Annons

Nikon D500 automatiskt fokusjustering

Produkter
(logga in för att koppla)

pdahlen

Aktiv medlem
En fråga till, när man gör justering på combo D500 och Sigma så har du nu justerat på kameran. Kan det vara värt att göra en del av justeringen på objektivet med USB dock och en förhoppningsvis mindre justering med kameran?

Köpte förresten boken igår, har dock inte läst något än
 

lofling

Aktiv medlem
Det kan vara så att 3é parts objektiv behöver mer höga värden i justeringar men det var väldigt vilken stor skillnad det var med och utan extender men jag hoppas det fungerar bra med dom värdena, du får rapportera hur det gick efter helgen :)

Jag har funderar på att köpa en "Spyder LensCal" eller "LensAlign" som gör just det du gjorde med linjalen, problemet med dom är att det fungerar nog bra att se skärpedjupet på linjalen om man står på 10m avstånd men om du ska kolla AF´n på 30m så blir det svårare at se vart mitten av skärpedjupet är även med en f4.
Vilket avstånd kollade du nu ?
Med lång linjal funkar 30 m för lens align tippar jag, har dock inte provat själv tror jag. Ett större problem är att få till förhållandena bra. Ska du stå inne? Ute? Inne med lens align och ute med kamera? Vilken ljussättning? Etc
 

PMD

Aktiv medlem
Det blev tillslut att jag kalibrerade manuellt. Körde lutande linjalen.
Riggade upp min kombo Nikon D500 med Sigma 500mm f4 på en betongkonstruktion som inte rör sig en millimeter. Det visade sig att riktigt skarpt blev det först med värdet -15 och med converter 1,4 värdet +15. Jag läst också på nätet att Sigmaobjektiv ofta behöver dessa värden för att skjuta riktigt skarpt. Se fram mot helgens fotosafari :)
Jag undrar om det inte bästa sättet att kalibrera fokus på ditt objektiv är att använda Sigmas USB-dock. Om man ligger på gränsen för vad kameran klarar av i kalibreringsväg så har man inte mycket marginal om man skulle behövs kalibrera om.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag undrar om det inte bästa sättet att kalibrera fokus på ditt objektiv är att använda Sigmas USB-dock. Om man ligger på gränsen för vad kameran klarar av i kalibreringsväg så har man inte mycket marginal om man skulle behövs kalibrera om.
Instämmer. Dessutom är behovet av justering så stort och dina andra objektiv knappt behöver justering finns en viss risk att justrringen kan skilja beroende på fokusavstånd och då är USB dock bättre.
 

Tomas1960

Aktiv medlem
Att justera med USB-dockan är nog bra men har man två kamerahus som kräver olika justering krånglar det till saker o ting.
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, och det tar längre tid att justera AF med Sigmas USB-dock än att göra det i kameran eftersom man måste flytta objektivet mellan docken och kameran för att testa och verifiera att justeringen blev rätt.

Men om man har två kamerahus som objektivet felfokuserar på åt samma håll så kan man göra grovjusteringen med docken och finjustera i kameran sen.

Dessutom kan man med docken justera AF för fyra olika brännvidder och fyra olika avstånd, för varje objektiv. Så finkornigt tror jag inte att AF-kalibrering vanligen kan göras i kameror (fast jag har inte kollat hur det är med D500).
 

lelleturbo

Medlem
Gott, hur blev dessa värden jämfört med auto tune?

När du säger lutande linjal, fokuserar du på linjalen eller fokuserar du på ett plant föremål vid linjalen. Det har tidigare diskuterats ev fel om man låter AF punkten fokusera på själva linjalen.
Eftersom jag fick så väldans ”svajiga” värden med auto tune valde jag manuel justering.
Jag fokuserar på en plan yta och kan då med hjälp av linjalen lätt avgöra om det är fram eller bakfokus.
Finns sådana kalibreringsverktyg att köpa för dyra pengar, men en vanlig skollinjal och en pappersförpackning typ 500gram gula ärtor funkar super. Det är bara att luta linjalen mot paketet och sedan fota texten på paketet strax intill linjalen.
 

lelleturbo

Medlem
Det kan vara så att 3é parts objektiv behöver mer höga värden i justeringar men det var väldigt vilken stor skillnad det var med och utan extender men jag hoppas det fungerar bra med dom värdena, du får rapportera hur det gick efter helgen :)

Jag har funderar på att köpa en "Spyder LensCal" eller "LensAlign" som gör just det du gjorde med linjalen, problemet med dom är att det fungerar nog bra att se skärpedjupet på linjalen om man står på 10m avstånd men om du ska kolla AF´n på 30m så blir det svårare at se vart mitten av skärpedjupet är även med en f4.
Vilket avstånd kollade du nu ?
Vad jag hört så är 15 meter det optimala avståndet att kalibrera fokus på min kombo och då är det enkelt att se vad skärpedjupet sitter.
 

