Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filmskanner, marknaden idag?

Produkter
(logga in för att koppla)

pe.a

Ny medlem
För 10-12 år sen eller så hade jag bra koll på detta med filmscanner, vilka som fanns och hur bra de var osv...jag har dock inte det längre...har fotat helt digitalt sen 2002 men har nu bestämt mig för att skanna in åtmisntone en del av alla de bilder jag har i form av S/V, Dia och Neg. färg....så min fråga är vilka skannrar man kan se sig om...Har inte så stora krav på kvalitet, det ska vara OK eller såklart helst bra och gärna smidigt - har sett flera olika som skannar direkt till minneskort osv, behöve rinte ens använda datorn och i nuläget prioriterar jag nog snabbhet/enkelhet. All elektronik har ju sjunkt ganska rejält i pris de senaste tio åren egentligen, t.e.x platt-TV och kameror, hur är det med scanners? Tips mottages tacksamt!
 

Spirit night

Avslutat medlemskap
Köpte en Agfa Duoscan på jobbet ca 1998, tror priset låg på närmre 30000:-då. Jag har den kvar än idag, men precis som ni funderar jag på att skaffa en nyare bättre. Vad jag kan hitta verkar Canon CanoScan 9000F vara ett riktigt bra köp och vilken skillnad på pris då och nu..
 

Iore117

Aktiv medlem
Jag har nyss pensionerat min Agfa f40, och beställt en Epson V800. En del Agfa-scannrar har hängt med länge, men jag tror Epson blir en bra ersättare.
Har en Nikon Coolscan V för småbild också, den får väl vara med så länge den håller.
Det verkar som det är avfotografering med någon typ av diaduplikatorarrangemang som annars gäller för nyanskaffning idag, finns ett flertal trådar i forumet här om dessa arrangemang, bara att söka fram och läsa.
 

Christer2

Aktiv medlem
Hoppar på i samma tråd - samma frågeställning, med tillägget: Har en Canon PIXMA MP990 (skrivare-kopiator-scanner).
Min fråga gällande denna är: Är detta, i kunniga kretsar, att anse som en "filmscanner" (= bättre än ingenting) eller en "FILMSCANNER" (= gör bra jobb).
Funderar annars på två enheter, d v s fristående skrivare och fristående scanner.
 

pe.a

Ny medlem
Ja har sett den där canon 9000f den är nog bra/ok och tar flera bilder på en gång (?), men det vore kul med ngt runt tusingen....


Köpte en Agfa Duoscan på jobbet ca 1998, tror priset låg på närmre 30000:-då. Jag har den kvar än idag, men precis som ni funderar jag på att skaffa en nyare bättre. Vad jag kan hitta verkar Canon CanoScan 9000F vara ett riktigt bra köp och vilken skillnad på pris då och nu..
 

Mesch

Aktiv medlem
Jag har nyss pensionerat min Agfa f40, och beställt en Epson V800. En del Agfa-scannrar har hängt med länge, men jag tror Epson blir en bra ersättare.
Har en Nikon Coolscan V för småbild också, den får väl vara med så länge den håller.
Det verkar som det är avfotografering med någon typ av diaduplikatorarrangemang som annars gäller för nyanskaffning idag, finns ett flertal trådar i forumet här om dessa arrangemang, bara att söka fram och läsa.
Med en kamera med småbildssensor och ett bra macro verkar man kunna få riktigt bra resultat.
För mig verkar ju hastigheten vara den största fördelen, med rätt uppsättning grejor kan man ju skanna rätt många bilder i minuten.
 

Tokoza

Aktiv medlem
Att scanna in bilderna med kameran ger också bättre skärpa om detta gör på korrekt sätt, jämfört om flatbäddscanner används.

Själv använder jag Plustek 8100 till 35mm och Epson V500 till mediumformat. Plustek 8100 är ganska långsam att jobba med då man för fram filmen manuellt steg för steg för varje filmruta...
 
ANNONS