Annons

Fototips för att åka snabb RIB-båt

Produkter
(logga in för att koppla)

Per_62

Aktiv medlem
Ska ut med en grupp och åka snabb RIB-båt i Stockholms skärgård under tisdag kväll där vi även kanske får se någon säl.

Jag kommer ta med min lilla kompakta Ricoh GXR P10: 28-300 mm F3.5-5.6 VC samt funderar även att låta Canon 550D samt EF 50mm f/1.4, EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 och EF 70-200mm f/4L få följa med (samt ett litet stativ).

Det vore tråkigt om man inte har möjlighet till bra bilder om tex en säl sticker upp huvudet eller ligger och solar på en kobbe.

Men hur skyddar man kameran bäst. Om det inte regnar så ska det inte direkt stänka vatten men det kommer att gå rackarns fort och det lär studsa en del på vågorna i hög fart upp till ca 50 knop (ca 100km/h). Sitta med en oskyddad systemkamera kan vara ett litet äventyr i sig.
För förvaring finns dock en vattentät box ombord så en liten ryggsäck och lite vaddering för kameran kanske fungerar.

Finns det någon som har varit ute med kameran i höga farter som har lite tips att dela med sig?
 

DeceptiveHornet

Aktiv medlem
jag har aldrig prövat, men ta en plastpåse. Klipp ett hål som du trär objektivet igenom och använd en gummisnodd som håller fast den. Kameran ligger inne i påsen, och du stoppar in händerna / ansiktet i påsöppningen. Om det nu inte forsar in vatten bakom dig så ska det hålla kamerakroppen torr tror jag. Helt improviserat, men kanske fungerar :)
 

Krisiun

Aktiv medlem
Känns spontant inte som du skall lägga kameran (ens i ryggsäck) i lådan ombord, då det antagligen vibrerar utav själva f*n ;) En kameraryggsäck (med rengnskydd/plastpåse på) att ha på ryggen eller magen och sedan plocka fram utrustningen då ni är stilla skulle vara mitt tips.
 

Kustbo

Aktiv medlem
Lägg inte kameran i den boxen för den skakar sönder under färd och även om det inte regnar så kommer Ni att bli blöta det är skepparnas ,lilla nöje att duscha passagerarna genom att köra vårdslöst i vågor, så ha kamera gerejorna i en rygga som tål vatten och använd dig själv som stötdämpare under färd.

Fotomässigt så tänk på att båten rör sig även i stillaliggande, så ju kortare slutartider ju bättre chans till bra bild nästan omöjligt att undvika skaoskärpa pom Du går under 1/250 helst 1/500 eller kortare och ska Du fota säl som befinner sig mera än 10-15m från båten så behöver Du Din 300mm, jag har en 28-300 själv och det behövs i det läget!!

För Din personliga del rekomenderas njur/stödbälte för rygge och någon form av nackkrage för det är som sagt en sport bland dessa förare att köra hårt med höga hopp och mer eller mindre kraschlandningar, företagen talar tyst om de skador de orsakar men jag känner flera förare och vet att skador bland passagerarna förekommer ganska ofta mest sättnignar i rygg och nacke som företagen inte står för efteråt då Du åker med fribvilligt!!

Personligen skulle kjag inte sätta mi nfot i en sån RIB om jag inte fick köra själv så jag vet att det går tryggt till, detta sagt som guidebåtsskeppare och RIB förarna är skamfläcken i vår kår ;-(
 

Liax

Aktiv medlem
Jag har åkt sådan båtar flera gånger och det kan stänka som fan, rent ut sagt.

Under färden kan du såklart fotografera, men var beredd på rejält med stänk. Så man få vara snabb med att vända sig bort från vattnet.

Annars brukar de flesta RIB-båtar ha vattentät förvaring under sätena där man kan stoppa in en väska.
 

Per_62

Aktiv medlem
Håller med om att det finns risker med att följa med. Transportstyrelsen varnar även för att åka med så kallade rib-båtar eftersom det finns risk för ryggskador när båtarna slår mot vågorna. Men jag hänger nog med trots allt och vi får nog ta ett allvarligt samtal med föraren innan utfärd.

Att ta med kameran på en ”normal” motorbåt är oftast inget problem men med dessa fartmonster som naturligtvis studsar rejält vid vågor så är det frågan om man ska ha med systemkameran eller ha den på magen. Har även en äldre Canon A620 med dykhus som kanske får följa med istället.
Och naturligtvis måste det till snabba slutartider om man ska ta bilder i farten utan alltför mycket skakoskärpa. Samt sälar är ganska skygga av sig. Jag har seglat förbi ganska nära men då med segelbåt och ska man få en närbild så är det långa teleobjektiv som gäller.

Att stoppa systemkameran i en plastpåse med gummisnodd var ju en enkel lösning om man vill skydda den från vatten. Finns även olika ”regnkappor” att köpa.
 

benganj

Aktiv medlem
jag brukar ha en rymlig seglarjacka där kamera med monterat 70-200 får plats runt halsen under jackan. Där får den ta skydd när det stänker för mycket:)

Kompaktkamera för närbilder får plats i jackfickan.
 

