Annons

Ricoh GR Digital - Duglig ersättning för systemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

stefan_nordstrom

Avslutat medlemskap
Funderar starkt på en Ricoh GR Digital, eller någon motsvarighet till den.
Kör för närvarande en Nikon D70, men vill ha en liten, diskret och smidig kamera för exemeplvis Gatufotografering och dylikt.
Håller den nyss nämnda kameran för större projekt?
Någon som har erfarenhet av denna kamera? Eller rentav kan rekommendera en annan kamera som liknar den nyss nämnda.
Dvs en Kompaktliknande kamera, med så många manuella inställningar som möjligt.

Tacksam för svar...
 

eon

Aktiv medlem
Köp en Pentax K110D och ett DA21mm pannkaksobjektiv. Kan sedan kompletteras med ett lika platt 40mm.
/Erik
 

Emil-G

Aktiv medlem
GRD lär brusa som en liten blå när det blir mörkt men skall vara en bra kamera i övrigt (solsken).
 

Emil-G

Aktiv medlem
Bankrån?

Nej, nu tar du väl i? Kan du inte sälja svärmor eller nåt istället? ;)

Edit: Banklån stod det ju, inte bankrån...
 

yamahafj

Aktiv medlem
Kompaktkameror har små sensorer, det kommer man aldrig ifrån. Således kan inte bildfilerna jämföras med en DSLR.
 

ulso

Aktiv medlem
Att jag valde GR var just för att ha en smidig/liten kompakt för gatufoto. Gillar utformningen och att det är enkelt att göra inställningar, som jag oftast gör i förväg beroende på miljön och ljus.
Varför jag fastnde för GR var vidvinklen. Gatufoto vill jag bara ta med vidvinkel. Att vara nära motivet, eller att få miljön, känslan, smaken, mm.
Känslan är mycket i GR...
 

TBStoor

Aktiv medlem
Digitaltgatufoto tycker jag mycket bra om med Epson R-D1 och ngra obejktiv. Ingen märker att man fotar o om dom som märker är inte så värst intresserade, eftersom dom tror att det är ngn "gammal" filmkamera (missförstå mig rätt: tycker själv mkt mkt om film!).

Är inte Ricohn ganska brusig redan från låga iso-tal? Har jag hört.
 

stefan_nordstrom

Avslutat medlemskap
Emil-G skrev:
Bankrån?

Nej, nu tar du väl i? Kan du inte sälja svärmor eller nåt istället? ;)

Edit: Banklån stod det ju, inte bankrån...
:)

Svärmor är för snäll för det ;-)

Funderar mer på ett lån, otroligt sugen på en Leica. Har väntat i tio år på en chans. Tror jag skall slå till.
 

paco

Aktiv medlem
GR'en är brusigare än de flesta för att Ricoh har inte tagit i med reduceringen så mycket. De prioriterade väl detaljer och skärpan. Så borde det vara på fler kameror, så man själv kan välja om man vill gröta till det med brusreducering.
 

Emil-G

Aktiv medlem
stefan_nordstrom skrev:
[...] Funderar mer på ett lån, otroligt sugen på en Leica. Har väntat i tio år på en chans. Tror jag skall slå till.
Rangefinder Forum dyker det upp sådana som du ibland. "Skall jag köpa en Leica, jag har funderat i 10 år snart och alltid velat ha en". Svaren är entydiga - "JA, annars kommer du aldrig undan tankarna". (Pröva själv får du se! =)

Om det är mätsökartekniken du är fundersam över så kan du köpa en traditionell Leica och en glugg först, om det inte passar dig så kan du lätt sälja den med liten eller ingen förlust. Titta bland annonserna på Rangefinder Forum efter en M2 eller M4, de brukar finnas för $500-700. Skaffa en 35mm eller 50mm beroende på preferenser och ta ett par rullar bara för att testa. Antingen så fastnar du eller så fastnar du inte =)

Börja med att läsa lite på RFF, det finns många trådar med frågor och svar om Leica och mätsökare i största allmänhet.
 

stefan_nordstrom

Avslutat medlemskap
Emil-G skrev:
Rangefinder Forum dyker det upp sådana som du ibland. "Skall jag köpa en Leica, jag har funderat i 10 år snart och alltid velat ha en". Svaren är entydiga - "JA, annars kommer du aldrig undan tankarna". (Pröva själv får du se! =)

Om det är mätsökartekniken du är fundersam över så kan du köpa en traditionell Leica och en glugg först, om det inte passar dig så kan du lätt sälja den med liten eller ingen förlust. Titta bland annonserna på Rangefinder Forum efter en M2 eller M4, de brukar finnas för $500-700. Skaffa en 35mm eller 50mm beroende på preferenser och ta ett par rullar bara för att testa. Antingen så fastnar du eller så fastnar du inte =)

Börja med att läsa lite på RFF, det finns många trådar med frågor och svar om Leica och mätsökare i största allmänhet.