Mr_North

Medlem
Vad jag hört så är 15 meter det optimala avståndet att kalibrera fokus på min kombo och då är det enkelt att se vad skärpedjupet sitter.
Ja 15m räcker nog säkert, du körde bara med kalibrering via kameran ?
Om man kör med usb dockan så kan man ju kalibrera på 4 olika avstånd, på min Sigma 150-600 var det 2,6m, 6m, 15m och oändligt som är över 30m, vet inte vilka avstånd det blir på en fast 500mm dock.
Jag vågade aldrig prova att justera på alla olika brännvidder och avstånd då det var mycket jobb och om det blev fel var det svårt att byta tillbaka ute i fält.
men det är ju mindre jobb på ett fast objektiv då det bara är en brännvidd på 4 olika avstånd.

Var du ute i helgen och fotade ? fungerade objektivet bra på -15 justeringen ?
 

lelleturbo

Medlem
Ja 15m räcker nog säkert, du körde bara med kalibrering via kameran ?
Om man kör med usb dockan så kan man ju kalibrera på 4 olika avstånd, på min Sigma 150-600 var det 2,6m, 6m, 15m och oändligt som är över 30m, vet inte vilka avstånd det blir på en fast 500mm dock.
Jag vågade aldrig prova att justera på alla olika brännvidder och avstånd då det var mycket jobb och om det blev fel var det svårt att byta tillbaka ute i fält.
men det är ju mindre jobb på ett fast objektiv då det bara är en brännvidd på 4 olika avstånd.

Var du ute i helgen och fotade ? fungerade objektivet bra på -15 justeringen ?
Måste vara jättesvårt att kalibrera en zoom som du säger, men om man är fågelfotograf lär den ju vara maxad på 600 mm nästan hela tiden :)

Jo jag kalibrerade via kameran och det blev lite bilder i helgen, men jag blev inte riktigt nöjd. Har lämna in både lins och kamera för justering. Tydligen blir inte den justeringen man kan göra i kameran eller via docka på linsen optimal. Om det skall bli helt rätt måste en ordentlig genomgång till, där man helt enkelt skruvar lite på mekanismen i linsen så den passar ihop med respektive kamerahus. Det är först då som man kan vara säker på att det stämmer på alla avstånd enligt en tekniker. Har lämnat in den till Skandinavien Foto och det går på garantin som tur är.
 

Mr_North

Medlem
Måste vara jättesvårt att kalibrera en zoom som du säger, men om man är fågelfotograf lär den ju vara maxad på 600 mm nästan hela tiden :)

Jo jag kalibrerade via kameran och det blev lite bilder i helgen, men jag blev inte riktigt nöjd. Har lämna in både lins och kamera för justering. Tydligen blir inte den justeringen man kan göra i kameran eller via docka på linsen optimal. Om det skall bli helt rätt måste en ordentlig genomgång till, där man helt enkelt skruvar lite på mekanismen i linsen så den passar ihop med respektive kamerahus. Det är först då som man kan vara säker på att det stämmer på alla avstånd enligt en tekniker. Har lämnat in den till Skandinavien Foto och det går på garantin som tur är.
Jo har man en 600mm zoom så står den nog 95% på 600mm :)

Det låter ju bra att det går på garantin att få den af-justerad, vad krävdes att få det på garantin ? kan man bara säga att den inte fokuserar rätt och då få justeringen på garantin ?
och krävdes det att kameran också är köpt på Scandinavian Photo ?

Frågar lite fall att man råkar ut för samma problem när eller om jag köper ett SIgma 500 :)
 

lelleturbo

Medlem
Jo har man en 600mm zoom så står den nog 95% på 600mm :)

Det låter ju bra att det går på garantin att få den af-justerad, vad krävdes att få det på garantin ? kan man bara säga att den inte fokuserar rätt och då få justeringen på garantin ?
och krävdes det att kameran också är köpt på Scandinavian Photo ?

Frågar lite fall att man råkar ut för samma problem när eller om jag köper ett SIgma 500 :)
Det krävs inget alls, bara kameran/optiken har garanti kvar (är väl 1 år) så kan man lämna in den för kalibrering. Det behöver inte vara att det blir dåliga bilder utan bara att du vill vara säker på att kombinationen fungerar perfekt ihop.
Om du köpt utrustningen på olika håll och har garanti kvar så kan du väl gå till någon av butikerna och be dem skicka det till Nikon i Stockholm. Vet inte om det är gratis, du får helt enkelt fråga.
 
ANNONS