Annons

Problem med kamera alt minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

Wedin_

Avslutat medlemskap
Hej!

Mina föräldrar har införskaffat sig en Nikon D5100 nu i julas med ett SanDisk Extreme 16 gb minneskort.

Ända sedan de började använda kameran (räknat från julafton) har kameran klagat över "inget minneskort i kameran" och jag kan inte komma på vad problemet kan vara.

Det går att fotografera mellan 0 min - x h utan att kameran klagar på att kortet inte sitter i vilket gör det lite mer irriterande.

Vi har testat följande - Deras kamera får använda mitt SanDisk 4 gb och inget felmeddelande kommer upp (nu har vi inte väntat flera timmar, men den har iaf inte klagat efter att ha skjutit av en rejäl dos bilder).
Min kamera (Nikon D90) har använt deras minneskort och skjutit av bilder - inga felmeddelanden.

Vi bytte sedan tillbaka minneskorten till resp. kamera och deras kamera meddelar direkt - inget minneskort. Vi byter igen och min kamera skjuter av en salva till utan problem. Deras kamera skjuter av en salva med mitt kort utan problem. Vi byter igen och deras kamera säger återigen att det inte finns något minneskort.

Vad tror ni det kan vara?
 

Gucco

Avslutat medlemskap
Ibland

Ibland tappar jag kontakten med minneskortet om det dras ut lite oförsiktigt ur minnekortläsaren. Det löser jag genom att försiktigt sätta tillbaka det och dra ut det sakta. Detsamma gäller i kameran. Visst har du tömt kortet på de mappar som skapas i respektive kamera, det kan göras i datorn (utforskaren). Formatera därefter kortet i den kamera det ska användas i.
 

Wedin_

Avslutat medlemskap
Ibland tappar jag kontakten med minneskortet om det dras ut lite oförsiktigt ur minnekortläsaren. Det löser jag genom att försiktigt sätta tillbaka det och dra ut det sakta. Detsamma gäller i kameran. Visst har du tömt kortet på de mappar som skapas i respektive kamera, det kan göras i datorn (utforskaren). Formatera därefter kortet i den kamera det ska användas i.
Ja, mapparna plockas bort innan kortet har satts i kameran igen för omformatering. Det skulle ju kunna vara att kortet är superkänsligt när man plockar in och ut kortet, men det borde även min kamera reagera på (kan man tycka).

Jag pratade nyss med min far och han hade varit i kontakt med fotobutiken igen och killen där hade tipsat om att uppdatera "firmwaren" till D5100 eftersom ändringar i den versionen bl.a. var - Ett fel som gjorde att vissa minneskort inte identifieras har åtgärdats.

Har nu testat med uppdateringen och kameran har inte klagat på minneskortet (än), så det är väl bara att fortsätta använda kameran under dagen och se om kameran är nöjd eller inte.
 
ANNONS