Annons

Videobandspelaren är kopplad till datorn, vilket program för att se på TV?

Produkter
(logga in för att koppla)

mipert

Aktiv medlem
I en tidigare tråd fick jag kompetent hjälp med att kunna föra över VHS till datorn för att sedan kunna skapa film via Pinnacle plus.

Men, nu vill jag gå vidare och se på TV direkt.

Att jag kan gå via VHS-bandaren har jag förstått.
Nu har jag kopplat in antennen men trots timmar med sökning hittar jag inget om hur jag faktiskt kan se själva tv-bilden?

Nej, jag vill inte köpa någon liten enhet från Pinnacle eller så., jag vill bara använda något freewareprogram för att se tv-bilden...

Tacksam.
 

Fredrik H

Aktiv medlem
Till och börja med så måste du ju ha en kontakt på ditt grafikkort som är en "in"-gång för att kunna få in bilden i datorn.

Alternativt ett TV-kort men det ville du ju inte köpa.

Sen behövs ju en programvara för att se själva bilden oxå.

Två lite mer avancerade program är t.ex:

MyHTPC eller Mediaportal som båda finns på nätet och är gratis.

Finns mindre och enklare program oxå men jag har inte namnet på dom just nu.

Sök på "tv software" hos google eller liknande så får du nog fram nått.
 

Fredrik H

Aktiv medlem
Följdfråga , vad har du för grafikkort ?

Om grafikkortet har Tv-ingång så borde tillverkaren ha ett program att ladda ner på sin hemsida.
 
Senast ändrad:

mipert

Aktiv medlem
Grafikkortet är Matrox Millenium G550 med senaste drivrutin.
Endast TV-utgång.

Jag för ju över VHS till datorn från bandaren utan bekymmer.
Jag har ett kort från Pinnacle med video och S-video in/ut.

Och eftersom jag får in signal från bandet tycker jag att jag borde kunna få in TV-signalen också.

Frågan är just hur jag skall se den...
 

F.G.

Aktiv medlem
mipert skrev:
Grafikkortet är Matrox Millenium G550 med senaste drivrutin.
Endast TV-utgång.

Jag för ju över VHS till datorn från bandaren utan bekymmer.
Jag har ett kort från Pinnacle med video och S-video in/ut.

Och eftersom jag får in signal från bandet tycker jag att jag borde kunna få in TV-signalen också.

Frågan är just hur jag skall se den...
Har du kollat på tv'n att signalen går ut via scarten? Ställ tv'n på 'line in' och kolla först om du kan byta kanal på videon
 

mipert

Aktiv medlem
Jag har inte kopplat TVn till datorn.

Jag har en antennsladd via en splitdosa/filter eller vad de heter som går in i en VHS-bandare, inte den som är kopplad till TVn, och den är kopplad till datorn som i länken ovan.

Jag har alltså en antennsladd in i huset som delas i två nya via filtret.
Den ena går in i videon som är kopplad till TVn (jag byter kanal via videon, inte TVn) och den andra går till nästa rum där den leder in i video nummer två. Från den videon går en ljudsladd och S-videosladd till datorns kort. Det är spänning över antennsladden (det kittlar rejält när man tummar på den med fingret).
 

Peter2

Aktiv medlem
Nej, det går förmodligen inte, tyvärr. Hur ska du t ex välja kanal med video och S-video in/ut? Det går knappast utom om du låter just videon göra det!! Video och S-video in/ut kan inte ens överföra TV(antenn)-signalen till datorn.
 
Senast ändrad:

F.G.

Aktiv medlem
mipert skrev:
Jag har inte kopplat TVn till datorn.

Jag har en antennsladd via en splitdosa/filter eller vad de heter som går in i en VHS-bandare, inte den som är kopplad till TVn, och den är kopplad till datorn som i länken ovan.

Jag har alltså en antennsladd in i huset som delas i två nya via filtret.
Den ena går in i videon som är kopplad till TVn (jag byter kanal via videon, inte TVn) och den andra går till nästa rum där den leder in i video nummer två. Från den videon går en ljudsladd och S-videosladd till datorns kort. Det är spänning över antennsladden (det kittlar rejält när man tummar på den med fingret).
Jag menar att du ska testa på tv'n först innan du kopplar videon till datorn. koppla ur antennsladden mellan video och tv så att du med säkerhet vet att signalen går genom scarten. Välj 'line in eller AV eller vad nu scart in heter på din tv' och kolla om du kan få in tv kanalerna genom scarten. Man brukar kunna ställa in rikningen på scart portarna på både tv och video
 

Fredrik H

Aktiv medlem
Jaha du hade redan ett Tv-in-kort.

Om jag förstår dig rätt så har du redan en fungerande kombination med Videobild till Datorn om du kör från ett VHS-band.

Nu vill du även ha in TV-signalen till datorn.

I praktiken så behöver du då bara ansluta antennsladden till Videon, och göra en ny kanalsökning på Videon då den måste vara kanalväljare åt datorn , precis som du kör på din andra TV.

Så fort VHS-bandet står i stoppläge ska du ju då ha TV-bilden på datorn istället.
 
ANNONS