Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

27 tumsskärm från Philips

Produkter
(logga in för att koppla)

torlju

Aktiv medlem
Har här läst mängder med inlägg inom området skärmar för fotoredigering. Detta utan att bli så mycket klokare, många trådar är av äldre datum och utvecklingen på skärmar verkar gå lika snabbt som för platta tv-apparater. Tror mig förstå att helst ska skärmen kunna hårdvarukalibreras så skärmbilden överensstämmer med kommande utskrifter, den ska visa hög procent av Adobes färgkarta utöver sRGB(?)s. Skärmen bör vara av typ IPS - h-IPS eller PLS (Samsungs kopia(?)
Eftersom Eizos liksom NEC´s skärmar ligger så högt i pris kanske pga stor utsortering vad vet jag, få skriver att de är missnöjda med kvaliten på de fabrikaten.
Nu hittade jag en skärm som är överkomlig för den amatör jag är. Men inte hittar jag informationen som säger mig om det här är en skärm som det fungerar att bildbehandla på, kan någon av er andra här med insikt i ämnet säga om det är ett ok köp för ändamålet? Upplösningen är den jag vill ha, bättre har jag inte sett i utbudet ännu.

Datorprodukter och t... Bildskärmar Skärmar för kontoret Quad HD, 27 tum, skärm, 2 560 x 1 440
LCD-skärm med webbkamera, MultiView
Quad HD, 27 tum, skärm, 2 560 x 1 440 272P4QPJKEB/00
Liknande produkter
Översikt Specifikationer Support
Tekniska specifikationer
Utskrivbar version
Bild/visning
LCD-paneltyp: PLS LCD
Bakgrundsbelysningstyp: W-LED-system
Panelstorlek: 27 tum / 68,6 cm
Effektiv visningsyta: 596,74 (H) x 335,66 (V)
Bildförhållande: 16:9
Optimal upplösning: 2 560 x 1 440 vid 60 Hz
Svarstid (medel): 12 ms
SmartResponse (medel): 6 ms (grå till grå)
Ljusstyrka: 300 cd/m²
Kontrastförhållande (medel): 1000:1
SmartContrast: 20 000 000:1
Bildpunktavstånd: 0,233 x 0,233 mm
Synfältsvinkel: 178º (H)/178º (V), vid C/R > 10
Bildförbättring: SmartImage
Antal färger: 16,7 M (True 8 bit)
Avsökningsfrekvens: 30–90 kHz (H)/56–75 Hz (V)
sRGB: Ja
Anslutningar
USB: USB 3.0 x 3
Signalingång: DVI med dubbellänk (digital, HDCP), DisplayPort, HDMIx2
Synkingång: Separat synkronisering, Synk på grönt
Ljud (in/ut): Ingång för datorljud, Hörlur ut
Bekvämlighet
Inbyggd högtalare: 2 W x 2
Inbyggd webbkamera: Kamera på 2.0 megapixel med mikrofon och LED-indikator
MultiView: PiP-/PbP-läge, 2 x enheter
Bekväm användning: SmartImage, Meny, MultiView, Ström på/av, Användarens
Kontrollprogramvara: SmartControl Premium
OSD-språk: Brasiliansk portugisiska, Tjeckiska, Nederländska, Engelska, Finska, Franska, Tyska, Grekiska, Ungerska, Italienska, Japanska, Polska, Portugisiska, Ryska, kinesiska (förenklad), Spanska, Svenska, Traditionell kinesiska, Turkiska, Ukrainska
Annan bekvämlighet: Kensington-lås, VESA-montering (100x100 mm)
Plug & Play-kompatibel: DDC/CI, Mac OS X, sRGB, Windows 8/7/XP
Ställning
Höjdjustering: 150 mm
Svängarm: 90 grader
Hållare: -65/65 grader
Lutning: -5/20 grader
Effekt
ECO mode (ekoläge): 23 W (typ.)
Aktivt läge: 39,2 W (typ.) (testmetoden EnergyStar 6.0)
Standbyläge: 0,3 W (medel)
Av-läge: Ingen strömförbrukning med nollströmbrytare
Power LED-indikator: Användning - vit, Standbyläge - vit (blinkande)
Strömförsörjning: 100–240 V AC, 50–60 Hz, Inbyggt
Mått
Produkt med stativ (maxhöjd): 639 x 580 x 242 mm
Produkt utan stativ (mm): 639 x 405 x 64 mm
Förpackning i mm (B x H x D): 750 x 234 x 490 mm
Vikt
Produkt med stativ (kg): 8,5 kg
Produkt utan stativ (kg): 5,7 kg
Produkt med förpackning (kg): 11,35 kg
Driftförhållanden
Temperaturintervall (drift): 0 °C till 40 °C °C
Temperaturintervall (förvaring): -20 °C till +60 °C °C
Relativ luftfuktighet: 20 %-80 %
Höjd: Drift: 3 658 m, icke-drift: 12 192 m
MTBF: (ej bekräftat) timmar
Hållbarhet
Miljö och energi: EPEAT Gold*, PowerSensor, EnergyStar 6.0, RoHS, TCO Edge
Återvinningsbart förpackningsmaterial: 100 %
Återvunnen plast: 65 %
Specifika ämnen: PVC-/BFR-fritt hölje, Kvicksilverfri, Blyfri
Uppfyllelse och standarder
Myndighetsgodkännande: BSMI, CE-märke, FCC, klass B, GOST, SASO, Semko, TCO 6.0, TUV Ergo, TUV/GS, UL/cUL, WEEE
Hölje
Främre infattning: Svart
Bakre hölje: Svart
Fot: Svart
Yta: Struktur
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det är omöjligt att säga hur bra en skärm är från specen enbart. Det man bör kolla är att det är en IPS panel och in TN.
Sedan bör man räkna in i priset en kalibrator för att profilera skärman.
Hårdvarukalibrering är oftast bättre än profilering som sker i grafikkortet. Nu använder olika tillverkare olika egna program för hårdvarukalibreringen och de är mer eller mindre bra.
Sedan måste man ju som sagt ha själva kalibratorn för att kalibrera.
Har ingen susning om vad Philips kräver.TFT central är en site som brukar vara duktiga på att recensera skärmar. Se om du hittar skärmen fär.

