Annons

Nikon D7200/Ogranisera-Redigera

Produkter
(logga in för att koppla)

pousette 62

Medlem
Hejsan
Jag undrar vad ni som använder Nikon D7200 använder för program att organisera och redigera era Raw filer i. Skriv gärna vilken version också. Varför jag undrar är för att mitt Lightroom 5.7 inte är kompatibelt med Nikon D7200. Vet att Lightroom cc är det och Capture nxd är det ( detta gillade jag inte alls )., Just för tillfället importerar jag direkt in i apples photo. Kanske blir Lightroom cc ändå fast jag inte gillar upplägget med prenumeration.

Mvh Ulf
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag köpte Lightroom 6 för en månad sedan pga byte till D7200, hade tidigare LR4 till D7100 men som inte fungerar till D7200.

Jag köpte LR inte CC, ansåg mig inte behöva PS och vill äga min produkt och bestämma själv med den. Det är lite bökigare att hitta köpprodukten men den finns där för kanske 700:- vid uppgradering.

Under tiden om du vill fortsätta med LR5 så kan du konvertera alla filerna till DNG och sedan importera om du kör raw.
 

pousette 62

Medlem
Jag köpte Lightroom 6 för en månad sedan pga byte till D7200, hade tidigare LR4 till D7100 men som inte fungerar till D7200.

Jag köpte LR inte CC, ansåg mig inte behöva PS och vill äga min produkt och bestämma själv med den. Det är lite bökigare att hitta köpprodukten men den finns där för kanske 700:- vid uppgradering.

Under tiden om du vill fortsätta med LR5 så kan du konvertera alla filerna till DNG och sedan importera om du kör raw.

Perfekt, då får det bli LR6
 

Ventures

Aktiv medlem
tänk på att du får inga uppdateringar om du köper lightroom6 utan att betala för dom, det behöver du inte om du prenumererar på lightroom cc. jag har d7200 och prenumerera på lightroom cc och är väldigt nöjd
Uppdateringar kan man behöva när man skaffar en nyare kamera som inte den gamla lr-versionen stödjer, som i detta fall. Det sker ju inte varje månad direkt. Övriga uppdateringar av lr har inte imponerat på mig de senaste åren. Det tror jag gäller PS också.
 

Atenza85

Aktiv medlem
Jag köpte min D7200 när den släpptes, och då fanns det något enkelt program som gjorde om filerna så att det vart som att man hade tagit dem med en D5500, som LR hade stöd för redan. Kommer inte ihåg vad det hette dock. Borde väl hitta om du googlar lite..
 

AWid

Aktiv medlem
tänk på att du får inga uppdateringar om du köper lightroom6 utan att betala för dom, det behöver du inte om du prenumererar på lightroom cc. jag har d7200 och prenumerera på lightroom cc och är väldigt nöjd
Jodå - man får uppdateringar (gratis) till LR6. För närvarande är det 6.8 som gäller. När LR7 kommer någon gång i framtiden får man dock betala för uppgraderingen till den nya versionen.
 
ANNONS