Annons

Styra blixt med synckabel på 5D mk2. Hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

ankarback

Aktiv medlem
Har nyligen köpt en 5Dmk2 och skaffade idag ett set med studioblixtar (Photon U2 200w 3st).

Försöker styra dessa med den medföljande synckabeln men det fungerar inte så bra. Kameran sänder bara EN blixtsignal sen får man dra ur kabeln från kameran och sätta i den igen för att det ska fungera en andra gång. Detta är ju otroligt irriterande. Kameran verkar inte fatta att blixtarna är anslutna med kabeln förrän man drar ur och sätter i den.

Testade att sätta dit en vanlig extern blixt på kameran (speedlite 380EX) och då fungerar det men bara om denna är påslagen och jag vill ju inte ha den blixtrande samtidigt.

Hur löser man detta? Måste ju vara någon inställning i kameran. Manualen behandlar bara hur man styr Canons originalblixtar.

Tacksam för all hjälp.

mvh

Johan
 

ankarback

Aktiv medlem
Har just klurat ut att blixtarna triggar optiskt på 380EX-blixten inte via sladden. Alltså så spelar det ingen roll om den är ansluten. Det går bara att blixtra en gång, sen får man ta av sladden stänga av kameran och montera sladden igen :(

/Johan
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Ingen aning om vad som kan vara fel för dig, då jag bara pluggat in en synkkabel och kört på när jag testat. Samma kamera, men blixtar från Elinchrome. Nu använder jag inte kabel längre, men det är för at jag hellre fotar utan - inte för att det strulat.

Ett alternativ som jag absolut kan rekommendera är en liten smidig tingest man sätter i blixtskon som trådlöst styr blixtarna. Billig, enkel och bara funkar:
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=372280
 

Flahultarn

Aktiv medlem
Det fungerar alldeles utmärkt så ditt fenomen verkar märkligt kan man väl säga! Men vad det beror på kan jag inte hjälpa dig med.
Och blixtarna laddar som de ska?? Jag antar att du kopplat kameran till en av dem och kör de andra som slavar? Isf ska ju åtminstone mastern gå av. Ingen inställning på blixten som är problemet? Vet inget om just dessa...
 

RolandM

Aktiv medlem
´Tolkar jag detta rätt är det en på kameran monterad blixt och dessutom kabelanslutna studioblixtar i kamerans PC-uttag. Om så är fallet skulle jag börja med att ta bort den på kameran monterade blixten och edasty ha studioblixtarna anslutna via PC-kontakten som är placerad på sidan av kameran.
 

ankarback

Aktiv medlem
Jag kör med en kabel i PC-uttaget (högst upp till vänster) in i en av blixtarna. Sen går dom andra som slavar till denna. Jag har inte någon blixt i blixtskon på kameran, satte bara dit den som test.
Jag fotar som vanligt, inte med live-view.

Blixtarna blixtrar jättebra en gång. Sen får jag ta ut sladden och sätta i den igen i kameran. Sladden har ingen canon-kontakt med skruv utan ansluts bara i mitten, vet inte om det spelar roll?

Trycker man på testknappen direkt på en av blixtarna så kan man blixtra hur många gånger som helst, dom är snabba att ladda upp igen.

Har funderat på att köpa en IR eller radiosändare men det känns inte så vettigt om kameran är trasig. Kan tillägga att kameran är nästan ny, ca 3 veckor gammal bara.

/Johan
 

apersson850

Aktiv medlem
Då vet jag inte heller. Äldre kameror var känsliga för vilken polaritet blixten hade. Om den inte var densamma som kameran var avsedd för fungerade det inte. Men då borde det inte gå alls, tycker jag.

Inte heller borde synkspänningen vara något problem, om du använder PC-synkuttaget.

Kontakta närmaste fotografiska vän och prova med en annan kamera, innan du gör något annat.
 

ankarback

Aktiv medlem
Då vet jag inte heller. Äldre kameror var känsliga för vilken polaritet blixten hade. Om den inte var densamma som kameran var avsedd för fungerade det inte. Men då borde det inte gå alls, tycker jag.

Inte heller borde synkspänningen vara något problem, om du använder PC-synkuttaget.

