Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd

Produkter
(logga in för att koppla)

umeubbe

Medlem
Hej.

Jag är ny här och önskar hjälp med val av en ny kamera. Jag har en pocketkamera av märket Casio Exlim 10,1 meg. samt en Nikon D3000. Denna Nikon är för avanserad för mig (jag är för gammal att lära mig alla finesser) och jag tycker att den är för stor och klumpig. Nu är jag ute efter en bra och enkel kompaktkamera där jag i princip kan ta mina bilder i automatläge både ute och inne med bästa resultat. Vad ska jag titta på ? Kom med förslag på bästa kameran för en som inte vet något om dessa moderna grejor. Jag har sneglat lite på en Panasonic Lumix DMC-LX5 men som sagt var den kanske också är för svår för mig.

Tacksam för råd och hjälp.
Mvh/Urban
 

Nasa

Ny medlem
Förslag på kompaktkamera

Hej Urban

Jag kan förstå din inställning till viss del, massor med funktioner packas in i kamerorna nu för tiden och kan/orkar/har man inte tid att läsa på allt så blir de nog snabbt att man betalar för 90% av funktionerna som man inte använder.

Det var länge sedan jag pysslade med kompaktkameror men har kikat runt lite och ett tips till dig skulle kunna vara Nikon Coolpix S9100. En mycket enkel men bra kompaktkamera som har 18 gånger optisk zoom, 25 mm till 450 mm dvs viss vidvinkel till ganska bra telezoom, 12 Mpix, filma och en del andra funktioner. Folk som har köpt den verkar vara nöjda med kameran och kvalitén på bilderna (färger, skärpa osv.).

Du kan hitta kameran inkl väska och minneskort för <2600 kr.

Men jag vill understryka att jag har ingen egen aktuell erfarenhet av kompaktkameror, min rekommendation kommer efter att ha googlat runt lite och läst recensioner och ägares synpunkter, men hoppas att det hjälper lite.

Bara att du hör av dig till mig om du vill ha mer hjälp.

Hälsningar
Oscar
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Har du inga specifika önskemål avseende fota i mörka miljöer utan blixt, zoomomfång osv fungerar i stort sett vilken kompakt som helst. Då är det bara en fråga om storlek och känsla.

En fördel med lite större kompakter är att de är lättare att hålla i. Särskilt prisvärt idag är Panasonic LX5 och utgående Nikon P7000 (3500:- resp 3000:). Man BEHÖVER ju inte röra vid något annat reglage än avtryckaren om man inte vill.

Generellt vad häller övriga kompakter i alla andra prisklasser så tycker jag att Panasonic har fina finish och Sony flest finesser, Canon och Nikon har i regel minst digital känsla i bilderna (subjektivt dock) och Samsung och Olympus mycket finesser för pengarna.Ricoh har ofta skönt grepp och fina skärmar.

Men, skall det inte vara en mer avancerad kompakt tycker jag nog i helhet bäst om Panasonic.
 

AFJ

Aktiv medlem
När det gäller hur svår och finessrik en kamera är så skiljer det väl ganska lite mellan en systemkamera och en pocketkamera. Båda har ett uppsjö av funktioner men samtidigt har båda ett helt automatisk läge där det bara är att sikta och trycka av. Personligen tycker jag en systemkamera är lättare att hantera än en kompakt då den har tydligare reglage, flera direktvalsknappar och framförallt en rejäl sökare. En kompakt tycker jag ofta är "pilligare".

Jag tycker alltså att man kan ha en systemkamera även om man bara kör i helautomatiskt läge och med ett objektiv.

Däremot är det förstås så att en systemkamera är mer att släpa på.

Jag köpte nyligen själv en kompaktkamera (som komplement). Det blev en Fujifilm X10, en kamera som jag är nöjd med. Den är lite större än de minsta kompaktkamerorna och därmed lite rejälare att hålla i. Har förstås miljoner funktioner men funkar bra i helautomatiskt läge. Har också bra filmfunktioner. Lite dyr men väl värd att känna på tycker jag.
 

Tokoza

Aktiv medlem
En Nikon J1 kanske med någon trevligt objektiv med variabel brännvidd (finns ju inte så många att välja på i dagsläget eftersom systemet fortfarade är så ny). Denna har ampassats för amatörer som inte är så intresserade av att fördjupa sig allt för mycket i fotograferandets ädla konst, då den ha autofunktioner i prioritet (t ex för exponering, för val av bästa bild ur en serie bilder osv...). Nikon 1 är också duktig (snabb och pålitlig) på att ställa in fokus automatiskt, vilket ju inte så ofta är fallet med kompaktkameror...

http://www.nikon.se/sv_SE/product/digital-cameras/nikon-1/nikon-1-j1
 

onelund

Aktiv medlem
Tänkte bara flika en in kommentar ang Panasonic Lumix DMC-LX5 som du själv nämnde, min sambo har en sådan, den har precis allt man kan tänkas, skarp optik och enkel att förstå sig på för den som inte är så insatt, skulle man dock tröttna på all automatik så finns de flesta möjligheterna att själv styra kameran.
 

umeubbe

Medlem
Hej och tack för svar.

Det blev rena ketchupeffekten. Flera dagar utan ett svar och så plötsligt lossnar det.
Som någon av er skrev så har även jag googlat lite och har nu hittat två aspiranter.
Det är fortfarande Panasonic DMC-LX5 men Olympus XZ-1 verkar också intressant.
Jag ska kolla vidare på Nikon Coolpix S9100 och Fujifilm X10 som ni har nämnt här.
Tack så länge.

