Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"låna" bilder till Youtube från Facebook utan att fråga?

Produkter
(logga in för att koppla)

Katten01

Medlem
Jag undrar hur det ser ut med lagen om upphovsrättsskyddade digitala bilder på Facebook och Youtube. Och när blir en bild upphovsrättsskyddad? Är det i och med att man signerat och satt
©-tecken, även om man är en privatperson och kanske tänkt sig att sälja någon bild?

Om jag har bilder som jag signerat med namn och ©-tecken och har lagt upp dom på min Facebooksida i mina album, är det fritt fram för vem som helst av ev vänner att låna dom och lägga ut på sin egen eller vänners FB-sidor utan att fråga om tillstånd?

Andra frågan är om det är lagligt att "låna" signerade digitala bilder från FB och fotosidor och använda dom som illustrationer i sina egna musikinspelade Youtube-klipp? Och dessutom inte frågat om lov!
 

blaufish

Aktiv medlem
Du skall nog inte ladda upp bilder till FB om du vill ha dem i fred. Du har ett avtal med FB som säger att du licensierat FB att göra lite vad tusan dom vill, och användarna har en knapp för att göra bilder på sig till sin profilbild. Att lägga upp på FB och upphovsrättsskydda mot FB användare låter som mission impossible?

Är det andra än dom på bilderna som missköter sig kanske du kan anmäla det till FB och se vad dom svarar.

Ha bilderna du är mest rädd om utanför FB är mitt råd.

Kanske värt att säga att jag likt alla andra aldrig faktiskt läst användaravtalet och går enbart på hörsägen :)

På youtube; youtube användare bör inte ha någon rätt att plocka bilder från FB.
 

Knight Palm

Aktiv medlem
EXIF IPTC data

Bibehålls EXIF, IPTC data på bilderna man laddar upp på Facebook, eller rensar Facebook automatiskt bort denna information?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Du får låna precis hur mycket du vill och titta hemma.
Du får däremot inte publicera / visa andra materialet.
Har du tillåtelse av upphovsrättsinnehavaren får du visa materialet, se till att tillståndet är skriftligt annars kommer det bli dyrt. Och det är DIN skyldighet att veta att det tillståndet verkligen är utfärdat av den som har upphovsrätten.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Andra frågan är om det är lagligt att "låna" signerade digitala bilder från FB och fotosidor och använda dom som illustrationer i sina egna musikinspelade Youtube-klipp? Och dessutom inte frågat om lov!
Nej, det är det inte. Däremot, om jag inte tar helt fel, tvärtom.
 

Lasse H

Aktiv medlem
Jag undrar hur det ser ut med lagen om upphovsrättsskyddade digitala bilder på Facebook och Youtube. Och när blir en bild upphovsrättsskyddad? Är det i och med att man signerat och satt
©-tecken, även om man är en privatperson och kanske tänkt sig att sälja någon bild?


Andra frågan är om det är lagligt att "låna" signerade digitala bilder från FB och fotosidor och använda dom som illustrationer i sina egna musikinspelade Youtube-klipp? Och dessutom inte frågat om lov!
En bild blir upphovsrättsskyddad i samma stund som den fotograferas.

Man behöver inte signera eller sätta ett c på bilden, den är upphovsrättskyddad i alla fall.
Precis som min cykel är min egendom fast jag inte skriver mitt namn på den.

Nej det är inte lagligt att låna signerade eller icke signerade bilder utan tillstånd att publicera dom
 
ANNONS