Kontakta närmaste fotografiska vän och prova med en annan kamera, innan du gör något annat.
Känner tyvärr ingen med likadan kamera. Skulle kunna testa med en gammal Olympus jag har tillgång till.

Jag har skickat en fråga till Cyberphoto också där jag köpt kameran för att se om dom känner till problemet.

/Johan
 

apersson850

Aktiv medlem
Behöver väl inte vara en likadan. Börja med vilken som helst, för att se att det alls fungerar. Om det gör det är det förstås bättre om nästa försök är så nära som möjligt i kameramodellhänseende.
 

ankarback

Aktiv medlem
Köpte blixtarna på Tradera begagnade. Vet inte så mycket om dom men dom är i mycket fint skick och lite använda. Ser nya ut. Dom är tillverkade i Kina men det behöver ju inte automatiskt betyda att det är skräp.
Det är 3st blixtar. Jag har testat på alla tre blixtarna, verkar osannolikt att alla skulle vara samma fel på så därför tror jag att det är kameran.

/Johan
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Köpte blixtarna på Tradera begagnade. Vet inte så mycket om dom men dom är i mycket fint skick och lite använda. Ser nya ut. Dom är tillverkade i Kina men det behöver ju inte automatiskt betyda att det är skräp.
Det är 3st blixtar. Jag har testat på alla tre blixtarna, verkar osannolikt att alla skulle vara samma fel på så därför tror jag att det är kameran.

/Johan
Men det är v'äl bara en master? Dvs sladden från kameran går till en av blixtarna och sedan styr de övriga två som antagligen triggas av blixtljuset.
Eftersom du bara kan trigga blixtarna en gång sen inte mer känns som kommunikationsproblem och eftersom Photon inte är ett välkänt märke kan det vara så att de inte har kunna göra ett ordentlig kompatibel protokoll.
Styrning via en extern blixt på kameran är en separat fotocell som agerar självsttändigt.

/Stefan.
 

ankarback

Aktiv medlem
Alla tre blixtarna är både master och slave samtidigt. Dom har en anslutning för 6,3mm tele och en fotocell. Man kan alltså koppla in sladden i vilken som helst av dom och så triggar den dom andra två. Väldigt smidigt faktiskt.

Mailade just med den jag köpt blixtarna av. Han har också använt en 5Dmk2 men han hade en phottix radiofjärr på kameran att trigga blixtarna med. Han hade inte testat med synkkabeln.
Får nog ta och skaffa en fjärr jag med. Det hade jag ju ändå tänkt göra så småningom.

/Johan
 

sarnor

Avslutat medlemskap
En vanlig synkkabel gör inget annat än sluter kretsen, du behöver ingen annan kamera för att testa detta, ta bara en nyckel eller något annat av metall och kortsluta polerna momentant (kortvarigt). Vid kortslutning skall en blixt gå av, ny kortslutning skall ge ny blixt osv. Fungerar inte detta är det något skumt med blixtarna, fungerar det med kortslutningarna är det istället något skumt med kameran.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
En vanlig synkkabel gör inget annat än sluter kretsen, du behöver ingen annan kamera för att testa detta, ta bara en nyckel eller något annat av metall och kortsluta polerna momentant (kortvarigt). Vid kortslutning skall en blixt gå av, ny kortslutning skall ge ny blixt osv. Fungerar inte detta är det något skumt med blixtarna, fungerar det med kortslutningarna är det istället något skumt med kameran.
Där ser man! Ingen mjukvara utan hederlig on/off knapp ;)

/Stefan
 

ankarback

Aktiv medlem
En vanlig synkkabel gör inget annat än sluter kretsen, du behöver ingen annan kamera för att testa detta, ta bara en nyckel eller något annat av metall och kortsluta polerna momentant (kortvarigt). Vid kortslutning skall en blixt gå av, ny kortslutning skall ge ny blixt osv. Fungerar inte detta är det något skumt med blixtarna, fungerar det med kortslutningarna är det istället något skumt med kameran.
Tackar för tipset. Jo, det blixtrar om man kortsluter kabeln. Måste alltså vara något med kameran som krånglar eller någon inställning jag inte hittar.

Jag beställde en Phottix fjärr igår så jag slipper kabeln.

/Johan
 
ANNONS