Annons

Välja digitalkamera var ju inte enkelt...?

Produkter
(logga in för att koppla)

Välj en favorit!

  • Canon S95

    Röster: 18 48.6%
  • Panasonic LX-5

    Röster: 7 18.9%
  • Samsung TL-500

    Röster: 0 0.0%
  • Olympus XZ-1

    Röster: 8 21.6%
  • Leica V-Lux30

    Röster: 4 10.8%

  • Totala väljare
    37

Jomans

Aktiv medlem
Tänkte skaffa en liten kompis att ha med när systemkameran stannar hemma.
Den ska helst vara liten, bra zoomomfång, batteritid, RAW, och såklart brus- och bildkvalitet.

Kollade på Canon S95, Panasonic LX-5, Samsung TL-500, Olympus XZ-1, sen finns ju Leica V-Lux30...
Jag tror jag kommit fram till en vinnare men tänkte höra vad andras uppfattning är. Om man nu vill ge en favorit bland dessa? :)
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det beror ju på hur man prioriterar egenskaperna. Själv gillar jag S95 och XZ1 verkar inte heller så dum, om än lite stor.
 

perka60

Aktiv medlem
Har (haft) samma tanke, skala ner för portabilitet. Har kollat på alla de du har i listan, men de har fallit då de helt enkelt känts för små & pillriga när jag väl håller i dem. Så mitt val föll efter mycket research & fysisk test på Olympus PEN E-P3. Får då också fördel av att kunna byta glugg samt större sensor. Bara en tanke att du kanske ska kolla på dessa spegellösa systemkameror som Olympus, Panasonic etc?

Mvh / Per
 

Jomans

Aktiv medlem
Tack Per, har också tittat på Olympusen och dess konkurrenter men större apparater känns inte attraktivt. Har haft en Powershot G10 men den fick ofta stanna hemma pga storleken. Och grabben kommer låna den när han behöver en kamera, så storlek/enkel hantering är viktigt för mig. Den kommer nog mestadels vara inställd på autoexponering iaf...

Bäst vore en robust lövtunn sak i metall, med 16x optisk zoom, stor bra display, RAW och bra brushantering, snabb i respons, bra batteritid. Hög ljus-styrka, GPS, wifi, kaffekokare och miljarder megapixlar är inte så viktigt.

Men en sån finns väl inte på marknaden...
 

perka60

Aktiv medlem
Jag är ju i grunden "canonist", så skulle rekommendera en S-95. Att dömma av andra tråda är det nog den som flest rekommenderar. Hursom - svårt är det att välja och det kommer säkert inte bli lättare framöver. Önskar dig lycka till :)
 

Jomans

Aktiv medlem
Samma här... upptäckte att jag glömt inkludera en Nikon i listan och trodde protester skulle komma men folk är kanske lite trötta på söndagen :)
 

Knight Palm

Aktiv medlem
■ P7100, samt nya P310 är två intressanta alternativ från Nikon.
■ Canon med ersättaren S100, samt nykomlingen G1X är nya alternativ.
■ Fujifilm X10 är min personliga favorit i dagsläget.
■ Men det finns även ytterligare intressanta alternativ från t.ex. Casio & Ricoh.
 
ANNONS