Per_62

Aktiv medlem
Jag skrev lite slarvigt ca 50 knop men om rätt ska vara rätt så ska man öka farten till ca 54 knop för att nå 100 km/h. (1knop är en distansminut/h eller ca 1.852 km/h). Jag får väl rapportera hur fort det gick efter äventyret.

Att skydda kameran från vatten är alltid viktigt men tänk vad skönt det vore med vattentäta hus och objektiv. Det kostar säkert inte så mycket att sätta in några o-ringar i konstruktionen från början.

Jag har ett dykhus till min Canon A620 vilket är riktigt roligt att ha med sig när det är blött ute eller man är nära eller under vattenytan. Dock är dykhuset lite klumpigt men jag tror nog att det får bli den kameran. Att ha kameran innanför jackan är ju bra men det det blir svårt att ta bilder om det är vattendroppar i luften.
 

matti

Aktiv medlem
Har en kompis som fick diskbråck efter en tur med RIB. Åk på egen risk!

Sent from my LT15i using Tapatalk
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Angående sälhuvuden och sälar, även om man ser dem krävs det ett mycket kort avstånd för att huvudet inte bara ska vara en liten prick i storlek med fokuspunkten även på 300 mm, titta och njut istället för att försöka få bilder på dem är mitt tips.

Jag har fotat en del sälar och min erfarenhet är att om man är målmedveten och smyger sig på med båten går det att få bilder på hela sälar på land med 300 mm men ännu hellre 400 mm, går man närmare och lite oförsiktigt går de i sjön allihop på 10 sekunder. Smyger sig på försiktigt är inte något jag skulle nämna i samma mening som RIB-båt ;-)
 

iBoat

Aktiv medlem
Otaliga gånger har jag försökt fånga tumlare på bild men aldrig lyckats bra. Min båt gör förvisso inte 50 knop, men 30 knop är också en besvärlig fart att fotografera i. Försök sitta utan stöd med armarna eftersom du annars hoppar och skakar lika mycket som båten. Men, om foto är huvudsaken är det väl bäst att ligga still och vänta på ett turskott. Öresund är tidvis fyllt av tumlare som hoppar upp och andas för en sekund och det gäller att ha kameran riktad åt rätt håll och hoppas på tur. Samma sak gäller nog med sälar.
 
Senast ändrad:

Erik Schalin

Aktiv medlem
Men hur skyddar man kameran bäst. Om det inte regnar så ska det inte direkt stänka vatten men det kommer att gå rackarns fort och det lär studsa en del på vågorna i hög fart upp till ca 50 knop (ca 100km/h). Sitta med en oskyddad systemkamera kan vara ett litet äventyr i sig.
Jag känner ett par som åkt.
Man sitter inte alls, man står upp mot ngt ryggstöd.
Den som sitter kommer att förstöra ryggen.

Troligtvis är det inte helt säkert att fota, ring å fråga arrangören vad de tycker.
 

matti

Aktiv medlem
Rätt och fel. Mellanting...man 'sitt-står'...'jockey-seat' kallas sätestypen.

Sent from my LT15i using Tapatalk
 

microo

Aktiv medlem
jag har aldrig prövat, men ta en plastpåse. Klipp ett hål som du trär objektivet igenom och använd en gummisnodd som håller fast den. Kameran ligger inne i påsen, och du stoppar in händerna / ansiktet i påsöppningen. Om det nu inte forsar in vatten bakom dig så ska det hålla kamerakroppen torr tror jag. Helt improviserat, men kanske fungerar :)
Klipp inte hål i påsen det finns hål i alla plastpåsar avvänd det funkar utmärkt!
 

Per_62

Aktiv medlem
Wow Peter! Du måste ha stått mycket nära för att få dessa fina porträttbilder. Verkar vara fina vita tänder :)
Får nog vara glad om man ser någon i horisonten då turen inte verkar vara inriktad på sälfotografering. Sedan kan man ju vara betänklig att dessa fartvidunder ibland far fram i skärgården och skrämmer både djur och människor. Ser ut att bli svaga vindar idag så alltför många ”gupp” kanske man slipper. Plastpåse med ett hål kan nog räcka men nu blir det Canon A620 och dykhus så vatten lär inte vara något problem förutom eventuella vattendroppar på frontglaset som måste torkas bort.
 

a_mattsson

Aktiv medlem
Ta med endast vindvinkel eller kompakten och ta bilder på vad som händer i och nära båten. Ha en liten fotoväska som skyddar kameran när du inte tar bilder. En kamera går inte sönder av stänk eller kortvarigt regn. Om man ska fotografera så måste man exponera kameran. Du kommer få mycket roligare bilder så.
Självklart kan du ta med de andra objektiven om du vill ta bilder när du kommer fram och har fast mark under fötterna.
 
ANNONS