Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Helt fel färger och ljushet

Produkter
(logga in för att koppla)

Wimzan

Ny medlem
Hej allesammans!

Behöver lite hjälp att komma på vad jag gör fel med mina bilder... De flesta bilder jag jobbar med på min iMac OS X blir mycket mörkare och får ett blåstick om jag skickar dem för framkallning eller öppnar i en annan dator. Har jag fel inställningar? Bildskärmen är inställd mellan mitten och ljusaste nivån och färgen står på iMac. Alla bilder jag kollar på från andra forum (exempelvis fotosidan) ser jättebra ut. Såg på en annan tråd att när man sparar JPEG via 'Save for web and devices' så kan det bli fel i färgerna, men jag kan inte spara dem som JPEG via 'Save as' sen en tid tillbaka (vet inte vad det är för fel, men JPEG går inte att välja).
Snälla, alla kunniga fotovänner... Hjälp!

MVH Anna
 

j2^

Aktiv medlem
(vet inte vad det är för fel, men JPEG går inte att välja).
DU kan enbart välja JPEG om din bild är i 8bpp. Inte i 16bpp eller högre.

Mac-burkar har (som de flesta andra skärmar) på tok för hög luminans för bildbehandling som standard. Gissningsvis får du dra ner ljusheten så gott som i botten för att det skall stämma överens med tryck.

Eller så avslutar du med att justera Gamma med (cirka) +0,4 så brukar det se skapligt ut.

Det de flesta inte tänker på är att en bild på en bildskärm är bakgrundbeslyst, medan en utskrift är reflekterande.

Blåsticket kan ha många förklaringar, men du bör nog överväga att profilera din skärm, för ärligt talat så är iMac-skärmarna inte särskilt bra.
 

Wimzan

Ny medlem
DU kan enbart välja JPEG om din bild är i 8bpp. Inte i 16bpp eller högre.

Mac-burkar har (som de flesta andra skärmar) på tok för hög luminans för bildbehandling som standard. Gissningsvis får du dra ner ljusheten så gott som i botten för att det skall stämma överens med tryck.

Eller så avslutar du med att justera Gamma med (cirka) +0,4 så brukar det se skapligt ut.

Det de flesta inte tänker på är att en bild på en bildskärm är bakgrundbeslyst, medan en utskrift är reflekterande.

Blåsticket kan ha många förklaringar, men du bör nog överväga att profilera din skärm, för ärligt talat så är iMac-skärmarna inte särskilt bra.
Tack för bra tips! Jag ska kolla upp allt a.s.a.p. Gammajusteringen har jag inte sett förut, vart hittar jag den? Och ja... jag märkte hur mycket bättre många bilder ser ut på en datorskärm istället för utskrift eftersom den då är bakgrundsbelyst. :)
 

j2^

Aktiv medlem
Tack för bra tips! Jag ska kolla upp allt a.s.a.p. Gammajusteringen har jag inte sett förut, vart hittar jag den? Och ja... jag märkte hur mycket bättre många bilder ser ut på en datorskärm istället för utskrift eftersom den så den är bakgrundsbelyst. :)
Gamma återfinns som mitt-markören i Curves is PS.
 
ANNONS