Mvh/Urban
 

umeubbe

Medlem
Hej igen.

Är det någon som har åsikter om Canon S 95 ? Har googlat lite men hittar inget om hur den funkar innomhus med blixt.

/Urban
 

mapem

Aktiv medlem
Pja, dpreview ger den "silver award" och 72% i betyg, vilket är högt. Men de skriver att blixten är "underpowered, but this is far from unusual". Vad det nu kan betyda för att använda blixt inomhus, som du undrar om. Att blixten är svag gör kanske inte så mycket inomhus som när man försöker använda den för upplättning utomhus i starkt motljus.

Jag har två goda vänner som båda har S95 och de är mycket nöjda. Den ene har ingen annan kamera. Den andre använder den mer än sin systemkamera, har han bekänt. Den förste är "snapshot-amatör" om man får säga så, den andre ambitös fotograf som haft utställningar med sina foton. Ingen har klagat på blixten vad jag kan påminna mig.

Själv har jag ingen kompaktkamera alls (utom en gammal IXUS digital 300 som ligger i en låda nånstans). Vad jag personligen saknar hos de flesta kompaktkameror är en sökare. Det har inte S95. Men det är en smaksak. Dessutom kräver jag manuella möjligheter och RAW-format. Det får man med S95.

Om du klarar dig utan sökare tror jag S95 är bland det bästa som finns. Vill du ha sökare får du titta efter Canon G12 eller Fujifilm X10 till exempel.

Alla har autoläge för enkel fotografering, men manuella möjligheter och RAW om du utvecklas så småningom...
 

umeubbe

Medlem
Tack Mats.

Jag är inte ens en "snapshot-amatör" men denna kamera verkar stämma ganska bra med vad jag är ute efter. Ska vänta ett tag och se om det är någon fler som vill tycka till.

Mvh/Urban
 

AFJ

Aktiv medlem
Tack Mats.

Jag är inte ens en "snapshot-amatör" men denna kamera verkar stämma ganska bra med vad jag är ute efter. Ska vänta ett tag och se om det är någon fler som vill tycka till.

Mvh/Urban
Visst är S95 en utmärkt pocketkamera men faktum kvarstår - den är inte lättare att använda än din Nikon systemkamera. Den har nästan lika många finesser och inställningar som en systemkamera.

Om du bara har tänkt att använda kameran i helautomatiskt läge kommer du att få bättre bilder med din Nikon systemkamera än vad du får med en S95.

Om motivet för köp är en mindre kamera är S95 ett utmärkt val.

Om motivet är att få en enklare kamera, så tycker inte jag att S95 tillför något.

Faktum är att min erfarenhet av S95 är att den kräver ovanligt mycket av sin användare för att leverera bra bilder, speciellt vid blixfoto så tycker jag "gröna rutan" inte levererar. Då har jag mycket bättre erfarenhet av tidigixare Ixus-modeller som verkligen är "sikta-och-tryck". Även X10 ger bättre resultat i helautomatiskt läge.
OBS! Detta är mina personliga erfarenheter, andra tycker säkert olika.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Självfallet är det så att de större sensorerna i systemkameror är mer förlåtande än små sensorer p g a mindre brus och större dynamiskt omfång - det är helt enkelt lättare att få bra bilder. Men nu gäller det kompakter. Intrycket jag fått är att TS fått en massa olika kameranamn men inget helhetsgrepp. T ex så är X10 och S95 lite olika kameror och Nikon S9100 tillhör gruppen långzoomkompakter. Kanske skall man benämna de olika grupperna:
1) proffskompakter: t ex Panasonic LX5, Fuji X10, S95/100 mm
2) superzoomkompakter: Panasonics LZ serie, Canons SX, Nikons L osv
3) långzoomkompakter: Panas TZ serie, Nikon S9100 osv
4) vattentäta: flera
5) "mellanskiktet": t ex panasonics övriga modeller
6) budget: billiga för ca 400-1000:-

Kommer inte ihåg alla kompaktnamn under "proffsskiktet" men man får en överblick på prisjakt om man sorterar på pris. Man får vad man betalar för. I proffssegmentet får man rejäla kameror med bäst bildkvalitet, bland långzoomskategorierna betalar man för zoomen. Man får prioritera.
 

AFJ

Aktiv medlem
Men nu gäller det kompakter. Intrycket jag fått är att TS fått en massa olika kameranamn men inget helhetsgrepp.

Jag vill hävda att man först måste avgöra vad behovet verkligen är.

Att TS inte är nöjd med nuvarande setup är klart men motiveringen kanske går att ifrågasätta?

Att systemkameran är för stor kan jag köpa. Men vad är felet med Casion? Varför upplevs systemkameran som "för avancerad"?

Skall man ha en "bra" kompaktkamera kommer den ju att vara lika avancerad den!

Och skall man ha en "enkel" kompaktkamera så kanske den inte blir så mycket bättre än den nuvarande Casion?
 

umeubbe

Medlem
Hej igen.

Jag vill bara berätta att det blev en Canon S 95 till slut. En av mina söner kör med Canon och har lovat att lära mig hur man på enklaste sätt använder den, förutom Auto läget.
Tack för era tips och åsikter och jag vill passa på att önska er alla Ett Gott Nytt År.

Mvh/Urban
 
ANNONS