Annons

Första ”sågningen” av Apples Aperture

Produkter
(logga in för att koppla)

Damocles

Aktiv medlem
Klassiskt Apple-sak på många sätt. Följer man olika hårdvaru-siter så läser man nästan jämnt att det är i princip omöjligt att få testa deras datorer ordentligt. Vilket gör att det där med oberoende tester ofta är rätt eftersatt, speciellt när det kommer till vettiga jämförelser mellan Mac och PC.
 

Per Krook

Avslutat medlemskap
Tack för länken, Peter! För er som, liksom jag, ibland läser slarvigt, vill jag bara påpeka att det finns en rad länkar till andra recensioner av Aperture i slutet av artikeln på Luminous Landscape.
 

Jerry Gladh

Avslutat medlemskap
Har kört programmet ett tag nu, dock med ganska begränsad tidsinsats, och i huvudsak när det gäller bearbetning av 1Dsm2 rawfiler.

Själva grundtanken att hela tiden arbeta direkt med rawfilerna fungerar mycket bra, snabbt och effektivt.
Funktioner för sortering, metadata etc är kanon.
Likaså när det gäller enklare webpublicering, contactsheets till kunder osv.

När det gäller utskrifter så blir det helt ok färgmässigt efter kraftig justering av gamma i utskriftsmenyn, dock väldigt förenklade menyer för upplösning o.dyl.

Skärmvisning ger en något rödare ton än mitt Cs2 vilket jag tycker är ganska störande.

2 skärmar, dessutom kalibrerade, är nästan en förutsättning för att kunna utnyttja programmet maximalt. Här krävs det också grafikkort som heter duga för att få flyt.

Är man van vid t.ex ACR+Cs2 med dess möjligheter så känns programmet väldigt förenklat men det är väl meningen för snabbare arbetsflöde.

Apertures sätt att arbeta i projektform gillar jag inte. På något sätt vill programmet ta över hela din bildbas. Känns som man måste importera allt för att få kontroll över sina bilder och bli effektiv.

När det sen slutligen kommer till konvertering i något läge är Aperture inte snabbare än CS2.

Eftersom jag kör programmet på en Quad, 2x500GB i raid0, 4GB ram och ett bra grafikkort flyter det på bra men helt plötsligt blev CS2 otroligt mycket snabbare på den burken än min PC.
Kan föreställa mig hur slött det blir på en äldre dator.

I dagsläget (ver. 1.0.1) känns det inte som ett riktigt bra alternativ till kombinationen PS, ACR och Bridge.
Dessutom 2 olika och alltför tunga program att arbeta med samtidigt. Blir en sagolik röra av sidofiler i olika kombinationer att hålla reda på.

Nu är det säkert inte heller tänkt att konkurrera med Adobe men att arbeta med en kombination av de båda frestar inte mig.
Jag söker EN bra lösning för snabb och effektiv bildproduktion baserat på rawfiler.



Jerry
 

kromatisk aberration

Aktiv medlem
Adobe svarar med Lightroom

http://www.appleinsider.com/article.php?id=1445

Här står bla:

"..Designed as a virtual light-box and photographer's companion, the initial version of LightRoom is expected to support approximately 100 digital cameras and their corresponding RAW file formats. It will reportedly boast a feature set similar to Apple's Aperture, including basic color correction and photo enhancement tools..."

Inte lika höga systemkrav som för att köra Aperture tydligen heller, bland annat.
 

Damocles

Aktiv medlem
Det verkar ju tydligen finnas lite rykten som säger att Aperture kan ha stressats ut för att de fått nys om att Lightroom skulle komma, vilket kanske inte är helt långsökt. Det är ju inte som att Lightroom påbörjades efter att Aperture släpptes om man börjar kolla utvecklingstider på olika program. Om det prisläggs bra så tror jag att det finns en god chans att många som dessutom vill ha intergrationen med Photoshop skappar lightroom istället.

Adobe reggade väl namnet Lightroom under 2004 har jag för mig. Sen finns det ju andra program såsom Mediapro med sitt Iview som också har ljusbordsfunktioner även om det är inriktat på hantering av media.

Men, men, vi får se. Apple har ju alla chanser i världen att bygga vidare på Aperture så det faktiskt blir något i stil med det många trodde att det skulle vara.
 
Senast ändrad:

samuel_js

Aktiv medlem
Jag tror att Apple visste om det här och vilje vara först ute på markaden till vilket pris som helst...
Jag var nästan bestämt att uppgradera min dator för Aperture men nu måste jag testa Lightroom först...

Kriget har börjat!!
 
ANNONS