Annons

Biblioteksfilter Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Ja jag saknar det. Ofta att jag i samband med att jag skapar samlingar sorterar jag på filnamnen. Filnamnen består av platser personer och Selma (hunden)
Så du kan inte få fram den sökruta som afe visar? Det verkar väldigt märkligt!

Sedan tycker nog de flesta att det är enklare/bättre att låta filnamnen vara "dumma" och sedan använda nyckelord för att hitta bilder.

Om vi har en bild på Selma tagen på landet där hon leker med barnbarnet Lisa och en boll så kan man ju lägga till nyckelorden:

Selma
Landet
Lisa
Lek
Boll
Lycklig
Sommar

och då kunna söka på något (eller en kombination) av dessa nyckelord. Att få med all den informationen i själva filnamnet blir ju lätt lite otympligt, tycker jag. Men det är förstås ett personligt val.
 

torparen

Aktiv medlem
Biblioteksfilter

Så du kan inte få fram den sökruta som afe visar? Det verkar väldigt märkligt!

Sedan tycker nog de flesta att det är enklare/bättre att låta filnamnen vara "dumma" och sedan använda nyckelord för att hitta bilder.

Om vi har en bild på Selma tagen på landet där hon leker med barnbarnet Lisa och en boll så kan man ju lägga till nyckelorden:

Selma
Landet
Lisa
Lek
Boll
Lycklig
Sommar

och då kunna söka på något (eller en kombination) av dessa nyckelord. Att få med all den informationen i själva filnamnet blir ju lätt lite otympligt, tycker jag. Men det är förstås ett personligt val.
Ja jag använder nyckelord men har inte tänkt att använda det som du beskriver. Kommer att anamma dit förslag. "Selma?" jag har en hund som lyder till det namnet. Då det gäller biblioteksfilter var det ju så att det orsakar irritation att vissa användningsområden tas bort, kanske lite prestige.

Men hur som helst så är jag nu nöjd föreslår att handlingarna läggs i arkivet, Tack och hej
 
ANNONS