Annons
Gammal 2008-05-16, 13:05
Anders Östberg

Vet inte om du menade mig, men mitt svar var "kontakta Canon", och det var inget ironiskt menat med det.
Gammal 2008-05-16, 13:17
Roger.m

Det var nog mer jag som ironiserade...

Hur stöder man nån med en trasig kamera?
Gammal 2008-05-16, 16:08
Stefan S

Klockan har hunnit bli fyra på eftermiddagen på fredagen, postens spårningssystem har meddelat mig att försändelsen har mottagits av adressaten. Det lär väl dröja till efter helgen innan jag får reda på något nytt i ärendet. Stay tuned!
Gammal 2008-05-16, 16:11
Dez

Roger.m skrev:

Hur stöder man nån med en trasig kamera?
Genom att komma med bra tips på hur trådskaparen kan fixa kameran.
Varför ska man först springa till tillverkaren innan man själv undersökt om man kan åtgärda problemet?
Gammal 2008-05-20, 10:10
Stefan S

14 maj Domus Kristianstad, Försändelsen är inlämnad.

14 maj Domus Kristianstad, Försändelsen är vidaresänd inom Posten till sorteringsterminal.

15 maj Posten Företag Dalaplan, Försändelsen är vidaresänd till mottagarens utlämningsställe.

15 maj Malmborgs Mobilia, Försändelsen har kommit till mottagarens utlämningsställe. Express körs ut till mottagaren, övriga försändelser aviseras.

16 maj (fredag) Malmborgs Mobilia, Försändelsen är överlämnad till mottagaren.

20 maj (tisdag) Ringer och kollar läget. Paketet ankommit måndag 19 maj och inlagt i deras system i morse enligt utsago. Man har inte hunnit kolla på kameran. "Räkna två med veckor från dagens datum."

Jag hoppas det går undan...får svår kameraabstinens, min Fuji S5600 är visserligen fin men ger inte alls samma bildkvalitet och är så himla långsam när man kör RAW...
Gammal 2008-05-27, 08:45
Stefan S

Jaha, då är det prick en vecka sedan jag ringde och kollade läget.

Jag ringde igen och läget var oförändrat, d v s ingen har hunnit titta på kameran.

Inte för att jag vet vilket arbetsflöde som är på verkstaden, men man kunde ju kanske tycka att man hade hunnit göra en snabbkoll och se om det var något man kunde avhjälpa kvickt eller om det är ett fel som innebär att plocka ner kameran i atomer, beställa delar från Japan eller andra komplikationer.

Det där med "två veckor från dagens datum" som jag citerade från förra veckans telefonsamtal tolkade jag som total tid och om inget hänt på en vecka så känns den tidsangivelsen lite svår att tänka sig.
Gammal 2008-06-03, 09:23
Stefan S

Ja, då kollar vi igen efter en vecka till. Någon som tror att något hänt? Nej, rätt gissat. Två arbetsveckor, ingen som hunnit kolla på min kära 30D ens...inte så kul.
Gammal 2008-06-03, 12:28
PMD

Om jag någonsin behöver lämna en kamera till en verkstad för reparation som kommer jag att göra som när jag lämnar bilen till en bilverkstad, nämligen komma överens om en dag och en tid för inlämning och en tid för hämtning.

Det är ju löjligt att kameraverkstäder inte har bättre planering.
Gammal 2008-06-03, 12:54
Anders Östberg

Ska man få någorlunda service måste man vara CPS-medlem, men inte ens då kan man lita på "garantierna" om en viss servicetid.

Det är nog också bättre om kameran går sönder på vintern, då har verkstäderna mindre att göra.
Gammal 2008-06-03, 13:27
PMD

Jag tycker att det är acceptabelt att man kanske måste vänta flera veckor innan kameran kan bli reparerad, men det är inte acceptabelt att verkstaden har kameran liggande på en hylla under dessa veckor.

Jag vill att verkstaden ska boka en tid för inlämning och då kunna någotsånär säkert lova att en tekniker kommer att arbeta med reparationen direkt. Om bilverkstäder kan det så borde väl kameraverkstäder kunna?

Ibland är ju felet på kameran av sådan art att den fortfarande fungerar, men med reducerad funktionalitet. Då vill man inte ha den liggande hos verkstaden i flera veckor.
Gammal 2008-06-03, 13:38
Anders Östberg

Dom kan förstås ha svårt att garantera reparationstiden, men bokad inlämning vore bra. Sedan kanske det inte alltid fungerar perfekt heller eftersom t.ex. CPS-medlemmar kan komma in och gå före i kön med kort varsel.

Att grejerna ligger veckovis är väldigt frustrerande, jag hade själv ett 70-200 som åkte runt i Sverige och låg några månader (arrrghhhh!) på olika hyllor, först hos Expert, sedan hos någon verkstad dom anlitade. Till slut tyckte Canon det blev alltför pinsamt att ingen gjorde något, verkstaden i Mölndal tog över ärendet och fixade det på ett par dagar. Sedan dess lämnar jag aldrig in något via en butik utan kontaktar serviceverkstaden direkt.
Gammal 2008-06-03, 13:53
PMD

Anders Östberg skrev:
Dom kan förstås ha svårt att garantera reparationstiden, men bokad inlämning vore bra.
Nejvisst. Icke desto mindre så brukar bilverkstäder klara av att hålla tider. I svåra fall kanske de behöver någon dag eller två extra, men det är helt OK, tycker jag.

Det kan ju hända att kameraverkstaden upptäcker att det behövs en reservdel som den inte har i lager och som tar lång tid att få fram. I sådana fall borde kameraägaren kontaktas omedelbart för besked. Speciellt i fall då kameran fungerar hjälpligt utan reparation.

Sedan kanske det inte alltid fungerar perfekt heller eftersom t.ex. CPS-medlemmar kan komma in och gå före i kön med kort varsel.
Det borde dock inte försena i flera veckor.
Gammal 2008-06-03, 14:25
Stefan S

Usch, jag blir bara sur när jag tänker på att det gått två veckor utan att det finns någon notering om att någon ens tittat på min defekta kamera. Tänk om det är lätt fixat så en duktig tekniker bara behöver utöva lite handpåläggning eller nåt så den springer till liv igen...eller om det nu är svårt att fixa och kräver någon reservdel långväga ifrån...då vill jag veta det och inte ringa utan att få något som helst besked annat än att man tyvärr inte hunnit på grund av ovanligt hög orderingång eller hur nu orden föll. Jag återkommer om en vecka, så får vi se om det blivit någon ny utveckling i målet...
Gammal 2008-06-03, 14:50
PMD

Ring varje dag. Det finns ingen anledning att vänta en vecka till nästa gång.
Gammal 2008-06-03, 16:00
Stefan S

Undrar om det gör någon skillnad att ringa varje dag? Är det så att tjat lönar sig? Så ska det inte behöva vara, kan jag tycka.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:26.

B+W Filter