Annons

Kan man köpa en gps-SÄNDARE?

Produkter
(logga in för att koppla)

P.R.

Aktiv medlem
Nej, repeatern sänder exakt samma signaler som den har fått av satelliterna (annars är den mer än en repeater).
Ja fast nu gick jag ju faktiskt inte in på var den hade fått signalerna ifrån så jag tror du läste in något annat än det jag faktiskt skrev eftersom du fann det nödvändigt att tillrättavisa mig.
 

Walle

Aktiv medlem
Varför det? Mottagarna har ju ingen aning om att signalen går via en repeater. Den enda skillnaden mellan att få signalen via en repeater och att få den direkt från satelliterna är att det introduceras en liten fördröjning av signalen av repeatern. Hur stor den fördröjningen är vet jag inte, så jag kan inte säga något om hur stort positionsfel den introducerar. Hursomhelst så blir det alltid samma fördröjning för alla mottagarna så det kanske går att kompensera för.
Jag tror jag förstod tillslut. Det är lätt att göra en tankevurpa där :)

Jag hade tråkigt så jag ritade en bild :) Tyvärr får man bara klistra in 500px här, och min bild är större så det blir en länk :) http://dl.getdropbox.com/u/655744/gps.jpg

Lila och turkosa pilar visar signalernas väg via repeatern för två olika mottagare :)

Jag har inte ritat in de skenbara positioner jag tror skulle uppstå. :)

Ps: Detta inlägg är mer humor än allvar, dock ej oseriöst :)
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Positionsbestämning via infrastrukturen med cellulär mobiltelefoni

Det jag vill ha det till är att kunna använda GPS i industrilokaler för lokalisering av truckar. Alternativt sätta upp dem i kyrkor så jag kan gps-tagga mina bilder rätt:)
GPS är radioutsändning på så låga frekvenser att positionsbestämning är relativt onoggrann inuti byggnader om ens tillräcklig signalstyrka finnes.

Alternativet för att erhålla högre noggrannhet är att gå upp i frekvens till mikro- och millimetervågor.

Ytterligare högre elektromagnetiska frekvenser ger högre noggrannhet i positionsbestämningen, så varför inte utnyttja koherent optisk mätteknik istället.

Du nämner statiska miljöer inomhus. Dessa miljöer kan skannas av och digitaliseras spatialt. Ett reflektorprisma på trucken kan ge den momentana positionen till batteriet av multipla skanningssensorer.

Det är en avvägning mellan precision och tillgänglighet. Laser kräver optisk fri sikt, samma gäller även för ett mikrovågsbaserat mätsystem. Kan avkall göras på precisionen, så kan ett radiobaserat system duga. Det finns ett antal fria frekvensband, de s.k. ISM-banden, men de har även en effektbegränsning. Positionsbestämning via infrastrukturen med cellulär mobiltelefoni kanske ändå är det mest praktiska, dit inte GPS signalerna når.
 

P.R.

Aktiv medlem
GPS är radioutsändning på så låga frekvenser att positionsbestämning är relativt onoggrann inuti byggnader om ens tillräcklig signalstyrka finnes.
Påverkar verkligen radiofrekvensen GPS-signalens noggrannhet i någon större utsträckning? Förklara gärna.
Positionsbestämning via infrastrukturen med cellulär mobiltelefoni kanske ändå är det mest praktiska, dit inte GPS signalerna når.
Ditt inlägg går ut på att döma ut GPS-tekniken för dålig noggrannhet och föreslå saker som är bättre (men förmodligen ganska dyra) för att sedan landa i en lösning med sämre noggrannhet. Det är inte lätt att hänga med i dina tankar ...
 

Roger.m

Aktiv medlem
Det finska företaget Roger GPS repeater verkar ha lösningen.
(jag har inget med företaget att göra) ;-)

http://www.gps-repeating.com/

Men för att få det att funka får man nog sätta en "i varje hörn" med mottagarantennen nära repeatern... Eller?
 
Senast ändrad:

Gunnar D

Aktiv medlem
Det finska företaget Roger GPS repeater verkar ha lösningen.
(jag har inget med företaget att göra) ;-)

http://www.gps-repeating.com/

Men för att få det att funka får man nog sätta en "i varje hörn" med mottagarantennen nära repeatern... Eller?
"Please note that ROGER GPS repeater cannot be used for indoor navigation since the receiver will always give the position of the outdoor antenna instead of the real position."
 

