Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vart servar jag min D800?

Produkter
(logga in för att koppla)

LasseGurra

Aktiv medlem
Det var bland det sämsta jag hört!
Under all kritik var det gäller kund service.
Har tidigare varit NPU i många år men har inte företaget kvar längre.
Är det så att jag måste skicka in prylarna framöver så funderar jag allvarligt på ett systembyte.
Bor ca 20 min från Nikon Solna dessutom!
Plåtat med Nikon sedan 70 talet!!


Kenneth
Avståndet har ingen betydelse för mig, har ca 15 mil till Nikon Solna.
Det är just servicen med att lämna och vänta dom 20-30min en rengörning tar som jag vill ha kvar.
Systembyte för min del nu när det inte längre går att lämna in.
 

HenryB

Aktiv medlem
Vilka I-landsproblem man kan ha. Vi som bor en bra bit från Stockholm får snällt besöka en lokal handlare, använda posten eller rengöra sensorn själv. Kan man inte vara utan sin kamera en enda dag så köper man helt enkelt ett extra hus. Har man dessutom ett antal bättre objektiv så kommer ett extra hus bli billigare än en nedgradering till Canon.
 

LasseGurra

Aktiv medlem
Vilka I-landsproblem man kan ha. Vi som bor en bra bit från Stockholm får snällt besöka en lokal handlare, använda posten eller rengöra sensorn själv. Kan man inte vara utan sin kamera en enda dag så köper man helt enkelt ett extra hus. Har man dessutom ett antal bättre objektiv så kommer ett extra hus bli billigare än en nedgradering till Canon.
30 mil tur och retur är väll inte direkt nära och I-landsproblem vill jag nog inte kallade när servicen blivit sämre. Har redan 3 hus så problemet ligger inte där utan just att servicen blivit sämre.
Och någon nedgradering är det inte om jag går över till Canon.
 

alfin

Aktiv medlem
Vilka I-landsproblem man kan ha. Vi som bor en bra bit från Stockholm får snällt besöka en lokal handlare, använda posten eller rengöra sensorn själv. Kan man inte vara utan sin kamera en enda dag så köper man helt enkelt ett extra hus. Har man dessutom ett antal bättre objektiv så kommer ett extra hus bli billigare än en nedgradering till Canon.
Börjar u-länderna utanför Stockholm?
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Anledningen till att man tagit bort tjänsten att lämna in på plats är enl Nikon att teknikerna får inget gjort pga att kunderna vill tala med teknikerna på plats. Jag köper det men det är en försämrad service för oss användare. Har själv arbetat som tekniker på ett stort IT-företag så jag kan förstå varför Nikon väljer den vägen.
 

HenryB

Aktiv medlem
30 mil tur och retur är väll inte direkt nära och I-landsproblem vill jag nog inte kallade när servicen blivit sämre. Har redan 3 hus så problemet ligger inte där utan just att servicen blivit sämre.
Och någon nedgradering är det inte om jag går över till Canon.
Jag ser inte problemet. Du sparar arbetstid, pengar och 30mil transport. Under denna tid kan du arbeta och tjäna pengar eller umgås med någon som du bryr dig om. Reservhusen kommer till användning och det jobbigaste du behöver göra är att gå till posten. Går din kamera i backen och behöver en rejäl omplåstring kan du ändå inte sitta i väntrummet hos reparatören.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
När man köpte kameran så fick man ju rengöring och tillsyn av kameran i tre år (en gång om året).
Är tanken då att man skall skicka kameran med posten till Nikon i Solna , eller tar den lokala handlaren hand om servicen?
 

Ken1.a

Aktiv medlem
Jag ser inte problemet. Du sparar arbetstid, pengar och 30mil transport. Under denna tid kan du arbeta och tjäna pengar eller umgås med någon som du bryr dig om. Reservhusen kommer till användning och det jobbigaste du behöver göra är att gå till posten. Går din kamera i backen och behöver en rejäl omplåstring kan du ändå inte sitta i väntrummet hos reparatören.
För min del är jag inte intresserad av att vänta på kameran utan enbart lämna den.
Har genom åren haft för många skador samt förlorade försändelser på grund av postens
hantering av paket.
Jag vill lämna och hämta personligen tack vare min fysiska närhet till Solna.
Att inte kunna lämna ser jag som en mycket dålig kund service.

Kenneth
 

HenryB

Aktiv medlem
För min del är jag inte intresserad av att vänta på kameran utan enbart lämna den.
Har genom åren haft för många skador samt förlorade försändelser på grund av postens
hantering av paket.
Jag vill lämna och hämta personligen tack vare min fysiska närhet till Solna.
Att inte kunna lämna ser jag som en mycket dålig kund service.

Kenneth
Det kan jag förstå. Jag har själv aldrig haft problem med post eller budföretag. Aldrig några försvunna eller skadade paket. Jag är dock väldigt noga med paketeringen och försäkrar alltid paket med större värden.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag gissar att det är 3 problem för Nikon.
1 den i receptionen får skäll av kunder.
2 receptionisten kostar pengar.
3 tekniker måste gå ifrån mitt i arbetet.

1 är svårt att göra ngt åt.
2 3 kunde Nikon faktiskt enkelt fixa. Man kunde sätta upp bokningsbara tider för inlämning. Då styr Nikon när de vill ta emot besök.
 

bomalt

Aktiv medlem
Fotohandlarna använder också transportföretag för att skicka saker till Nikon för rep och service. Tror inte dom sitter och kör ner det själva till Nikon...
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Här i Göteborgstrakten har Canon sina fördelar. Canons Nordiska serviceenhet RCC ligger ju här. Nu vet jag inte huruvida de ändrat på reglerna men sist gick det i alla fall att lämna in på plats och benötandet har alltid varit bra. Tråkigt om Nikon ändrat taktik då jag gått över till Nikon p g a bättre sensorer.
 

Mesch

Aktiv medlem
Ruttet av Nikon.
Klart man ska ta emot på plats för de som har möjlighet att lämna själva.
Nästa steg är val att centralisera till en plats. Allt skickas till någon verkstad i ett låglöneland.
 

iSolen.se

Guest
Det stämmer att det inte längre går att lämna utrustning direkt till Nikon i Solna för service.

Det är förstås lite knepigare att skicka med posten men varför inte gå med sakerna till närmsta Nikonåterförsäljare och be dem skicka sakerna? Lämpligast väljer man väl den handlare där man köpt utrustningen?

/Jon - Nikonhandlare
Därför att kameror är känsliga saker och man inte vill hamna i "felet inte åtgärdat"-loopen där varje loop betyder två nya risker och minst två extra dagars fördröjning extra.

Dessutom så läser de knappt felbeskrivningen Eftersom den så ofta inte stämmer. Jag brukar vilja prata med någon och när det är konsensus om felet överlämnar jag med varm hand utrustningen.
 

JoakimS

Aktiv medlem
Jag anser att problemet är större än att man måste skicka med post, Schenker etc. Mitt största problem är att jag för en simpel rengöring måste skicka kameran till Nikon och när de väl har tagit emot den så tar det 2-4 veckor tills de skickar den tillbaka till mig. Det innebär att jag är utan kamera i 3-5 veckor för en enkel rengöring. Tidigare kunde jag som sagt lämna kameran i Solna och vänta en halvtimme och så hade jag kameran i handen ren och fin. Det var tillräckligt bra för mig trots att jag bor i Göteborgsområdet.
Nikon har lyckats gå från utmärkt till obefintlig service.
 
ANNONS