Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köptips för nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

AdamE

Ny medlem
Hej!

Hade tänkt köpa en ny kamera och objektiv och skulle behöva lite hjälp då jag inte är teknisk.
Jag ska i princip främst använda kameran för att "vlogga", filma mig själv i porträtt när jag pratar.

Objektivet jag hade tänkt köpa är Canon EF 50/1.2 L USM men undrar om det eventuellt skulle finnas billigare alternativ?

Har ni tips på ok Canon kameror som passar till objektivet och filmning annars?

Tack på förhand,
Adam Eriksson
 

Pocca

Aktiv medlem
Är inte så inne på filmning men nya 50 mm 1.8 stm borde väl passa. Då spar du lite deg där också.

Sen har jag för mig att 700-serien bland Canonkameror skall vara rätt bra vid filmning. Vlogg är väl inte den mest avanceradw filmningen heller så jag tror de flesta nya kamerorna ger ett hyggligt resultat.
 

hne

Aktiv medlem
Köp inte 50/1.2, du får hela kamerautrustningen för mindre pengar än så om du väljer ett mer praktiskt och prisvärt objektiv och du vill förmodligen inte ha så kort skärpedjup i din video heller. 50/1.8 STM och EOS 70D kanske är värt att överväga?
 

zabron

Medlem
Hej!

Hade tänkt köpa en ny kamera och objektiv och skulle behöva lite hjälp då jag inte är teknisk.
Jag ska i princip främst använda kameran för att "vlogga", filma mig själv i porträtt när jag pratar.

Objektivet jag hade tänkt köpa är Canon EF 50/1.2 L USM men undrar om det eventuellt skulle finnas billigare alternativ?

Har ni tips på ok Canon kameror som passar till objektivet och filmning annars?

Tack på förhand,
Adam Eriksson
Jag brukar läsa lite på nevnariens blogg. Och på hennes utrustnings sida står det att hon har en Sony A5100 till att filma vlogg.

Kanske inte alls vad du vill ha, med ett billigt alternativ.
 

Tokoza

Aktiv medlem
Vad du vill ha som vloggare är en kamera med roterande lcd skärm så att du kan se vad du filmar då du riktat kameran mot dig själv. Även bra om konstruktionen medger placering på stativ vid filmning (när skärmen vinklats mot dig).

Canon 50/1.2 är nog ganska onödig om du tänkt ha den till film eftersom det blir svårt att få till rätt fokus vid f/1.2. Och eftersom du förmodligen skaffar en sk. cropsensorkamera (mindre sensorstorlek än FX) är förmodlingen 35mm en bättre brännvidd för dig. Här finns t ex Sigma 30/1.4 Art som utmärkt alternativ.
 
ANNONS