Walle

Aktiv medlem
Det finska företaget Roger GPS repeater verkar ha lösningen.
(jag har inget med företaget att göra) ;-)

http://www.gps-repeating.com/

Men för att få det att funka får man nog sätta en "i varje hörn" med mottagarantennen nära repeatern... Eller?
Så här står det på deras hemsida:

Use of re-radiated signals means that GPS receiver is tracking the current GPS status meaning that when a GPS receiver is moved from covered area to outdoors, the receiver is instantly tracking the location instead of time consuming acquisition of GPS data.

Please note that ROGER GPS repeater cannot be used for indoor navigation since the receiver will always give the position of the outdoor antenna instead of the real position.
 

Fogel70

Aktiv medlem
Men för att få det att funka får man nog sätta en "i varje hörn" med mottagarantennen nära repeatern... Eller?
Om man vill att positionsanoggrannheten ska vara "varje hörn" så lär det fungera.
Men att försöka triangulera fram en position mha flera repeatrar kommer nog inte fungera eftersom varje repeater skickar vidare signalen från alla satelliter den kan ta emot.
GPS-mottagaren lär plocka signalerna från den närmsta repeatern, eller så kommer det nog bli väldigt konstiga effekter om den tar emot signaler från flera repeatrar.
 

P.R.

Aktiv medlem
"Please note that ROGER GPS repeater cannot be used for indoor navigation since the receiver will always give the position of the outdoor antenna instead of the real position."
Ja så länge man är låst vid tanken på att det bara kan finnas en repeater per byggnad så är det korrekt.
 

P.R.

Aktiv medlem
Om man vill att positionsanoggrannheten ska vara "varje hörn" så lär det fungera.
Men att försöka triangulera fram en position mha flera repeatrar kommer nog inte fungera eftersom varje repeater skickar vidare signalen från alla satelliter den kan ta emot.
Helt rätt.

Upplösningen måste nog vara betydligt högre om installationen skall vara mödan värd.

GPS-mottagaren lär plocka signalerna från den närmsta repeatern, eller så kommer det nog bli väldigt konstiga effekter om den tar emot signaler från flera repeatrar.
Ja det måste man verkligen undvika genom att skärma av återutsändningsantennerna till att bara sända inom varsin egen sektor.
 

Walle

Aktiv medlem
Helt rätt.

Upplösningen måste nog vara betydligt högre om installationen skall vara mödan värd.

Ja det måste man verkligen undvika genom att skärma av återutsändningsantennerna till att bara sända inom varsin egen sektor.
Ja, på det sättet skulle man ju kunna få en "sektornavigering" där man ser i vilken sektor trucken (eller vad man nu spårar) befinner sig. Däremot får man aldrig äkta GPS-positionering inomhus med den lösningen såvitt jag förstår.
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Ja så länge man är låst vid tanken på att det bara kan finnas en repeater per byggnad så är det korrekt.
Med fler än en repeater mâste varje filtreras sa den bara släpper igenom en signal.
Och inte ens dâ kommer du att fâ nâgon noggrannhet pga signalfördröjning, multipath osv osv.
 

P.R.

Aktiv medlem
Med fler än en repeater mâste varje filtreras sa den bara släpper igenom en signal.
Nej inte alls. Däremot måste återutsändningen skärmas av så att man i varje given sektor bara tar emot signaler från en repeater.
Och inte ens dâ kommer du att fâ nâgon noggrannhet pga signalfördröjning, multipath osv osv.
Signalfördröjning är en möjlig felkälla men om repeatrar hade stor inverkan på noggrannheten är det något man borde ha hört talas om under alla år som sådana använts. Alla signaler fördröjs rimligen ganska exakt lika mycket och då låter det för mig som att det finns mycket goda möjligheter till att noggrannheten bara påverkas försumbart.

Ja multipath skulle kunna vara ett problem men mottagarna hanterar multipath precis hela tiden de används. Utomhus i en ständigt föränderlig miljö kan jag tänka mig att utmaningen är betydligt större än den är i en kontrollerad inomhusmiljö där du åtminstone kan påverka och minska problemet om det nu skulle förekomma.

Möjligen skulle multipath kunna drabba moderna mottagare som använder SiRF eller liknande chipset värre då dessa avsiktligt försöker utnyttja multipathsignalerna för att kunna hålla fix under riktigt svåra signalförhållanden. Så snart de praktiska testerna gått igång vet vi vilka mottagare som fungerar bäst ;-)
 

P.R.

