Annons

30d död. Förslag på vad som gått snett?

Produkter
(logga in för att koppla)

Stefan S

Aktiv medlem
Hej,

har slängt iväg ett mail till Canon support, vi kan ju se om det inte går fortare att få svar på helgen av Fotosidans medlemmar :)

Min Canon 30D dog idag. Det hände när jag skulle byta från ett objektiv till ett annat. Jag kopplade loss det ena, satte på det andra, drog på strömmen. INget hände. Tog ut batteriet och satte i det igen. Kameran fungerade. Bytte tillbaks till vidvinkeln igen. Samma grej. Kameran död. Tog ut och satte in batteriet. Kameran fortfarande död. Har sedan prövat alla möjliga kombinationer med objektiv av och på, batteri i och ur, ut och in med backup-batteriet, andra objektiv, laddat batterierna...kameran fortfarande död. Vad har gått snett? Någon som har en bra förklaring? Hur kunde det funka med att ta ut och sätta i batteriet första gången, men inte gång nr 2?
 

NLC76

Aktiv medlem
Otur!

Ibland händer faktiskt mig att jag måste "powercycla" med batteriet, särskilt om jag byter till/från sigma till canon på min en 40D. Men bara ibland, fattar inte varför... :/
 

Hajdarevic

Medlem
Har du provat att kolla batterikontakterna i kameran? De kanske är smutsiga eller lösa. Det kanske var därför det funkade förut men inte nu. Jag kommer ihåg att kontakterna var lösa på mitt batterigrepp när jag skulle använda AA-batterier och det funkade inte.
 

Stefan S

Aktiv medlem
Mja, powercycla, hur då menar du?


Batterikontakterna, nä, tror inte det, kameran är ju så gott som ny, tre månader kanske och runt 3500 exponeringar...måste blivit någon sorts kortslutning, men då tycker jag att det borde ha gått åt pipan helt från början och inte att det gick att ta ut och sätta i batteriet och köra igen första gången...
 

dvraptor

Medlem
EXAKT samma sak hände med min 30d ikväll!
Stendöd efter objektivbyte, prövat laddat batteriet osv - död
Har inte hunnit ringa Canon - har du fått något svar?
 

objektivlens

Ny medlem
Hej jag undrar om du kanhända inte stängde av strömförsörjningen ,när du bytte objektiv .Det är nog en bra regel att såväl vid data ,som digitalkamera arbeten alltid stänga av innan man "drar ur" sa Du har antagligen fårr kortslutning i kameran mvh
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
objektivlens skrev:
Hej jag undrar om du kanhända inte stängde av strömförsörjningen ,när du bytte objektiv .Det är nog en bra regel att såväl vid data ,som digitalkamera arbeten alltid stänga av innan man "drar ur" sa Du har antagligen fårr kortslutning i kameran mvh
Inte skall man behöva stänga av strömmen när man byter objektiv. Har haft 3 Canon dSLR och byter glatt objektiv på dem utan att något har hänt.
Byter också batteri utan att först stänga av strömmen. Skulle bli mycket kameror på versktad om de inte tålde det.
De döda 30 D måste bero på något helt annat.
Förmodligen ett tillverkningsfel. Någon komponent eller en lödning har gett upp.
 

Stefan S

Aktiv medlem
Johan Jonsson: Har mailat Canons helpdesk, fick bara svar att jag skulle kontakta närmaste Canon servicecenter. Har packat ner kameran och tänkte skicka den med posten till Intervision i Malmö idag.

Mats Alm: Ja, det är väl skräp om inte kameran skulle tåla att man byter objektiv utan att man ska stänga av strömmen och räkna till tio...jag förväntar mig en garantireparation, jag köpte den i mitten av februari och ahr gjort knappt 4000 exponeringar, borde ha 96000 kvar då...
 

NLC76

Aktiv medlem
"Powercycle" - ta ur och sätta i batteriet.

