenden som sprids om Sony, ifall du betraktar dem som du betraktar det sk-tprat som sprids via Facebook och Flashback - Utgå från att det till 100 % är falskt. Då kommer du statistiskt närmare sanningen...


*) Indikerar väl ganska tydligt vad jag anser om att just uttrycket "spegellösa" har blivit etablerat för att beteckna kategorin ...ehh... spegellösa kameror...
.
 
ANNONS