Aktiv medlem
Ja, på det sättet skulle man ju kunna få en "sektornavigering" där man ser i vilken sektor trucken (eller vad man nu spårar) befinner sig. Däremot får man aldrig äkta GPS-positionering inomhus med den lösningen såvitt jag förstår.
Definiera äkta.

Mottagaren tar emot obetydligt påverkade signaler som kommer från GPS-satelliterna.

Om repeatrarna placeras tätare än GPS-systemets noggrannhet tror inte jag att mottagaren märker någon skillnad på inne och ute.
 

bEPH

Aktiv medlem
Däremot får man aldrig äkta GPS-positionering inomhus med den lösningen såvitt jag förstår.
Nä, jag håller med.
Jag tycker att på en repeater så skulle man kunna slå på en knapp så den skickar sin gps-position. Dvs. att istället för att reläa alla satelliter skickar den ut sin egen position som en ny satellit, det är en enkel simpel beräkning och all teknik finns redan för det övriga.
 

P.R.

Aktiv medlem
Nä, jag håller med.
Jag tycker att på en repeater så skulle man kunna slå på en knapp så den skickar sin gps-position. Dvs. att istället för att reläa alla satelliter skickar den ut sin egen position som en ny satellit, det är en enkel simpel beräkning och all teknik finns redan för det övriga.
En lösning som ofiltrerat använder verkliga satellitdata är betydligt mer äkta än en som fejkar. Min lösning kostar en spottstyver jämfört med din och uppfyller dessutom mer av dina krav men jag inser nu det verkliga problemet. Du behöver lära dig mer om tekniken bakom GPS-systemet för att ha en möjlighet att inse vilka utmaningar som konstruktörerna av systemet du drömmer om skulle stå inför.

Om du verkligen är intresserad kan det här vara ett bra ställe att börja på: http://gpsinformation.net/
 

PMD

Aktiv medlem
Ja fast nu gick jag ju faktiskt inte in på var den hade fått signalerna ifrån så jag tror du läste in något annat än det jag faktiskt skrev eftersom du fann det nödvändigt att tillrättavisa mig.
Jag antog helt fräckt att repeatern fick sina signaler från GPS-satelliterna eftersom vi kallade den för en GPS-repeater.
;-)
 

Walle

Aktiv medlem
Grejen är ju att när signalen går genom en repeater så färdas den ju en längre sträcka än om den hade gått direkt från satteliten till mottagaren. Sträckan som signalen måste färdas mellan repeatern och mottagaren är precis lika stor för varje sattelit/signal, men sträckan mellan satteliterna och repeatern varierar beroende på var satteliten befinner sig i förhållande till repeaterns mottagarantenn. Rör man mottagaren längre bort från repeatern så förlängs sträckan som signalerna måste färdas precis lika mycket, altså kan mottagaren aldrig uppnå "äkta" positionering under en repeater. Med "äkta" positionering menar jag att man får fram mottagarens riktiga position, inte repeaterns position eller någon helt felaktig position. Är vi överrens så långt?

Om vi nu smäller upp ett gäng repeatrar till, som samtliga skickar vidare alla satteliternas signaler, så förstår jag inte hur det skulle kunna ge mottagaren möjlighet att räkna ut sin riktiga position. Eftersom mottagaren inte har någon aning om vart repeatrarna sitter, eller ens vilken signal som kommer från vilken repeater, så kan den i mitt tycke omöjligen räkna ut sin korrekta position. Mottagaren har ju ingen aning om hur lång omväg signalen har tagit! Observera att jag inte pratar om själva delayen i repeatern, utan om den faktiskta omväg i sträcka som det blir för signalen att gå via en repeater (såvida inte repeatern ifråga befinner sig exakt i "line of sight" mellan mottagaren och satteliten).
 

Falumas

Aktiv medlem
Ja så länge man är låst vid tanken på att det bara kan finnas en repeater per byggnad så är det korrekt.
Jag är inte alls specielt säker på att det kommer fungera med mer än en repeater.

Scenario

Satelit 1, Satelit 2, Satelit 3 tas emot av Repeater 1, Repeater 2 och Repeater 3

GPS motageren inne i bygnaden kommer nu få 3 signaler från Satelit 1, 3 signaler från Satelit 2 och 3 signaler från Satelit 3. Klarar en GPS motagare av att klura ut var den är i detta virrvarr av signaler? Min gissning är nej.

/Karl
 
ANNONS