Sedan är en kalibrerad/profilerad skärm alltid bättre än en som inte är det.

Om du inte gjort det vet du inte om du har blåfärgade glasögon på dig när du redigerar bilder:).

De flesta skärmar är alldeles för kalla i ljuset. Detta för att få maximal skillnad mellan text och det som skall upplevas som vitt papper.
 

torlju

Aktiv medlem
Det är omöjligt att säga hur bra en skärm är från specen enbart. Det man bör kolla är att det är en IPS panel och in TN.
Sedan bör man räkna in i priset en kalibrator för att profilera skärman.
Hårdvarukalibrering är oftast bättre än profilering som sker i grafikkortet. Nu använder olika tillverkare olika egna program för hårdvarukalibreringen och de är mer eller mindre bra.
Sedan måste man ju som sagt ha själva kalibratorn för att kalibrera.
Har ingen susning om vad Philips kräver.TFT central är en site som brukar vara duktiga på att recensera skärmar. Se om du hittar skärmen fär.

Sedan är en kalibrerad/profilerad skärm alltid bättre än en som inte är det.

Om du inte gjort det vet du inte om du har blåfärgade glasögon på dig när du redigerar bilder:).

De flesta skärmar är alldeles för kalla i ljuset. Detta för att få maximal skillnad mellan text och det som skall upplevas som vitt papper.

Tackar för tipset kollar TFT centralMvhTorsten
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har själv just bestämt mig för att köpa ytterligare en extern skärm. Har en Dell U2410 som jag visserligen är nöjd med och som är bra nog för min min redigering av bilder. Nära Adobe RGB och ger en profilering som inte är perfekt men good enough. Delta 2 cirka fast för de kritiska skall man ligga under delta 1.
Skillnaden kan de flesta knappt se och jag lägger in det i min kreativa process.
Det vill säga drar jag upp färgtemperaturen en aning mer i Lightroom ger det större effekt än vad min skärm diffar.
Så satsa på att kalibrera skärmen så bra som möjligt. Plilips skärmar kan jag inte men Dell har några som är riktigt bra för sitt pris. Tyvärr lite ojämna i kvalitet verkar det som. Själv har jag inte haft problem men många andra har haft det.
Nec och Eizo har riktigt bra skärmar men tar också betalt därefter.
Har precis själv beställt en Dell 30 tum som kommer i veckan. Får se vad vad jag tycker i slutet av nästa vecka.
Skall bli intressant att se hur den uppträder.
 

