Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom 6.13, vågar man?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventures

Aktiv medlem
Jag har Lr 6 fristående som jag nyligen uppdaterade till version 6.12. Jag uppdaterade inne i Lr och det gick bra. Nu lär det finnas en Lr 6.13 ute med kompatibilitet till Nikon D850, vilket jag gärna vill ha.
Jag gick in under hjälp/uppdateringar i Lr och får då upp ett meddelande att "kompatibla inställningar flyttas" osv. , vilket inte låter lovande.
Har någon uppdaterat till Lr 6.13 utan att man hamnat i prenumerationsversionen eller något annat krångel?
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag tror det gick utan problem. Men är man inte vaksam har man plötsligt CC eller någon mobil app istället för gamla vanliga Lightroom. :).
 

Ventures

Aktiv medlem
Åter en "läskig" Lightroom-händelse. När jag skulle starta Lr kom licensvillkoren för Creative Cloud upp. Eftersom jag inte orkade läsa den texten valde jag "avbryt" och jag kom då inte in i Lr. Jag kopplade ur nätverkskabeln men det hjälpte inte. Blev orolig att dottern klickat på någon uppgradering till CC som poppar upp då och då men provade också att logga in på Adobe-kontot. Då startade Lr och rutan med "Skulle du rekommendera Lr till någon bekant...?" kom upp. Svarade som vanligt ungefär "kanske men bara om stand-alone-versionen återuppstår". Versionen är fortfarande 6.13 så ingen ofrivillig uppgradering har skett.

Min förhoppning är att det bara var för att de skickade den där rutan i Lr som krävde inloggning hos Adobe för att Lr skulle starta. Annars förvånar det mig inte om man snart inte kan starta Lr utan att vara nätansluten och inloggad. Vilket innebär att Adobe kan hitta på framtida tråkigheter för oss som inte har börjat prenumerera ännu.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Undrar om man inte måste ha någon typ av regelbunden inloggning till Adobe även för köpversionen och så har det nog varit för tidigare versioner också. Det är väl för att ha kontroll över på vilka datorer programmet körs på. Jag tror min alltid är uppkopplad.
 

Lars Jn

Aktiv medlem
Går det fortfarande att hitta LR6 på Adobes sida? Har letat men inte hittat.

Behöver göra en ominstallation, och den versionen jag sparat på datorn är tydligen 6.1 och den funkar inte med min kamera (Oly M-1 Mk ll). Dessutom är den omdöpt till LR CC 2015. Det är ju faktiskt en licens jag köpte för ett halvår sen, och det är väl liite kort livslängd eller??

Lars
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Logga in med ditt Adobe ID så bör du hitta varifrån du kan hämta 6,13.
Gör du inte det så återkom så skall jag leta upp en länk om ingen hinner före.
 

Lars Jn

Aktiv medlem
Hittade själv efter lite irrande i labyrinten. Det är ju inte ett steg man måste gå.

Tack ändå för snabba svar.

Var inne häromkvällen och letade, men då hittade jag inte rätt - kom bara till nåt blogginlägg om LR 6.13. Nu kom jag dock rätt på.

(Webdesajnarna gör nog sitt bästa, men ibland verkar det som Adobes gäng har lagt in nån sorts slumpgenerator i hemsidan - eller så har de skrattat sig till träningsvärk i magen när de satt ihop webbkartan.)

/Lars
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jo
Var tredje månad kräver LR kontakt med licensservern hos Adobe...
Helst oftare
Jag har LR6 på en bärbar och en stationär dator. På den bärbara har jag kontinuerligt uppdaterat utan problem och har nu 6.14. Den stationära dator har däremot legat i malpåse ett bra tag pga renovering och väntan på fiber. Nu har jag fått fibern inkopplad och skulle uppdatera LR 6 från 6.10 till 6.14 hade jag tänkt mig. Men det gick inte, jag var redan uppdaterad enligt Adobe!

Nu hittade jag detta inlägg om tremånaders inloggningskrav vilket antagligen är orsaken till mitt tillkortakommande. Den stationära är inloggad på mitt konto numera men det hjälper alltså inte när jag försöker göra en uppdatering som vanligt inifrån LR. Någon som har ett tips på hur jag kan få fart på uppdaterandet igen?
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Tack för det men det var en av de första saker jag gjorde i samband med att jag försökte uppdatera. Jag får väl försöka ta kontakt med Adobe i veckan som kommer. Ser dock inte ut att vara alltför enkelt.
 

martinot

Aktiv medlem
Adobe vill att man är uppkopplad till deras servrar minst en gång i kvartalet, och att inte heller ha installerat licensen för Lr på fler än max två datorer (kan dock vara en bladning av Windows och Mac).

Kontaktar du Adobes kundtjänst så kan de avaktivera en installation/licens åt dig (som du inte längre använder, tex. på en gammal dator) och även få hjälp med att aktivera en annan som fallit ur.
 

AFJ

Aktiv medlem
Är nere i Spanien nu. Där har jag LR installerat på en stationär dator. Under sommarhalvåret är jag aldrig nere så då står datorn avslagen mer 4-5 månader. Har aldrig haft några problem att starta LR eller behövt logga in. Nu håller jag på och uppdaterar från 6.13 till 6.14. Downloaden har i alla fall startat...
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Nu har jag uppdaterat till 6.14! Jag fick hjälp via Adobe chatt som gjorde något så att jag kunde ladda ner uppdateringsfilen igen och denna gång funkade det.

En lustig iakttagelse i sammanhanget är att all kommunikation på hemsidan såsom reklam för program, sidor med information och länkar till kontaktmöjligheter är på svenska. Men så fort man skall kommunicera direkt via telefon eller chat så är det engelska som gäller.
 
ANNONS