Annons

Canon telekonverters

Produkter
(logga in för att koppla)

olindskog

Aktiv medlem
Hej
Sitter och överväger att köpa mig en telekonverter till mitt 70-200 2,8 IS och funderar över om det förutom brännviddsförlängningen är ngn skillnad mellan Canons 1,4x och Canons 2x modeller tex bildkvalitet, handhavande eller ngt annat som gör att man bör välja den ena över den andra?

Alla synpunkter tas tacksamt emot
Mvh
Ola
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Generellt för konvertrar är att dom förstorar upp optikens brister. En 2x förstorar upp dem mer än en 1,4x.

Med en 1,4x förlorar du ett steg ljus, i form av att bländaren minskar ett steg. I ditt fall får du f4.
För 2x blir det f5,6.

Detta påverkar naturligtvis även autofokushastigheten.


Som jag har lärt mig, kan det vara en mindre bra idé att använda en 2x till en zoom.
 

2L8

Avslutat medlemskap
Hej
Sitter och överväger att köpa mig en telekonverter till mitt 70-200 2,8 IS och funderar över om det förutom brännviddsförlängningen är ngn skillnad mellan Canons 1,4x och Canons 2x modeller tex bildkvalitet, handhavande eller ngt annat som gör att man bör välja den ena över den andra?

Alla synpunkter tas tacksamt emot
Mvh
Ola
Den gluggen fungerar ypperligt med både 1,4x och 2x konverter! visst blir skärpan lidande en del med 2x men blända ner till f8 och den är rätt skaplig!
Kolla in länken här! jämförelse med ett 300/4 tillsammans med 1,4x
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx?Lens=103&Camera=9&Sample=0&FLIComp=1&APIComp=1&LensComp=111&CameraComp=9&SampleComp=0&FLI=6&API=2
 

hockeyfotografen

Avslutat medlemskap
Själv skaffade jag alldeles nyligen en 1,4X converter (Canons egen).
Kör den på mitt 70-200/2,8L.

Måste säga att jag är positivt överraskad.
Skillnad i skärpa och kontrast är mycket liten.
Nerbländat 2/3 steg (dvs bländare 5) steg ser jag inte någon skillnad alls.
 

LeffeHP

Aktiv medlem
Såvitt jag vet är Ditt 70-200/2.8 IS vädertätat, och då är det lämpligt att välja mkII av 1.4x eller 2.0x då de är vädertätade.
Vad gäller skärpa spelar det ingen roll om man väljer 1.4x eller 1.4x mkII, men vad gäller 2.0x lär mkII vara skarpare.
/L
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Var beredd på att blända ner ganska rejält om du vill ha någon nytta av alla dina MP... :)

Följde länken som gavs tidigare (the-digital-picture), och den visade väl ungefär vad jag trodde enligt min egen erfarenhet av 70-200/2.8.

Gissa vilken som är 70-200 m 1.4 och vilken som är 300F4....? :)
 

Bilagor

ANNONS