torlju

Aktiv medlem
Jag har själv just bestämt mig för att köpa ytterligare en extern skärm. Har en Dell U2410 som jag visserligen är nöjd med och som är bra nog för min min redigering av bilder. Nära Adobe RGB och ger en profilering som inte är perfekt men good enough. Delta 2 cirka fast för de kritiska skall man ligga under delta 1.
Skillnaden kan de flesta knappt se och jag lägger in det i min kreativa process.
Det vill säga drar jag upp färgtemperaturen en aning mer i Lightroom ger det större effekt än vad min skärm diffar.
Så satsa på att kalibrera skärmen så bra som möjligt. Plilips skärmar kan jag inte men Dell har några som är riktigt bra för sitt pris. Tyvärr lite ojämna i kvalitet verkar det som. Själv har jag inte haft problem men många andra har haft det.
Nec och Eizo har riktigt bra skärmar men tar också betalt därefter.
Har precis själv beställt en Dell 30 tum som kommer i veckan. Får se vad vad jag tycker i slutet av nästa vecka.
Skall bli intressant att se hur den uppträder.
Skriv gärna vad du får för intryck av den plus modellnamnet. Har tittat lite på 30 tommare från NEC, priserna ligger på 15-20 tusen. Något högt tycker jag.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Har precis handlat en Dell U2413 som fått goda omdömen i http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u3014.htm. Tyvärr drar mitt ex. med ett magentastick i nedre hö hörnet, men efter jag varit i kontakt med Dells kundservice så är det utbyte på gång. Har inte kalibrerat den (än) men det kommer så småningom.

Med tanke på att jag är en amatör så täcker denna skärm mina krav med god marginal, inte minst med tanke på vad den presterar efter det att den är kalibrerad.

Sedan skall man inte förglömma att övrig kringutrustning (hårdvara) naturligtvis påverkar det färdiga resultatet, men för 4000:- så tycker jag att jag gjort ett bra köp (magentasticket undantaget).
 

torlju

Aktiv medlem
Nu måste jag fråga eftersom Dell verkar vara prisvärd här i storlekar från 24 till 30 tum. Kvaliten varierar från fabrik enligt inläggen och kailbrering krävs. Vilket ju krävs på alla skärmar med jämna mellanrum oberoende av inköpspris enligt vad jag läst mig till.
Vilket kalibreringsverktyg ska jag välja som glad amatör? Vad kostar ett sådant? Passar samma till vilken som av skärmfabrikaten? Vad är egentligen skillnaden mellan hårdvarukalibrering och mjukvarukalibrering?
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Nu måste jag fråga eftersom Dell verkar vara prisvärd här i storlekar från 24 till 30 tum. Kvaliten varierar från fabrik enligt inläggen och kailbrering krävs. Vilket ju krävs på alla skärmar med jämna mellanrum oberoende av inköpspris enligt vad jag läst mig till.
Vilket kalibreringsverktyg ska jag välja som glad amatör? Vad kostar ett sådant? Passar samma till vilken som av skärmfabrikaten? Vad är egentligen skillnaden mellan hårdvarukalibrering och mjukvarukalibrering?
Till Dells skärmar behöver du en sådan här http://www.tftcentral.co.uk/reviews/i1_pro.htm kostar ung.1 600:- och fungerar till en uppsjö av andra skärmfabrikat, som jag förstått det.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Har precis handlat en Dell U2413 som fått goda omdömen i http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u3014.htm. Tyvärr drar mitt ex. med ett magentastick i nedre hö hörnet, men efter jag varit i kontakt med Dells kundservice så är det utbyte på gång. Har inte kalibrerat den (än) men det kommer så småningom.

Med tanke på att jag är en amatör så täcker denna skärm mina krav med god marginal, inte minst med tanke på vad den presterar efter det att den är kalibrerad.

Sedan skall man inte förglömma att övrig kringutrustning (hårdvara) naturligtvis påverkar det färdiga resultatet, men för 4000:- så tycker jag att jag gjort ett bra köp (magentasticket undantaget).
Det skall vara http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2413.htm och ingenting annat.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Nu måste jag fråga eftersom Dell verkar vara prisvärd här i storlekar från 24 till 30 tum. Kvaliten varierar från fabrik enligt inläggen och kailbrering krävs. Vilket ju krävs på alla skärmar med jämna mellanrum oberoende av inköpspris enligt vad jag läst mig till.
Vilket kalibreringsverktyg ska jag välja som glad amatör? Vad kostar ett sådant? Passar samma till vilken som av skärmfabrikaten? Vad är egentligen skillnaden mellan hårdvarukalibrering och mjukvarukalibrering?
Skall försöka svara.
Man brukar skilja mellan kalibrering och profilering. Då betyder kalibrering att kalibratorn kommunicerar med skärmen och ställer in skärmen att visa rätt värden. Det är detta som är hårdvarukalibrering. De så kallade LUT tabellerna ligger i skärmen. För detta krävs oftast en speciell mjukvara som skickas med skärmen. I Dells fall för 30 tummaren finns denna endast för PC och kräver i1 Display Pro. Inte så underligt eftersom X-Rite utvecklat programvaran.

