Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med att få in RAW-fil i PS

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej, alla mina fotokompisar har sagt att allt blir så mycket bättre när man redigerar i RAW, så jag bestämde mig för att prova. men när jag hade fotat i RAW och ville öppna filen i PS så stog det att programmet inte stödjer den typ av fil. har hört att man måste tanka nån grej på nätet eller nått? vet inget ang detta så jag behöver hjälp med att få in mina RAW bilder i PS med andra ord. jag fotar med Olympus e-510 kamerahus.
mycket tacksam för hjälp. använder mig av PS cs2.
 

matlep

Aktiv medlem
Hej, alla mina fotokompisar har sagt att allt blir så mycket bättre när man redigerar i RAW, så jag bestämde mig för att prova. men när jag hade fotat i RAW och ville öppna filen i PS så stog det att programmet inte stödjer den typ av fil. har hört att man måste tanka nån grej på nätet eller nått? vet inget ang detta så jag behöver hjälp med att få in mina RAW bilder i PS med andra ord. jag fotar med Olympus e-510 kamerahus.
mycket tacksam för hjälp. använder mig av PS cs2.
Det verkar som att du måste ha CS3 för att det skall funka. Camer Raw 4.2 eller senare är den versionen som stöjder din kamera. Alternativet är att konvertera RAW filen till DNG.
 

frwe

Aktiv medlem
Hej, alla mina fotokompisar har sagt att allt blir så mycket bättre när man redigerar i RAW, så jag bestämde mig för att prova. men när jag hade fotat i RAW och ville öppna filen i PS så stog det att programmet inte stödjer den typ av fil. har hört att man måste tanka nån grej på nätet eller nått? vet inget ang detta så jag behöver hjälp med att få in mina RAW bilder i PS med andra ord. jag fotar med Olympus e-510 kamerahus.
mycket tacksam för hjälp. använder mig av PS cs2.
Det finns väl någon programvara som du fick med kameran som kan läsa in RAW-bilder?

Annars får du kika här
http://www.adobe.com/se/downloads/updates/

Leta upp din version av PS och kolla vilken CameraRaw du kan ladda ner till den. Det är litet tråkigt att har du en äldre version av PS och en ny kamera kan det bli problem.

/FW
 
ANNONS