Annons

Styra Canon med ipad mini?

Produkter
(logga in för att koppla)

4nn4

Aktiv medlem
Hejsan,
jag har en Canon eos 5d mark III som jag hade velat styra med min ipad mini. Jag vill helst ha någon form av kabel mellan enheterna då trådlöst blir så dyrt. Jag vill kunna ställa fokus, ta bild samt se live view med hjälp av ipaden.
Vet någon hur man går tillväga? Vilken kabel behöver man och vilken app fungerar då?

Tacksam för all hjälp!
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag skaffade mig en CamRanger för något år sedan till just 5D MKIII.
Fungerar nu lika bra till 5Ds R. Där kan man i princip styra allt som man kan göra i kameran. Dessutom ladda ner filer för att kolla ljus, exponering osv.
Jag kör den oftast från en iPad mini men det går lika bra med en iPhone.
Någon lösning som klarar samma sak via kabel har jag inte sett.
Sedan skall man inte överskatta nyttan med detta. Jag använder det mindre än jag trodde när jag köpte det.
Ibland är det guld värt men oftast känns det bara bökigt och det är lättare att köra direkt från kameran.
 

4nn4

Aktiv medlem
Jag skaffade mig en CamRanger för något år sedan till just 5D MKIII.
Fungerar nu lika bra till 5Ds R. Där kan man i princip styra allt som man kan göra i kameran. Dessutom ladda ner filer för att kolla ljus, exponering osv.
Jag kör den oftast från en iPad mini men det går lika bra med en iPhone.
Någon lösning som klarar samma sak via kabel har jag inte sett.
Sedan skall man inte överskatta nyttan med detta. Jag använder det mindre än jag trodde när jag köpte det.
Ibland är det guld värt men oftast känns det bara bökigt och det är lättare att köra direkt från kameran.
Tack för svaret! Jag har läst om just den och den verkar riktigt bra, men den är tyvärr för dyr för mig som student.. Vet inte hur mycket jag kommer använda funktionen och hade därför velat hitta ett billigare alternativ. Vilket jag hoppas en kabel hade varit hehe
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tror Capture One har en app som kan styra styra vissa kameror. Har aldrig kollat särskilt noga på den lösningen eftersom jag har CamRanger.
Så kika på deras lösning. Dessutom ger ju deras program ofta lite bättre resultat än LR och PS.
Inte för alla bilder. Fast tillräckligt ofta.
 

Roger.m

Aktiv medlem
qDslDashboard

Om kameran har Wifi kan man styra med hjälp av qDslDashboard i iPad och iPhone, även med sladd från Android eller dator. Kanske inte fullt utvecklat och klart men styr alla funktioner och har en timelaps funktion som har fått hjälp av LRTimelapse.

http://dslrdashboard.info/
 

PMD

Aktiv medlem
Om kameran har WiFi (vilket inte EOS 5DIII har såvitt jag vet) så går det att styra rätt mycket med gratisappen EOS Remote (dvs Canons egen app).

För styrning via USB-kabel skulle jag prova DSLR Controller om jag hade en Canon EOS 5D III. Om jag orkade jailbreaka en iPad.
 

4nn4

Aktiv medlem
kolla på http://www.brainylantern.com. Lightversionen är gratis. Jag har kört på Android med USB kabel (OTG-variant). Funkar helbra.
Jag kan inget om IOS. Men eftersom den verkar finnas även för IOS så funkar den säkert där också.

Petter ...
Den verkar smart, ska kolla vidare, tack! Vet du om det måste vara någon speciell usb kabel eller det kommer funka bara kabeln passar mellan enheterna? Blir det sämre styrning ju längre kabel man har tro?
 

Paliswe

Avslutat medlemskap
Vet du om det måste vara någon speciell usb kabel eller det kommer funka bara kabeln passar mellan enheterna? Blir det sämre styrning ju längre kabel man har tro?
Givetvis ska kontakterna passa i var ända, men jag har kört Helikon med en (1) meter USB och det har fungerat bra. Jag fick sätta en övergångskontakt mellan USB och plattan som jag köpte på Kjell&Co. Jag tog med alltihopa dit och sa till dem: Koppla ihop! Så gjorde dom det!
 