Profilering eller mjukvarukalibrering innebär att programvaran lägger in värdena i datorns grafikkort.
Många datorer klarar idag åtminstone av 2 olika profiler för olika skärmar.

Kalibrering av skärmen är mer automatiserad process och ger oftast ett bättre resultat.

Idag lär i1 Display Pro vara en av de bästa instrument man kan köpa för rimliga pengar.
Den klarar skärmar med Adobe RGB spektrum. Pris med programvara för mjukvarukalibrering är dryga 2000 kr.
Hopps detta ger svar på dina frågor.
 

torlju

Aktiv medlem
Tack alla som kommit med svar på mina frågor! Nu återstår att ta beslutet om vilken skärm som ska väljas, med den fart det är på utvecklingen kommer ju nya hela tiden som gör det svårare att slå till på "rätt" fabrikat och storlek. Nu sitter jag med en Samsung Syncmaster 940B den är inte så stor och 30 tum blir ju snudd på dubbla storleken. Fördel - kan avvakta med nya skärmglasögon och lägge de pengarna på i1Display Pro.
Kan en 30 tums Samsung vara ett bra alternativ till Dell 3014??? Har varit mkt nöjd med funktion och kvalite på Samsungskärmen?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har nu fått min Dell U3014. Beställde i torsdags av CDON.com. Fick leverans igår måndag.
När den stod på sin plats på skrivbordet får man erkänna den är mäktig.
MIn 24 tums Dell wide screen ser verkligen liten ut där den står näst intill.
Eftersom jag kör Mac för all bildredigering så fick jag profilera skärmen.
Det blev en ovanligt stor förändring mot hur den såg ut innan.
Skaffade också en "mini displayport to dual dvi cable". Det finns en fix till mac där man kan använda minidisplay cable direkt till skärmen. Alltså en kabel som följer med skärmen.
Jag fick inte den fixen att fungera och valde att hosta upp pengarna för den av Apple rekommenderade lösningen. Hade svårt att hitta adapterkabeln men fick till sist tag i den på Elgiganten för 499Kr. Apple store vill ha 995kr så det var ju som hittat.
Nu är skärmen profilerad och med i1 Profiler och ligger på delta 1. Alltså gränsen för att det mänskliga ögat inte skall kunna se någon skillnad mellan nyanserna.
MIn U2410 som jag tidigare varit mycket nöjd med i hur den visar färger och ljushet mot vad jag får ut på min skrivare, en Epson R3000 ligger på cirka delta 2.
Så ett steg framåt.
När jag jobbar med stora Excel-blad eller projektplaner kan jag aldrig få nog stor arbetsyta. Nu har jag mer än någonsin tidigare.
Det hjälper verkligen massor för att få en överblick. Är det nog? Nej antagligen inte. När man jobbar med detaljerade projektplaner på cirka 1 år och med tusentals aktiviteter så skulle en skärmvägg sitta rätt. Cirka 3 meter gånger 2,4 meter skulle inte sitta fel.
Nu är vi inte där vi kan få det till en vettig kostnad. Så detta är ett steg i rätt riktning.
Så för att sammanfatta det hela får jag säga att jag fick en bra skärm för mina 8990 kr.
Den möter mina krav som fotograf och underlättar mitt jobb som projektledare
Väl investerade pengar.
Synd att Dell är så PC-fixerade. Hade jag kunnat kalibrera skärmen hade förmodligen den legat på ändå bättre värden.
Nu har min gamlas skärm också fungerat med de jobb jag levererat till kund. Många av dem för konstnärer som är grymt känsliga för nyansskillnader i deras verk.
Så jag tycker denna skärmen är "good enough" för mina behov.
Finns det bättre. Det gör det säkert.
Så här ser min datorhörna ut numera. Tyvärr ger bilder en dålig uppfattning om storlekar.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/335513/3024926.htm?_tab=commentstab
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Mitt skrivbord kommer faktiskt från Ikea. När jag för flera år sedan skulle skaffa det så sprang jag i nästan alla möbelbutiker i Göteborg. Det mesta var smäck. Till sist fick jag konstatera att Ikea hade skrivbord som både hade den form jag var ut efter och med bra kvalitet.