Och som jag tidigare skrev så händer det för mig ibland att jag behöver ta ur och sätta i batteriet efter objektiv byte. Har hänt både när kameran varit på, avslagen eller i stand-by. Totalt kanske en 5-6 ggr (och jag byter glugg ganska ofta), så det är så mycket att jag tänker lämna iväg den till CanonCenter, men klart irriterande eftersom min tidigare 400D aldrig visade dyl problem.

Att vara tvungen att slå av kameran, räkna till tio, (kanske även snurra linsskyddet rätt, mumla canons hemliga mantra, ha nyputsade objektivkontanter) för att kunna byta glugg tycker jag verkar lite väl restriktivt.
 

Segeson

Aktiv medlem
PMD skrev:
Nu har du ju gjort oss nyfikna, så du kan väl berätta hur det går, och så småningom vad felet var?
Precis som PMD skriver vill jag också ha fortsatt info, man springer ju själv omkring med en likadan kamera.
 

Anders Östberg

Guest
Segeson skrev:
Precis som PMD skriver vill jag också ha fortsatt info, man springer ju själv omkring med en likadan kamera.
Bara en stilla undran ... varför springa omkring med en död kamera, varför inte prata med Canon omedelkrök så du får den lagad?
 

Roger.m

Aktiv medlem
Anders Östberg skrev:
Bara en stilla undran ... varför springa omkring med en död kamera, varför inte prata med Canon omedelkrök så du får den lagad?
;-)
precis vad jag har funderat på hela tråden...

Min bil går inte vad tror ni det är för fel?
Min tvätt är skitig vad ska jag göra?
Mitt snöre är 42cm, varför?
 

Stefan S

Aktiv medlem
Inget nytt än så länge klockan 11.30 på fredagen...enligt Posten.se ligger min kamera fortfarande på postens utlämningsställe och väntar..
 

objektivlens

Ny medlem
Vad är det för mening med ironi ,när en medlem ställer en fråga. det är väl bättre att stödja medlemmen och vara behjälplig med det som upplevs som ett problem.Även om det för andra kan tyckas en skitsak .
Dålig stil tycker jag. DW
 

Anders Östberg

Guest
Vet inte om du menade mig, men mitt svar var "kontakta Canon", och det var inget ironiskt menat med det.
 

Stefan S

Aktiv medlem
Klockan har hunnit bli fyra på eftermiddagen på fredagen, postens spårningssystem har meddelat mig att försändelsen har mottagits av adressaten. Det lär väl dröja till efter helgen innan jag får reda på något nytt i ärendet. Stay tuned!
 

Dez

Aktiv medlem
Roger.m skrev:

Hur stöder man nån med en trasig kamera?
Genom att komma med bra tips på hur trådskaparen kan fixa kameran.
Varför ska man först springa till tillverkaren innan man själv undersökt om man kan åtgärda problemet?
 

Stefan S

Aktiv medlem
14 maj Domus Kristianstad, Försändelsen är inlämnad.

14 maj Domus Kristianstad, Försändelsen är vidaresänd inom Posten till sorteringsterminal.

15 maj Posten Företag Dalaplan, Försändelsen är vidaresänd till mottagarens utlämningsställe.

15 maj Malmborgs Mobilia, Försändelsen har kommit till mottagarens utlämningsställe. Express körs ut till mottagaren, övriga försändelser aviseras.

16 maj (fredag) Malmborgs Mobilia, Försändelsen är överlämnad till mottagaren.

20 maj (tisdag) Ringer och kollar läget. Paketet ankommit måndag 19 maj och inlagt i deras system i morse enligt utsago. Man har inte hunnit kolla på kameran. "Räkna två med veckor från dagens datum."

Jag hoppas det går undan...får svår kameraabstinens, min Fuji S5600 är visserligen fin men ger inte alls samma bildkvalitet och är så himla långsam när man kör RAW...
 
ANNONS