Annons

Den optimala porträttoptiken?

Produkter
(logga in för att koppla)

spr04

Avslutat medlemskap
Precis som rubriken heter så söker jag det optimala objektivet till porträttfotografering.
Har tidigare använt mig av lite olika kamera modeller men har nu slutligen valt att gå över till fullformat. Vad känner ni passar bäst till en Canon 5D Mark II?

Jag har funderat en hel del på en 85/1.8, 50/1.4, 35/1.8 av dom lite billigare modellerna, eller om det är mer värt att lägga lite mer pengar för ljusstarkare optik, såsom 85/1.4 eller 35/1.4 alternativt 135/2.0?
Jag känner att jag har läst och läst, och prövat de olika optikerna men det skulle vara kul med lite fler åsikter.

Så vad säger ni här på fotosidan?
 

antonlindstrom

Aktiv medlem
Vilken den optimala porträttoptiken är beror säkerligen på vem som skall fotografera.

Jag skulle tro att många porträttfotografer skulle säga 85mm f/1.2 L eller 50mm f/1.2L om man utgår från Canons originalsortiment.

Brännvidden beror mycket på hur man gillar att jobba, nära eller längre ifrån modellen. Bländaren gör mycket i svagt ljus och för kort skärpedjup och därmed möjlighet till att isolera porträttet.

Mitt bästa tips är att prova dig fram, det finns nog ingen universal-lösning.
 

pellepiano

Aktiv medlem
Jag håller med om 85mm 1.2 , som jag själv är grymt sugen på men förmodligen aldrig har råd att skaffa. Har 50mm 1.8 men känner att det är 85 mm jag egentligen vill ha, för att få lite mer suddiga bakgrunder och även för det mindre vidvinkliga perspektivet.
 
ANNONS