Annons

Var "förvarar" ni era bilder på Mac?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jessixa

Aktiv medlem
Jag är ny på Photoshop och Lightroom och funderar över hur jag ska göra med "förvaring" av bilder på min Mac. Den har nog nästan tre år på nacken men operativsystemet är precis uppdaterat. Tror dessutom att det i och med detta blev flyttat att bilder ska lagras i Bilder istället för iPhoto. Så nu har jag foton (från kamera och mobil) både i Bilder (programmet) och i iPhoto och som jag förstår kan jag inte komma åt dem från andra program. Hårdisken är inte tillräckligt stor heller för en duplicering, tyvärr. Men då kanske en extern disk är nödvändigt? Men den stora frågan är var man vill ha bilderna nu. Lightroom är ju ett alternativ. Men om man vill redigera bara i Photoshop och köra Camera Raw istället och inte alls använda Lightroom, var "förvarar" man då sina bilder?
 

Jessixa

Aktiv medlem
I Bridge. Eller kanske i Bilder.
Man kan alltså använda Bridge till "förvaring" av bilder? Jag har nog missförstått det - trodde att man öppnade dem där fast från en annan plats och att man i Lightroom istället kunde "förvara" bilderna. Men kommer man åt dem om de ligger i programmet Bilder? Blir inte det på samma sätt som när de ligger i iPhoto?
 
Jag är ny på Photoshop och Lightroom och funderar över hur jag ska göra med "förvaring" av bilder på min Mac. Den har nog nästan tre år på nacken men operativsystemet är precis uppdaterat. Tror dessutom att det i och med detta blev flyttat att bilder ska lagras i Bilder istället för iPhoto. Så nu har jag foton (från kamera och mobil) både i Bilder (programmet) och i iPhoto och som jag förstår kan jag inte komma åt dem från andra program. Hårdisken är inte tillräckligt stor heller för en duplicering, tyvärr. Men då kanske en extern disk är nödvändigt? Men den stora frågan är var man vill ha bilderna nu. Lightroom är ju ett alternativ. Men om man vill redigera bara i Photoshop och köra Camera Raw istället och inte alls använda Lightroom, var "förvarar" man då sina bilder?
Vad menar du när du skriver "förvara bilderna"? Menar du var de lagras eller i vilket program du hanterar dem?
 

TBone

Aktiv medlem
Det kan nog vara så att Apples "hjälpsamhet" bidrar till förvirringen. De programmen "gömmer" bilderna i sitt "package" så de syns inte finder om man inte väjler "show package contents" (eller något liknande namn).
 

kiwi

Aktiv medlem
Det kan nog vara så att Apples "hjälpsamhet" bidrar till förvirringen. De programmen "gömmer" bilderna i sitt "package" så de syns inte finder om man inte väjler "show package contents" (eller något liknande namn).
Jo, så kan det nog vara. Det är väldigt enkelt och strömlinjeformat att jobba som Apple vill. Det som blir problematiskt är när man själv vill vara inne och pilla med enstaka filer. ;) Jag låter därför Apple göra som de vill när jag använder deras program.

Men när det gäller bilder, så använder jag själv Lightroom sedan en tid tillbaka. Och då ligger bilderna i mappen Bilder i en undermapp som heter LightroomKiwiMasters. Sedan ligger varje bild i en undermapp, sorterat efter år, månad och dag då respektive bild togs.

Backup sker via manuell kopiering till extern hårddisk à la CCC och via nätet à la CrashPlan. Någon form av backup MÅSTE finnas.


/ Kiwi
 

reboot81

Aktiv medlem
Det kan nog vara så att Apples "hjälpsamhet" bidrar till förvirringen. De programmen "gömmer" bilderna i sitt "package" så de syns inte finder om man inte väjler "show package contents" (eller något liknande namn).
Man kan använda Bilder.app utan att "förvara" (lägga till) själva filerna till Biblioteksfilen.
Bilder.app -> Inställningar -> bocka ur "Kopiera objekt till Bilder-biblioteket".

Ställer man sig frågan vart man skall ha sina bilder så är det ett tecken på att man inte skall använda Bilder.app.
LR har fördelen att om du lagrar bilderna på en extern hårddisk, så kan du fortfarande redigera bilderna även om disken inte är inkopplad. (Förutsatt att du nyttjar smart previews.)
 

skurken

Aktiv medlem
Jag använder en 13" MacBook Pro med Lightroom för bildbehandling. Är jag hemma ansluter jag den till en Eizoskärm. Jag lagrar inga bilder i datorn utan laddar ner bilderna via Lightroom till en liten extern hårddisk som jag sedan säkerhetskopierar till min NAS. Ju mindre skit som ligger på datorn desto piggare hoppas jag att den kommer att vara i långa loppet.
 

peranders

Aktiv medlem
Master - alltså originalfilerna utan metadata/redigerings ändringar. Rota inte i biblioteket om du inte vet vad du gör.
Min upplysning är bara till för om man vill fiska upp originalbilderna för att till exempel lagra med hjälp av ett annat program. Gott råd är alltså att inte pilla i detta arkiv om du fortfarande änder iPhoto/Bilder.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
För LR:
LR innehåller inte dina bilder. LR är en databas som vet var bilderna är som du har importerat.
LR har även koll på publiserade bilder.
Exporterade bilder har LR ingen koll på, de är fire and forget.

DU gör backup på dina bilder.
LR gör backup på catalogs, vart styrs av DIG.
 

Jessixa

Aktiv medlem
Min upplysning är bara till för om man vill fiska upp originalbilderna för att till exempel lagra med hjälp av ett annat program. Gott råd är alltså att inte pilla i detta arkiv om du fortfarande änder iPhoto/Bilder.
Som jag förstod det så är det bra att sluta använda iPhoto/Bilder när man börjar använda Photoshop/Lightroom för annars blir det krångligt.

Men både Lightroom och Bridge länkar bara till bilderna där de finns i original? Men kan inte länka till bilder som är "innästlade" i iPhotos bibliotek?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Vid import i LR så skapas en länk i catalogs till bilden.
Bridge är en filhanterare, den visar de bilder du söker upp. Bridge har inga länkar.

Hur LR jobbar med eller emot iPhoto/Bilder vet jag inte, använder inte Mac.
 

Jessixa

Aktiv medlem
Vid import i LR så skapas en länk i catalogs till bilden.
Bridge är en filhanterare, den visar de bilder du söker upp. Bridge har inga länkar.

Hur LR jobbar med eller emot iPhoto/Bilder vet jag inte, använder inte Mac.
Kanske en dum fråga då du inte använder Mac (men någon annan som använder Mac kanske vet) - men Bridge kan väl inte "hitta" de bilder som som ligger innästlade i Bilder-appen eller iPhoto?
 
ANNONS