Annons

Fuji X - nytt spegellöst system 2012?

Produkter
(logga in för att koppla)

zingiber

Aktiv medlem
men vi vet ju inte priset än! :)

jag förmodar att kamera + normal klockar in på över 20 tusen.
(ungefär lika mycket som NEX-7 med zeissen kommer kosta...?)
 

pet

Aktiv medlem
Det har talats om ett MSRP-pris på 1400$ för kamerahuset vilket i såfall är 200$ mer än Sony Nex-7...men som sagt det är bara ett rykte.

Personligen tror jag dock Fuji LX blir dyrare än Sony Nex-7 då Fuji X100 hade ett MSRP-pris på 1200$ när den kom/släpptes(vilket är samma MSRP-pris som Nex-7an har).
 

afe

Aktiv medlem
Undrar om objektiven till kameran kommer att vara försedda med centralslutare - i och med att huset ser ut att bygga på X100 så är det väl inte omöjligt. Fördelen med centralslutare är ljudnivån och den snabba blixtsynken - nackdelen är att det blir svårt att montera andra objektiv utan en adapter med inbyggd slutare.
 

Max Welin

Aktiv medlem
Fuji X-PRO 1

Enligt artikeln nedan kommer Fujis nya spegellösa systemkamera att heta X-PRO 1 och kommer om jag gissar rätt kosta 1300 Euro med 35mm f/1,4 optiken. Det lanseras även en 18mm f/2,0 samt en 60mm f/2,4 macro. Perfekt startpaket enligt mig. Artikel är på franska som jag inte förstår så bra, nån som kan språket bättre kan väl fylla på om det framkommer annat i artikeln. Se länk nedan:

http://photo-cult.com/tests/ReponsesPhoto239-p8.jpg
 

Bilagor

ztenlund

Aktiv medlem
Artikel är på franska som jag inte förstår så bra, nån som kan språket bättre kan väl fylla på om det framkommer annat i artikeln. Se länk nedan:

http://photo-cult.com/tests/ReponsesPhoto239-p8.jpg
Vem gör det, trots 6-7 års skolfranska. :eek:)
Det verkar vid en snabb klåpig igenomskumning vara snack om lika bra (ev bättre) resultat som med småbild, annorlunda uppbyggnad av sensorn jämfört med traditionellt bayermönster, inget aa-filter, hybridsökare som på x100 som ska anpassa sig efter objektivet man sätter dit i optiskt läge., metallkonstruktion på objektiven...
 

pet

Aktiv medlem
"The camera also includes a second-generation hybrid view-finder and takes three prime interchangeable Fuji-non lenses, all with fast apertures"

Antar att den optiska sökaren bara kommer att fungera/vara anpassad för dom tre objektiven/brännvidderna(18mm,35mm och 60mm) som släpps samtidigt som kameran och det är elektronisk sökare som gäller om man använder andra objektiv.

https://wellsfargoadvisors.mworld.com/m/m.w?lp=GetStory&id=587442481
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Det där antagligen min nästa kamera :)

Bara nu autofocus-hastigheten är tillräckligt snabb och batteritiden minst dubblerad jämfört med X100 så slår jag till på vidvinkeln, normalen och huset på en gång!
 

phool

Aktiv medlem
Denna kamera verkar ju helfräck, älskar designen och specifikationerna, denna med en 35 1.4 kommer att få ersätta min D5100, ska den verkligen släppas till våren?
 

ErlandH

Aktiv medlem
...ska den verkligen släppas till våren?
Enligt uppgift ska den ju presenteras nästa vecka, så förhoppningsvis får vi besked då. Visst ser den intressant ut, risken för Fuji är väl att försäljningen av X100 och X10 bromsas rejält så de vill nog ha ut systemkameran i butiker så snart som möjligt.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Shit alltså... det är det mest intressanta sen Leica M9! Kommer Leica släppa någon digital CLE nu då eller? Jag menar, deras försäljning borde ju går ner markant iomed denna Fujifilm..
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Mycket intressant. Får se om jag uppdaterar min GF1 till GX1 eller sneglar mot Fuji. Svårt att ersätta min 7-14, men man vet ju aldrig...
 

PMD

Aktiv medlem
Det innebär ju onekligen en minskad intäktspotential, men samtidigt är det tydligt att "adapteraspekten" i NEX-systemet lockar väldigt många entusiaster.
Det där är nog lite kluvet för Sony. Det kanske gör att de säljer fler kameror, men objektivförsäljningen blir lidande.

(Och för de som helst vill ha nya AF-objektiv kan det bli frustrerande om Sony inte har så många sådana i sitt system).

Fuji får noga studera NEX-utvecklingen, tror jag.
 

PMD

Aktiv medlem
Med ovanstående i beaktande så är det knappast ett designtekniskt misstag begånget av Samsung att slopa kompatibiliteten med Leica M-bajonetten, än som i fallet med Sony att ha gått för långt i jakten på det absolut kortaste registeravståndet.

Visserligen öppnar ett kort registeravstånd upp fler designmöjligheter, men om nödvändig telecentricitet m.a.p. vinjettering och kantoskärpa måste erhållas genom att ändå förlänga objektivtuben på hela objektivparken, så är det knappast någon helhetsvinst.
Sony kan erbjuda en adapter för Alpha-objektiv som har fasdetekterande AF. Det hade inte varit möjlig med längre regiseravstånd, så jag tror inte att det är ett totalt misstag av Sony.
 

pet

Aktiv medlem
Sony kan erbjuda en adapter för Alpha-objektiv som har fasdetekterande AF. Det hade inte varit möjlig med längre regiseravstånd, så jag tror inte att det är ett totalt misstag av Sony.
Jo om dom hade gjort som Nikon(J1/V1) o haft sensorerna för den fasdetekterande AF:en direkt på sensorn.
 

pet

Aktiv medlem
Skulle dock inte tro att Fujifilm gör om Sonys misstag med alltför kort bajonettavstånd, eftersom Fuji knappast är intresserad av att ansluta så många olika främmande objektiv till sin "high end" kamera, utan låter gärna Sony leka ensam i den rollen.
Det är precis det dom har gjort....registeravståndet är till o med kortare(17.7 mm på Fuji) än vad det är på Nex.
Tror dom tvärtom är väldigt intresserade av just detta eftersom det är en sak som lockar väldigt många användare till systemet vilket då samtidigt ökar chanserna för merförsäljning av deras egna objektiv.
 
ANNONS