Nu har jag hittat en bra butik i Hamstad som du nog skall kika på. MIn egen skrivbordsstol kommer därifrån.

Inte billiga men har bra kvalitet.

http://www.morekontor.se/skrivbord.htm
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Mitt skrivbord kommer faktiskt från Ikea. När jag för flera år sedan skulle skaffa det så sprang jag i nästan alla möbelbutiker i Göteborg. Det mesta var smäck. Till sist fick jag konstatera att Ikea hade skrivbord som både hade den form jag var ut efter och med bra kvalitet.

Nu har jag hittat en bra butik i Hamstad som du nog skall kika på. MIn egen skrivbordsstol kommer därifrån.

Inte billiga men har bra kvalitet.

http://www.morekontor.se/skrivbord.htm
Då hade du tur ! Jag har också tittat runt i div. möbelbutiker i Götet och det mesta är smäck som du skriver, inte minst IKEA !! Plastfolierad spånskiva, Brrr.. Får titta på den butiken som du föreslog.

Kanske inte billigast, men kvalité brukar betala sig i längden. Det var därför jag satsade pengarna på ett D800E hus ;). Sedan att den som står bakom inte levererar, det är ju inte kamerans fel =))) !

Nu blev detta lite OT, så jag tänkte återgå till trådens ursprungliga ämne, nämligen skärmar.

Jag har då införskaffat en Dell U2413 och det (första) exemplaret jag fick, hade ett magenta-färgstick i nedre Hö hörnet. Kontaktade Dells support och snabbt som ögat så fick jag en " ny " skärm, men är behäftad med samma fel, om än i mindre utsträckning än den förra. Är det månde någon mer som råkat ut för samma sak ?

Nu är det ju så att man får (i de flesta fall) vad man betalar för och 4 000:- är väl egentligen inte så mycket pengar med tanke på vad man faktiskt får, men jag känner mig nog lite besviken.

Hade jag haft råd (och ett så starkt brinnande intresse) och därtill behov , så skulle jag naturligtvis kunnat lägga pengarna på en NEC , vilka jag förstått är något av top- of- the-line, men 10 000:- är lite överkurs för mig.

Kommer naturligtvis att kontakta Dell igen, för att få den utbytt och hoppas på ett bättre exemplar. Om jag får ett nytt ex. med samma fel igen, då vet jag inte vad jag skall göra, acceptera det eller kräva ett återköp ?

Det skall nämnas att det inte är ett jättestort område som är drabbat och det är inte ett jättestort färgstick, men det finns där och vetskapen om detta stör mig, även om det kanske inte skulle påverka mitt bildbehandlande i någon större utsträckning, då jag är tämligen ny i detta gebit.

Nåväl, det var det om det ;). Nu har jag gått tillräckligt OT,så att konversationen gled ut i periferin tidigare, kanske kan ses som förlåtet...
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det där med färgstick har det klagats på sedan U2410 kom för 3 år sedan. Många har fått sina skärmar utbytta ett antal gånger innan de fått ett felfritt ex. Själv har jag inte drabbats. Både min U2410 och den nya U3014 verkar felfria.
Om jag lägger en jämngrå yta över hela skärmen kan jag inte se något färgstick.
Skulle jag däremot mäta upp skärmen skulle jag säkert se att det finns skillnader. Fast eftersom jag inte ser det med ögonen så bryr jag mig inte.
 

alfin

Aktiv medlem
Jag har då införskaffat en Dell U2413 och det (första) exemplaret jag fick, hade ett magenta-färgstick i nedre Hö hörnet. Kontaktade Dells support och snabbt som ögat så fick jag en " ny " skärm, men är behäftad med samma fel, om än i mindre utsträckning än den förra. Är det månde någon mer som råkat ut för samma sak ?

Nu är det ju så att man får (i de flesta fall) vad man betalar för och 4 000:- är väl egentligen inte så mycket pengar med tanke på vad man faktiskt får, men jag känner mig nog lite besviken.

Hade jag haft råd (och ett så starkt brinnande intresse) och därtill behov , så skulle jag naturligtvis kunnat lägga pengarna på en NEC , vilka jag förstått är något av top- of- the-line, men 10 000:- är lite överkurs för mig.
Du får en 24 tum Eizo FlexScan EV2436WFS som är hårdvarukalibrerbar med Eizos EasyPix för 4000 kr. Jag har aldrig hört talas om att Eizo har dessa problem som Dell ständigt verkar råka ut för.

http://eizo.se/default.aspx?page=11&product=EV2436WFS-BK
 
ANNONS