Annons

Välja fil- och filmformat Sony SLT A65..?

Produkter
(logga in för att koppla)

Matte_J

Aktiv medlem
Det finns ju en massa alternativ att välja mellan när man ska filma med A65. Jag har inte full koll på alla parametrar så jag filosoferar lite och gissar här...

50i 24M(FX) 24 Mbps
50i 17M(FH) 17 Mbps
50p 28M(PS) 28 Mbps
25p 24M(FX) 24 Mbps
25p 17M(FH) 17 Mbps
MP4 12 mbps
MP4 3 mbps

Om man nu vill filma med högsta kvalitet, så går ju format med lägre informationsnivåer bort (MP4 och de som heter nåt med FH). Av de som blir kvar gissar jag att "i" i 50i står för interlaced, alltså går även dessa bort. Kvar blir då två format:

50p 28M(PS) 28 Mbps
25p 24M(FX) 24 Mbps

Om jag förstår rätt så använder båda dessa progressive scan och datamängderna är ju ganska lika. Är den enda skillnaden då antal ramar per sekund? Vad ska jag välja? Varför vill man filma med 50 fps? Blir kvaliteten avsevärt bättre eller är det för att man kan använda sekvenser med slowmotion, eller vad?

Alltså två frågor egentligen: Tänker jag rätt när jag filosoferar om formaten och vad finns det för pros/cons med att filma i 50 fps?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Fördelen är väl högre kvalité, snabbare (slutartid hamnar lite vid sidan om) o mer att välja från.
Nackdelen är datamängden o datakraften som behövs.
 

Matte_J

Aktiv medlem
Fördelen är väl högre kvalité, snabbare (slutartid hamnar lite vid sidan om) o mer att välja från.
Nackdelen är datamängden o datakraften som behövs.
Datamängden känns inte som någon stor skillnad (28 resp 24 mb per sekund). Men när du skriver datakraften, menar du då vid inspelning (överhettning, batteriåtgång) eller vid uppspelning/redigering (lagg på äldre datorer)?
På vilket sätt blir kvaliteten bättre? Jag har svårt att se någon skillnad när jag jämför. Jag har i och för sig bara kollat oredigerat material direkt i filmvisare, inte redigerat och sparat ned någon slutprodukt.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Tänkte mer på redigeringen när det gäller datamängderna.
Slow motion borde gå att få till snyggare.
Men jag är nybörjare i ämnet
 

Kimster

Aktiv medlem
50fps i 28mbit/s är jobbigast för datorn att hantera.

Vad som skiljer dem åt är hastigheten av antalet bilder. Hur man märker skillnad beror på vad man filmar. Lugna bilder kommer inte göra någon skillnad alls, utan det är vid större rörelser, snabba panoreringar och "action" som man får nytta av 50fps. ..och om man vill kunna göra slowmotion.
 

Matte_J

Aktiv medlem
50fps i 28mbit/s är jobbigast för datorn att hantera.

Vad som skiljer dem åt är hastigheten av antalet bilder. Hur man märker skillnad beror på vad man filmar. Lugna bilder kommer inte göra någon skillnad alls, utan det är vid större rörelser, snabba panoreringar och "action" som man får nytta av 50fps. ..och om man vill kunna göra slowmotion.
Det vettigaste torde alltså vara att välja framrate efter situation och bara använda 50 fps när det kommer att röra sig mycket och snabbt i bilden. Frågan är om man utan problem kan använda klipp med 25 fps och 50 fps i samma projekt när man redigerar?
 

Kimster

Aktiv medlem
Det vettigaste torde alltså vara att välja framrate efter situation och bara använda 50 fps när det kommer att röra sig mycket och snabbt i bilden. Frågan är om man utan problem kan använda klipp med 25 fps och 50 fps i samma projekt när man redigerar?
Det beror på vilket redigeringsprogram man använder. Proffsprogramen har i regel inte några problem med det. Så länge det är 25 och 50 är det i princip aldrig några problem. Drar du in 24 eller 30 tillsammans med 50 riskerar det att bli problem. Kör man 30 är det 60 man ska använda, då de är jämt delbara med varandra.

Det går att blanda hejvillt i vissa program, men man måste veta vad man gör och ha stenkoll på ljud osv. För vid export krävs det lite knowhow för att få en bra fil som inte hoppar till höger och vänster och ljud som hamnar i osynk. Proffsen har ofta dyra verktyg som hanterar just det här.
 
ANNONS