4nn4

Aktiv medlem
Givetvis ska kontakterna passa i var ända, men jag har kört Helikon med en (1) meter USB och det har fungerat bra. Jag fick sätta en övergångskontakt mellan USB och plattan som jag köpte på Kjell&Co. Jag tog med alltihopa dit och sa till dem: Koppla ihop! Så gjorde dom det!
Haha men det låter smidigt! Får kolla vidare på detta, tack :)
 

4nn4

Aktiv medlem
Hittade precis den här XSories Weye Feye S på Japanphoto. Någon som testat den? Enligt xsories egen hemsida ska den kunna styra kameran..
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Den verkar smart, ska kolla vidare, tack! Vet du om det måste vara någon speciell usb kabel eller det kommer funka bara kabeln passar mellan enheterna? Blir det sämre styrning ju längre kabel man har tro?
till Android måste man ha en så kallad OTG kabel. Den ser ut precis som en USB men är lödd lite annorlunda så att plattan kan fungera master istället för normalfallet där plattan kopplas med USB som slav till en dator. Kostar en hundring på Kjell.

Jag vet inte hur det blir på IOS men kan gissa att det inte duger med vanliga synk-kabeln.

Du bör kunna köra åtminstone ett antal meter kabel utan problem. Gissar att alka längder som finns att köpa i butik funkar.


Petter ...
 

Torbjörn Andersson

Aktiv medlem
Har själv sökt efter lösningar på detta men mest då jag vill köra thetherd för att se bilderna på en större skärm. Hittade tyvärr ingen lösning som funkar mellan ios och canon (har testat med min 5d lll samt 5dSR
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Har själv sökt efter lösningar på detta men mest då jag vill köra thetherd för att se bilderna på en större skärm. Hittade tyvärr ingen lösning som funkar mellan ios och canon (har testat med min 5d lll samt 5dSR
Jag använder Eye-Fi på min EOS 1D mk3 för att löpande ladda över små jpg till min Android för att därifrån lägga ut bilder på Instagram. Funkar riktigt bra. Det går att ställa in Eye-Fi appen att alltid visa senast nedladdade på fullskärm om man vill det. Eye-Fi app finns till IOS.

Petter ...
 

Torbjörn Andersson

Aktiv medlem
Jag använder Eye-Fi på min EOS 1D mk3 för att löpande ladda över små jpg till min Android för att därifrån lägga ut bilder på Instagram. Funkar riktigt bra. Det går att ställa in Eye-Fi appen att alltid visa senast nedladdade på fullskärm om man vill det. Eye-Fi app finns till IOS.

Petter ...
Kanske skulle skrivit: trådad anslutning via kabel. Har testat eyefi mfl men tycker att överföringen blir för långsam.. Min lösning blev att köpa en Macbook Pro :)
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Kanske skulle skrivit: trådad anslutning via kabel. Har testat eyefi mfl men tycker att överföringen blir för långsam.. Min lösning blev att köpa en Macbook Pro :)
jaha. ja till både PC och Mac funkar usb-kabel och Canons medföljande programvara både för att styra och direktvisa. Men vi har halkat bort från trådens ämne i de senaste turerna nu.

petter ...
 

Torbjörn Andersson

Aktiv medlem
jaha. ja till både PC och Mac funkar usb-kabel och Canons medföljande programvara både för att styra och direktvisa. Men vi har halkat bort från trådens ämne i de senaste turerna nu.

petter ...
Hej. Halkade inte bort från ämnet. Jag poängterade att att jag inte tog upp eyefi kort m.m. i tidigare inlägg då jag bara pratade om kabel mot ipad och inte trådlös anslutning. Det finns ingen lösning att koppla usb mot en Canon 5d mark iii och styra samt köra tetherd tyvärr.
 
ANNONS