Fick god erfarenhet av mätsökartekniken när jag en gång i tiden hade en Konica Hexar RF i min ägo. Saknar den tiden...
Men precis som du säger... Skall definitivt ta tag i detta, och slåt till. Nu eller aldrig. Man lever bara en gång...
 

m_h

Aktiv medlem
Om du funderar på att ersätta en systemkamera med en mindre kompakt eller liknande är det i första hand en sak du ska titta på. Nedladdningstiden för råfiler.
För jag förutsätter att du vill köra råfiler.
Väldigt många fler kameror i de mindre klasserna kan nu mera hantera råfiler, än för bara ett par år sedan.
Men bara för att de rent tekniskt kan hantera dessa, är det inte säkert det fungerar i praktiken, då man får enormt långa nedladdningstider då kameran står helt still.
 

adsten

Aktiv medlem
Har använt Ricoh GR i snart ett år och kan bara säga att jag är mer än nöjd med resutatet. Ok den brusar ordenligt på iso tal över 400, men valde att köpa den ändå. Konverterar då de bilderna till Sv/v får ett skönt korn i dem. Har den i stort alltid med mig i fickan. Är nu lagom insliten. Den kommer aldrig att ersätta någon annan kamera, men den är för mig ett mycket bra komplement. Gillar man att köra RAW-format, så är ju GR'n inget föredöme då den tar 10-11s för den att läsa ner RAW-filen på minnes kortet. Låser då samtidigt kameran vilket gör den obrukar tills den läst ner filen klart. Jag använder vanligtvis jpeg.

Har du några specifika undringar om GR'n så hör av dig.

Hälsningar

Adsten
 

meLf

Aktiv medlem
TBStoor skrev:
Digitaltgatufoto tycker jag mycket bra om med Epson R-D1 och ngra obejktiv. Ingen märker att man fotar o om dom som märker är inte så värst intresserade, eftersom dom tror att det är ngn "gammal" filmkamera (missförstå mig rätt: tycker själv mkt mkt om film!).

Är inte Ricohn ganska brusig redan från låga iso-tal? Har jag hört.
Funderar också på dem kombinationen, ett 15 och ett 35.

Har du någon referens till M8?
Förutom prestigen kan jag inte fatta att någon väljer den över R-D1.
Speciellt inte med tanke på att M8an kostar mer än dubbelt så mkt.
 

meLf

Aktiv medlem
paco skrev:
GR'en är brusigare än de flesta för att Ricoh har inte tagit i med reduceringen så mycket. De prioriterade väl detaljer och skärpan. Så borde det vara på fler kameror, så man själv kan välja om man vill gröta till det med brusreducering.
läste någonstans att den skulle vara både lite mjuk och brusig?
 

andersju

Aktiv medlem
Visst brusar den, men som Jonne säger är det väl för att Ricoh föredömligt nog valt att att prioritera detaljer och skärpa. Många tycker dessutom att GRD:n har det mest filmkornsliknande bruset bland digitalkompakter.

Personligen har jag inget alls emot det, min GRD lämnar sällan ISO 800-inställningen. Perfekt inte minst för gatufoto - den är liten, väldigt tyst och lcd:n går att stänga av. Jag använder Cosina-Voigtländers 28/35 mini-finder när jag inte skjuter från höften. Liten och diskret, kameran får plats i fickan även med sökaren på.

Använder ofta "snap mode" (= fokus förinställt på 2,5m) på gatan, tunnelbanan och andra situationer då jag inte hinner eller vill fokusera (det låter ju lite..). Alla bilder på http://2038.cc är tagna med GRD:n. Bländare 3.2 i nästan samtliga fall.
 

TBStoor

Aktiv medlem
meLf skrev:
Funderar också på dem kombinationen, ett 15 och ett 35.

Har du någon referens till M8?
Förutom prestigen kan jag inte fatta att någon väljer den över R-D1.
Speciellt inte med tanke på att M8an kostar mer än dubbelt så mkt.
Klämde en gång på en M8:a i butiken och fick inget ha-begär (som tur!). Lite steril på ngtvis. Jag tror den är dessutom "för fin". Man kanske funderar mera på att inte tappa bort den än på gatufotandet tex.
 

stefan_nordstrom

Avslutat medlemskap
stefan_nordstrom skrev:
Funderar starkt på en Ricoh GR Digital, eller någon motsvarighet till den.
Kör för närvarande en Nikon D70, men vill ha en liten, diskret och smidig kamera för exemeplvis Gatufotografering och dylikt.
Håller den nyss nämnda kameran för större projekt?
Någon som har erfarenhet av denna kamera? Eller rentav kan rekommendera en annan kamera som liknar den nyss nämnda.
Dvs en Kompaktliknande kamera, med så många manuella inställningar som möjligt.

Tacksam för svar...

Men för att knyta an till de första inlägget som jag skrev.
Håller den nyss nämnda kameran för större projekt? Dokumentärt fotograferande....

Epson R-D1 verkar ju högst intressant också. Billigare en M8:an.
 
ANNONS