Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D5100 - Osäker på vilket objektiv jag behöver.

Produkter
(logga in för att koppla)

haQ_attaQ

Medlem
Nikon D5100 - Osäker på vilket objektiv jag behöver.

Hej hej!

Jag heter Jakob och jag har svårt att hitta vilket objektiv som skulle passa min nya kamera och även mina ändamål. Kan även tillägga att kameran kom utan objektiv, så just nu äger jag inget objektiv alls.

Jag kan ju börja med att berätta att jag producerar undervisningsmaterial som postas upp på YouTube. Hittills har alla videos filmats med en iPhone, men nu har jag fått önskemål från företag som vill att jag producerat deras produktvideos.

Det jag filmar är appar på en iPad så det är viktigt att den och apparna har bra skärpa. Även händerna behöver ligga i fokus.

Allt filmas på cirka mellan 27-35 cm avstånd med ett snitt på 30cm. Detta beror på om ytterligare utrustning måste med i bild.

Har länkar till videos om ni behöver veta/se vad jag sysslar med. Men eftersom jag postar här för första gången men vill jag inte att det ska uppfattas som reklam för min kanal.
Länkar vid behov helt enkelt. :)

Vad tror ni skulle passa mig och mina ändamål?
 

Paliswe

Avslutat medlemskap
Att fotografera/filma med en iPhone på 30 cm innebär inte att man måste ha 30 cm avstånd när man har en Nikon D5100. Man kan zooma in från en halvmeter eller längre beroende på objektiv.

Då skulle jag prova ett Sigma 17-50/2.8, eller ett Nikon 60mm/2,8 makro. I det senare fallet får man anpassa avståndet mellan kamera och föremål som ska filmas.
Med Nikon 60 mm makro är ett lagom avstånd 60-90 cm till en iPad men man kan krypa ner till 18,5 cm, om det skulle behövas
 

Ventures

Aktiv medlem
Du nämnde inte budget, vilket är av viss betydelse.
Med ont om slantar är ett kitobjektiv (t.ex. 18-55) bättre än inget alls. Finns inget behov av zoom är 35 eller 50 mm (AF/S) prisvärda. Alla dessa finns det dessutom gott om på begagnatmarknaden. Kolla annonserna här på fotosidan.
 

haQ_attaQ

Medlem
Du nämnde inte budget, vilket är av viss betydelse.
Med ont om slantar är ett kitobjektiv (t.ex. 18-55) bättre än inget alls. Finns inget behov av zoom är 35 eller 50 mm (AF/S) prisvärda. Alla dessa finns det dessutom gott om på begagnatmarknaden. Kolla annonserna här på fotosidan.
Tack för tipsen! Glömde bort att nämna att min budget ligger mellan 2000-5000kr.
 

Paliswe

Avslutat medlemskap
Då är Sigma 17-50/2,8 ett mycket bättre val än kitobjektivet Nikon 18-55, 3,5-5,6, även om det kostar dubbelt upp. Det är trots allt inga stora pengar det handlar om, men man får betydligt bättre både skärpa och bländare.
Alternativet är, som skrivs ovan, ett fast Nikon 50/1,8.
 

afe

Aktiv medlem
För denna typ av filmning tror jag du klarar dig utmärkt med kitobjektivet. Det är inte så himla ljusstarkt, men för att få vettigt skärpedjup kan du ändå inte använda så stor bländaröppning. Eftersom du inte fick med objektiv till kameran kan du kolla t.ex. här på Fotosidans begagnatmarknad - kitobjektiv brukar oftast säljas väldigt billigt.

Du kan förstås lägga ut mer pengar eftersom du har en rätt bra budget, men jag tror ärligt talat inte det tillför så mycket. För filmning i HD (1080p) är det där med kant- och hörnskärpa inte lika kinkigt som vid stillbildsfotografering. Jag skulle hellre lägga pengar på att få till bra ljussättning eller stativ (om du inte redan har det).
 

haQ_attaQ

Medlem
För denna typ av filmning tror jag du klarar dig utmärkt med kitobjektivet. Det är inte så himla ljusstarkt, men för att få vettigt skärpedjup kan du ändå inte använda så stor bländaröppning. Eftersom du inte fick med objektiv till kameran kan du kolla t.ex. här på Fotosidans begagnatmarknad - kitobjektiv brukar oftast säljas väldigt billigt.

Du kan förstås lägga ut mer pengar eftersom du har en rätt bra budget, men jag tror ärligt talat inte det tillför så mycket. För filmning i HD (1080p) är det där med kant- och hörnskärpa inte lika kinkigt som vid stillbildsfotografering. Jag skulle hellre lägga pengar på att få till bra ljussättning eller stativ (om du inte redan har det).
Tack för tipset, mycket uppskattat! :)
 

haQ_attaQ

Medlem
Jag vill tacka alla som givit mig råd. Ville uppdatera med att jag alldeles nyss blev ägare av ett Sigma 17 - 50 2.8 EX DC OS HSM objektiv till Nikon! lyckades fånga den på Tradera för 2651 spänn. Resten av pengarna skall läggas på mer belysning.

Nu till nästa fråga. Jag har sett väldigt mycket annonser på produkter från https://www.vidaxl.se. Är detta en sida ni rekommenderar att handla ljus-prylar ifrån?
 

Paliswe

Avslutat medlemskap
Nu till nästa fråga. Jag har sett väldigt mycket annonser på produkter från https://www.vidaxl.se. Är detta en sida ni rekommenderar att handla ljus-prylar ifrån?
Förefaller som det antingen är slutförsäljning eller rea, men det kan ju vara bra grejor för det.
Tänk på att om du köper blixtar därifrån, att du försäkrar dig om att de fungerar ihop med din kamera, det är inte alldeles självklart att de gör det.
 
ANNONS